2026-04-28, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vgebler
Jag tycker inte det är något problem. Man kan välja att använda de 30 kronorna till något annat, och då har man i praktiken fått en viss vinstchans gratis, även om man inte hade tur den gången. Om man räknar på det i termer av "förväntat vinstbelopp i förhållande till satsat belopp" förbättrar det ju den kalkylen jämfört med om det inte fanns några vinster på 30 kr, allt annat lika.
Kan man välja att få vinsten i kontanter i trådstartens lotteri?
Citera
2026-04-28, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Kan man välja att få vinsten i kontanter i trådstartens lotteri?
Inte bekant med detta, men som det är formulerat antar jag att det *inte* är möjligt, till skillnad från Triss-fallet. Min kommentar om att jag inte ser det som ett problem gällde bara Triss. För lotteriet i trådstarten håller jag med om att det är dubiöst att värdera en ny lott som om man fick samma belopp kontant.
Citera
2026-04-29, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vgebler
Inte bekant med detta, men som det är formulerat antar jag att det *inte* är möjligt, till skillnad från Triss-fallet. Min kommentar om att jag inte ser det som ett problem gällde bara Triss. För lotteriet i trådstarten håller jag med om att det är dubiöst att värdera en ny lott som om man fick samma belopp kontant.

Jag kikade runt lite mer, och hittade detta.

Lotteriinspektionens författningssamling

3 kap. 2 §

Citat:

Vinster

2 § Om det finns andra vinster än penningvinster i lotteriet ska dessa värderas till marknadsvärdet.Om vinster är svåra att värdera ska dessa värderas av opartisk sakkunnig.

Därmed borde saken, tyvärr, vara utagerad. Det är alltså fullt lagligt att använda dessa bluffvinster, då det blir svårt att argumentera att "marknadsvärdet" skulle vara något annat än vad lotten kostar att köpa. Suck.

Jag försökte få ut information kring antalet lotter, total intäkt, totalt utbetald vinst, etc., för ett av dessa lotterier, men Spelinspektionen har maskat all användbar information med hänvisning till sekretess, och att det "skulle kunna skada företaget/licenshavaren" om dessa siffror blev offentliga. Tro tusan det...
Citera
2026-04-30, 12:44
Medlem
Klas-Vegass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JanneKson
Jag kikade runt lite mer, och hittade detta.

Lotteriinspektionens författningssamling

3 kap. 2 §

Därmed borde saken, tyvärr, vara utagerad. Det är alltså fullt lagligt att använda dessa bluffvinster, då det blir svårt att argumentera att "marknadsvärdet" skulle vara något annat än vad lotten kostar att köpa. Suck.

Jag försökte få ut information kring antalet lotter, total intäkt, totalt utbetald vinst, etc., för ett av dessa lotterier, men Spelinspektionen har maskat all användbar information med hänvisning till sekretess, och att det "skulle kunna skada företaget/licenshavaren" om dessa siffror blev offentliga. Tro tusan det...
Det är mycket märkligt att vinster i form av lotter skall räknas som "marknadsvärde" och inte "vinstvärde" (tex 50% om 50% av omsättningen blir vinster).

Att det styrande partiet haft sitt "millionlotteri" har säkert påverkat.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in