2026-04-27, 02:57
Medlem
Voloteas avatar
Citat:
En majoritet av SJ:s X2000-tåg har akutstoppats. De måste nu kontrolleras och många avgångar är inställda under måndagen.
– Vi kommer att jobba hela natten, säger Lina Edström på SJ:s pressjour.
Akutstoppet omfattar 21 av de drygt 30 X2000-tåg som SJ har i drift. De körs på sträckorna Stockholm-Göteborg, Göteborg-Stockholm, Stockholm-Malmö och Malmö-Stockholm.

Hittills har SJ ställt in 37 avgångar under måndagen.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/JOnBrm/sj-installda-x2000-efter-hjulskada

En mängd inställda avgångar. Har ni drabbats?

Bromma och Arlanda är plötsligt Sveriges ryggrad. Nystartade Skåne Aviation borde slå till med en ny slogan: 'Skulle ta’t flyget istället – det funkar ju faktiskt.'
Senast redigerad av Volotea 2026-04-27 kl. 03:31.
Citera
2026-04-27, 04:43
Medlem
Riksreptilens avatar
De låter optimistiska angående hur fort kontrollerna skall vara klara åtminstone.

" Det är mellan 40-50 tåg mellan Stockholm - Göteborg och Stockholm - Malmö som ställts in under måndagen fram till strax efter lunch. SJ hoppas att tågen kommer att kunna sättas in igen under eftermiddagen."
Citera
2026-04-27, 06:24
Medlem
busy-signals avatar
Inte mycket till information här.
Vadå hjulskada på 40-50 olika tågsätt samtidigt eller?!
Citera
2026-04-27, 06:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Inte mycket till information här.
Vadå hjulskada på 40-50 olika tågsätt samtidigt eller?!
Säkerhetsåtgärd efter upptäckten av problem.
Citera
2026-04-27, 07:09
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Säkerhetsåtgärd efter upptäckten av problem.

Exakt vilka problem hade väl varit intressant att veta? Men du uppvisar samma hemlighetsfullhet som artikeln, så jag utgår ifrån att du inte har en susning heller.
I mina öron låter det helsnurrigt att man påträffar nåt slags "hjulfel" som skulle vara så pass allvarligt att man måste stoppa 50 tåg under pågående körning.
Citera
2026-04-27, 07:19
Medlem
cleolinas avatar
Citat:
Exakt vilka problem hade väl varit intressant att veta? Men du uppvisar samma hemlighetsfullhet som artikeln, så jag utgår ifrån att du inte har en susning heller.
I mina öron låter det helsnurrigt att man påträffar nåt slags "hjulfel" som skulle vara så pass allvarligt att man måste stoppa 50 tåg under pågående körning.
Det är väl jättebra att de tar det säkra före det osäkra. Jag läste en haverirapport om den fruktansvärda tågolyckan, där över 100 omkom, i Eschede i Tyskland och en av slutsatserna var att detta kan hända var som helst. Där var alltså olycksanledningen materialslitage i just ett hjul.
https://sv.wikipedia.org/wiki/J%C3%A4rnv%C3%A4gsolyckan_i_Eschede
Citera
2026-04-27, 07:20
Medlem
Citat:
En spricka i ett hjul, samma sak sker om fel upptäcks på en flygplanstyp som då tas ur trafik för kontroll
Citera
2026-04-27, 07:33
Medlem
"Akutstoppar"
Här är alla SJ:s avgångar som ställs in:

Från Stockholm till Malmö:
03:44, 05:22, 06:20, 07:22, 09:19, 10:23, 11:20, 12:23, 13:25

Från Stockholm till Göteborg:
06:04, 07:17, 08:17, 09:12, 10:13, 11:12, 12:17, 13:13

Från Malmö till Stockholm:
04:01, 05:07, 06:07, 07:07, 08:07, 09:07, 10:07, 11:07, 12:07, 13:07

Från Malmö till Göteborg:
07:01

Från Göteborg till Stockholm:
05:11, 05:17, 06:17, 07:17, 08:17, 09:17, 10:17, 11:17, 12:17, 13:17
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sj-akut-stopp-av-x2000-tag
Citera
2026-04-27, 07:57
Medlem
grungewhores avatar
Sprucket hjul kan leda till urspårning, så det är allvarligt. Nu vet jag inte var varmgångsdetektorer för slag i hjul, där man ibland kan upptäcka detta, finns längs banan så det är ju mycket bra att personal reagerat.

