2026-05-15, 23:37
Medlem
megacoolmans avatar
Chat GPT killgissar bara med hjälp av den mer eller mindre tveksamma informationen som diverse idioter postar online.
Ni som litar på dylika AI-tjänster kan brinna i helvetet
Citera
2026-05-16, 01:27
Medlem
Jag tycker den har blivit lite bättre igen.... Dock avslutade jag nyss mitt abonnemang så kanske den försöker vinna över mig igen?

Men innan det brukade jag kalla den för "fråga 10 ggr".Tog 10 ggr för att få svar en enkel fråga!!! Löjligt dålig helt enkelt !!!
Senast redigerad av jvlap 2026-05-16 kl. 01:30.
Citera
2026-05-17, 17:17
Medlem
Lloyd.Christmass avatar
En sak jag märkte precis är att nu måste man logga in för att använda ChatGPT. Har ofta använt den utan att logga in men nu är man tvungen logga in. Tycker jag är en försämring faktiskt.
Citera
2026-05-17, 17:24
Medlem
dude2ks avatar
Hatar den.. håller på med personangrepp nästan varenda gång nuförtiden. Skall börja använda grok istället!
Citera
2026-05-17, 17:56
Medlem
osthyvel86s avatar
Själv tycker jag Claude är bättre, den frågar följdfrågor för att få mer kontext istället för att bara gissa vad användaren vill
Citera
2026-05-17, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dude2k
Hatar den.. håller på med personangrepp nästan varenda gång nuförtiden. Skall börja använda grok istället!

kan du ge exempel på personangrepp
Citera
2026-05-17, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dude2k

Aldrig varit med om. Nu blev jag nyfiken på vad du har sagt till den. Speglar den ditt eget sätt att tilltala den? Eller tolkar du dess motargument som personangrepp?
Citera
2026-05-17, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lloyd.Christmas
En sak jag märkte precis är att nu måste man logga in för att använda ChatGPT. Har ofta använt den utan att logga in men nu är man tvungen logga in. Tycker jag är en försämring faktiskt.

Hur kommer det sig? Jag kan fortfarande köra gratis, men bara ett smakprov - ett litet antal frågor per dag. Gratisversionen är särskilt snål med att skapa bilder och göra webbsökningar.

Det är ju en freemium-tjänst, alltså gratisanvändningen finansieras av betalande premiumanvändare. Det är en bra modell. Eller föredrar du reklamfinansiering? Shatgpt har börjat testa sponsrat innehåll till gratisanvändare.
Citera
2026-05-17, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av osthyvel86
Själv tycker jag Claude är bättre, den frågar följdfrågor för att få mer kontext istället för att bara gissa vad användaren vill

Var du betalande användare? Funkade det bra att föra över sin chathistorik och sina projekt till Claude? Är lite sugen på att byta.
Citera
2026-05-18, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av megacoolman
Chat GPT killgissar bara med hjälp av den mer eller mindre tveksamma informationen som diverse idioter postar online.
Ni som litar på dylika AI-tjänster kan brinna i helvetet

Nej. ChatGpt är bara tränad med Wikipedia, böcker, tidningar, forskning och organisationers officiella webbplatser. Och framförallt av mänskliga tränare (experter) som agerar användare och chatbot i simulerade samtal, och av både anställda tränare och vanliga användare som klickar på gillar/gillar inte. Grok däremot är även tränad med sånt amatörer postar online på X. Möjligen kan ChatGpt online-söka i realtid i diskussionsforum om man ber den gå in på en viss sajt, t.ex. Flashback, men det gör den inte i normalfallet.

AI killgissar när uppgifter saknas i träningsdata. Ibland har den rätt ibland fel. Det intressanta är att den är tränad att kunna programmera, beräkna, resonera och lösa komplicerade logiska problem steg för steg som om den förstår - sånt som läroböcker ger exempel på hur man löser. På så sätt kan den ge korrekt svar på många helt nya problem som saknar svar på nätet. Den får bättre resultat på universitetstentor än normalstudenten får i de flesta ämnen. Ingen människa är så bra på språk och så snabb på programmering.

De som tycker att AI är helt opålitlig brukar inte ha testat de bästa modellerna på senaste tiden, eller lärt sig ställa motfrågor och känna igen när den gissar och inte gissar. Har du använt t.ex. Claude eller Chatgpt under det senaste halvåret?
Senast redigerad av guru1966 2026-05-18 kl. 01:06.
Citera
2026-05-18, 01:29
Medlem
Jag har lämnat för Gemini då Chatgpt var extremt dåligt mot slutet (en månad sedan) och upplever att Gemini ger färre felaktiga svar. Dock är Chatgpt bättre på att transkibera men Gemini läser upp sina svar också vilket jag uppskattar.
Citera
2026-05-18, 16:04
Medlem
Lloyd.Christmass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guru1966
Hur kommer det sig? Jag kan fortfarande köra gratis, men bara ett smakprov - ett litet antal frågor per dag. Gratisversionen är särskilt snål med att skapa bilder och göra webbsökningar.

Det är ju en freemium-tjänst, alltså gratisanvändningen finansieras av betalande premiumanvändare. Det är en bra modell. Eller föredrar du reklamfinansiering? Shatgpt har börjat testa sponsrat innehåll till gratisanvändare.
Nu funkar det gratis igen utan att logga in. Kanske hade jag överskridit antalet frågor om det är så det fungerar. Reklam är det sista jag vill ha. Är spyless på all reklam på TV, i radio och på nätet. För min del får det hellre funka som idag att man har ett begränsat antal frågor i gratisversionen, istället för att börja visa reklam och sånt.
Senast redigerad av Lloyd.Christmas 2026-05-18 kl. 16:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in