2026-05-29, 19:49
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thunderwoman
Det är säkert bra för den som har dyslexi, och av nån orsak snabbt måste få fram en text man inte har nån som kan korr-läsa. Att av slöhet låta AI skriva åt mig bara för att jag har bråttom skulle jag inte göra. Hjärnan är som alla andra kroppsdelar, den mår bra av att träna på de färdigheter jag vill behålla! Men t o m tidningarna sparkar ju ut sina journalister och låter AI skriva texter utifrån ett par inmatade stödmeningar. Så blir det också fel...

Ja så är det. Det är bedrövligt av att se hur dessa utdragna formulaiska "dramatiska" ai-texter sprider sig, t ex genom olika nätpublikationers reels.
Tillgången till AI tycks också locka en del skitpublikationer att "Koka soppa på en spik" och därför ser man ständigt dessa artiklar som baserar sig på tidigare skrivna artiklar, eller på 15 år gamla intervjuer, eller om typ brottsfall som skedde för 10 år sen, eller om nån händelse som Bowie skrivit om i en biografi. Men det läggs upp i AI-upp-pumpad form som nya texter. Och dessa skittexter av soppa kokad på en spik ger ny spridning och nya klick

Så av den orsaken känns det som AI får internet att ruttna. Du vet kan inte skilja på nytt material och en växande oändlig sörja av gammal skåpmat som lagrar ihop sig och tar mer och mer plats.

Nån författare liknade för några år sen chatGPT vid "en suddig jpeg-bild av webben". Och det tycker jag var en bra liknelse. AI blandar runt och blandar runt i samma damm tills den blivit helt grumlig. Kopior på kopior av kopior

Men för det inte ska bli helt bajs av allt i längden måste ju nyskrivet, och nyskapat, av människor, skiljas ut och premieras. Men jag tror det blir svårt att stoppa
Senast redigerad av swimp78 2026-05-29 kl. 19:52.
Citera
2026-05-30, 08:39
Medlem
Att bli dum i huvudet av AI är framför allt ett val man gör. Du kan bli dum i huvudet av Wikipedia också. Men det gör inte Wikipedia oläsvärt. AI är ett verktyg som du kan använda på olika sätt

En längre text på engelska?
Översätt - gör läsningen effektiv. Sammanfatta. - gör läsningen ofta otillräcklig
Fråga om något?
Följdfrågor, ifrågasättande, har inte gjort mig dummare. Tvärt om. Med AI hade jag förstått alla ämnen på tekniska högskolan bättre. Att bara acceptera svar. - naturligtvis fördummande.
Citera
2026-05-30, 08:47
Medlem
PutinDaAzzs avatar
Den tar bara fram den sanna personen, precis som alkohol. Idioterna syns bättre och vi ska vara glada för det. Det blir lättare att skålla agnarna från vetet.
Citera
2026-06-01, 18:15
Medlem
smoerreboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thunderwoman

Ja, man måste vara exakt, och veta hur man ska fråga! Och du har rätt i att den smörar, det är nåt jag inte alls gillar. Frågar jag om t ex en speciell målarfärg, så svarar den att "Det var en bra idé, det kommer att fungera si eller så!" Om det råkar finnas nåt bättre så säger den inte det, vilket jag kanske skulle hitta om jag söker själv.

Men man får ändå ta det den svarar med ett par kilo salt, för svaren blir uppåt väggarna ibland.
Just det där att den smörar är rätt lätt att fixa. Det är bara att säga åt den innan att jag vill inte att du smörar för mig nu utan är kritisk om jag skriver något som inte stämmer riktigt. Ange vilken bakgrund du vill till dina frågor. Du kan säga åt den att du vill ha ett jävligt gammaldags målarmästarsvar som utgår ifrån att det ska hålla så länge som möjligt och inte bryr sig ett jota om miljön eller vad som helst.
Citera
2026-06-01, 19:53
Medlem
Thunderwomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smoerrebom
Just det där att den smörar är rätt lätt att fixa. Det är bara att säga åt den innan att jag vill inte att du smörar för mig nu utan är kritisk om jag skriver något som inte stämmer riktigt. Ange vilken bakgrund du vill till dina frågor. Du kan säga åt den att du vill ha ett jävligt gammaldags målarmästarsvar som utgår ifrån att det ska hålla så länge som möjligt och inte bryr sig ett jota om miljön eller vad som helst.
Tack för tipset, det ska jag testa nästa gång!
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in