Citat:
Ursprungligen postat av
vgebler
Inte bekant med detta, men som det är formulerat antar jag att det *inte* är möjligt, till skillnad från Triss-fallet. Min kommentar om att jag inte ser det som ett problem gällde bara Triss. För lotteriet i trådstarten håller jag med om att det är dubiöst att värdera en ny lott som om man fick samma belopp kontant.
Jag kikade runt lite mer, och hittade detta.
Lotteriinspektionens författningssamling
3 kap. 2 §
Citat:
Vinster
2 § Om det finns andra vinster än penningvinster i lotteriet ska dessa värderas till marknadsvärdet.Om vinster är svåra att värdera ska dessa värderas av opartisk sakkunnig.
Därmed borde saken, tyvärr, vara utagerad. Det är alltså fullt lagligt att använda dessa bluffvinster, då det blir svårt att argumentera att "marknadsvärdet" skulle vara något annat än vad lotten kostar att köpa. Suck.
Jag försökte få ut information kring antalet lotter, total intäkt, totalt utbetald vinst, etc., för ett av dessa lotterier, men Spelinspektionen har maskat all användbar information med hänvisning till sekretess, och att det "skulle kunna skada företaget/licenshavaren" om dessa siffror blev offentliga. Tro tusan det...