Citat:
Ursprungligen postat av
Thunderwoman
Det är säkert bra för den som har dyslexi, och av nån orsak snabbt måste få fram en text man inte har nån som kan korr-läsa. Att av slöhet låta AI skriva åt mig bara för att jag har bråttom skulle jag inte göra. Hjärnan är som alla andra kroppsdelar, den mår bra av att träna på de färdigheter jag vill behålla! Men t o m tidningarna sparkar ju ut sina journalister och låter AI skriva texter utifrån ett par inmatade stödmeningar. Så blir det också fel...
Ja så är det. Det är bedrövligt av att se hur dessa utdragna formulaiska "dramatiska" ai-texter sprider sig, t ex genom olika nätpublikationers reels.
Tillgången till AI tycks också locka en del skitpublikationer att "Koka soppa på en spik" och därför ser man ständigt dessa artiklar som baserar sig på tidigare skrivna artiklar, eller på 15 år gamla intervjuer, eller om typ brottsfall som skedde för 10 år sen, eller om nån händelse som Bowie skrivit om i en biografi. Men det läggs upp i AI-upp-pumpad form som nya texter. Och dessa skittexter av soppa kokad på en spik ger ny spridning och nya klick
Så av den orsaken känns det som AI får internet at
t ruttna. Du vet kan inte skilja på nytt material och en växande oändlig sörja av gammal skåpmat som lagrar ihop sig och tar mer och mer plats.
Nån författare liknade för några år sen chatGPT vid "en suddig jpeg-bild av webben". Och det tycker jag var en bra liknelse. AI blandar runt och blandar runt i samma damm tills den blivit helt grumlig. Kopior på kopior av kopior
Men för det inte ska bli helt bajs av allt i längden måste ju nyskrivet, och nyskapat, av människor, skiljas ut och premieras. Men jag tror det blir svårt att stoppa