Om hjulet "haltat" kan det väl även ge åverkan på banan, så även sträckan måste kontrolleras.

SJ gör det ett järnvägsföretag ska, man tar ansvar för säkerheten och tittar på hela flottan. Samma sak hände med en av lokalbanorna i Stockholm då man upptäckte fel på en (1) broms som var utöver det vanliga, och ställde in all trafik och körde ersättningstrafik med buss tills det var klart.

Med tanke på hur folk undrar hur fan det kan gå till när tåg spårar ur eller krockar o s v så verkar en del oförstående att det är just den här typen av säkerhetskontroller som måste göras för att undvika händelser av större magnitud.
Citera
2026-04-27, 08:36
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cleolina
Det är väl jättebra att de tar det säkra före det osäkra. Jag läste en haverirapport om den fruktansvärda tågolyckan, där över 100 omkom, i Eschede i Tyskland och en av slutsatserna var att detta kan hända var som helst. Där var alltså olycksanledningen materialslitage i just ett hjul.
https://sv.wikipedia.org/wiki/J%C3%A4rnv%C3%A4gsolyckan_i_Eschede

Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
En spricka i ett hjul, samma sak sker om fel upptäcks på en flygplanstyp som då tas ur trafik för kontroll

En spricka i ett hjul och man tar femtio tåg ur trafik? Nej det köper inte jag, det låter inte klokt.

Hjulen torde vara slitdelar, som rimligen byts ut enligt serviceintervall. Så jag tycker inte alls att det låter "jättebra" och rimligt att man håller hela tågflottan för att en sprickbildning påstås har påträffats på ett av tågen.

EDIT: Jag tycker snarare det låter som att man försöker mörka nåt annat som man har klantat till.
Och "journalisterna" verkar som vanligt hjälpa till med alla medel, istället för att ställa kritiska frågor så att vi kan få veta vad som händer.

Och om det verkligen skulle visa sig vara sant, dvs att man måste stoppa akutstoppa dussintals med tåg pga bristande underhåll, ja då borde huvuden rulla inom själva SJ, kan man tycka?
Senast redigerad av busy-signal 2026-04-27 kl. 08:49.
Citera
2026-04-27, 08:51
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
En spricka i ett hjul och man tar femtio tåg ur trafik? Nej det köper inte jag, det låter inte klokt.

Hjulen torde vara slitdelar, som rimligen byts ut enligt serviceintervall. Så jag tycker inte alls att det låter "jättebra" och rimligt att man håller hela tågflottan för att en sprickbildning påstås har påträffats på ett av tågen.

Trodde faktiskt SJ redan hunnit kollat/röntga alla X200 ”hjul” efter att den första olyckan skedde.
Var ganska länge sedan det första ”hjulet” sprack, orsakade en allvarlig tågurspårning och dödsfall.
Nej inte i Sverige, men SJ har ju på X2000 låtit monterat samma ”hjul” från samma tillverkare.
Citera
2026-04-27, 08:58
Medlem
Citat:

EDIT: Jag tycker snarare det låter som att man försöker mörka nåt annat som man har klantat till.
Och "journalisterna" verkar som vanligt hjälpa till med alla medel, istället för att ställa kritiska frågor så att vi kan få veta vad som händer.

Och om det verkligen skulle visa sig vara sant, dvs att man måste stoppa akutstoppa dussintals med tåg pga bristande underhåll, ja då borde huvuden rulla inom själva SJ, kan man tycka?

Det blir väl så när man ska renovera och hålla liv i gammal material.
Nu ska ju SJ köpa flera nya snabbtåg men ändå renovera och behålla dom gamla X2000 i trafik.
Visst det finns betydligt äldre vagnar än så ute i trafik eller för något år sen.
Men ändå är ju frågan om X2000 rent maskinellt är tillräckligt bra att hålla i liv i 30-år till.
Hur många fler aktustopp kommer vi se för sprickbildning.
Nästa grej blir väl att SJ upptäcker sprickor på boggierna.
Senast redigerad av crille132 2026-04-27 kl. 09:00.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in