Citat:
Ursprungligen postat av
gart
Jag undrar över vad som pågår inom det som heter "företagshälsovård". Inte inom branscher där man de facto skadar sig på jobbet (bygg, maskintekniker osv) utan för kontorsjobb.
På alla de arbetsplatser jag varit (kontor) har det funnits företagshälsovård. Undantagsvis har de gjort arbetsplatsbesök för folk som har ont i ryggen och då rekommenderar de att man sitter upp ordentligt, rör sig ibland och skaffar hög/sänkbart skrivbord.
Men min misstanke är att 99% av "företagshälsovården" består av samtalsterapi med personer som "inte mår så bra". Vilket är kodspråk för tjejer och tanter som mobbar varandra på jobbet.
Stämmer min misstanke? Eller hur ser det ut inne på de företag som bedriver företagshälsovård? Vad gör ni på dagarna?
Låter som att du har lite skev uppfattning om vad företagshälsovård är. Det är ju i princip en vanlig distriktssköterska, inget man åker till ifall man råkat såga av sig handen precis - då åker man till akuten.
Sen låter det som att du sitter och tror att kontorsarbetare är någon slags supermänniskor som inte åldras en dag förrän de kommer över de 70.