Citat:
Ursprungligen postat av
CC75
Intressant... Män ska ta "ansvar"...? Män har tröttnat på att ta ansvar för det innebär att vi oftast går emot det som kvinnor tycker och idag är det en kvinna tycker och framförallt "känner", lag. Jag med flera män hade gärna tagit det ansvaret om ni kvinnor som är för det, tar era medsystrar hårt i örat varje gång de - av ren feeling - vill skämma ut en man som tar ansvar. Idag är det alltför många kvinnor som anser att en man ska ta ansvar på "det" sätt som hon anser. Annars gör mannen fel. Det är dock inte så ansvarstagande fungerar.
Jag vill betona att jag anser att du har helt rätt i det du skriver och jag finner det uppfriskade det du skriver. Det ger ett visst hopp men kvinnor som du ThaliaElise hörs alldeles för lite i debatten.
// CC
Jag håller med om att vi kvinnor också behöver säga ifrån. Jag har själv varit alldeles för dålig på det pga av att jag anser att man bör välja sina strider och att det inte är någon poäng med att försöka övertyga någon som inte kommer att övertygas. Sen är det absolut av egoistiska skäl också, jag vill inte vill skapa onödiga problem för mig själv. Men jag har ändå en skamgräns där jag inte skulle säga eller hålla med om något som jag inte tycker.
Ta ansvar var kanske fel ordval. Men jag anser att män måste börja säga ifrån och inte ta skit. Och det är män som har sitt shit together och som har "råd socialt, ekonomiskt och relationsmässigt" som behöver göra det. Men ja - också ta ansvar för yngre män som har blivit hunsade och nedtryckta hela sin uppväxt. Jag som 30+ kvinna kan inte vara en förebild för eller guida en förvirrad 20-årig man.
Jag säger inte att det är så - men jag får en känsla av att du är just en sån medelåldersman som jag tänker på. Och att du har fått nog. "Kvinnor har skapat detta, okej ni fick vad ni ville." Visst ligger det en sanning i det, men män har också hela vägen av den sjuka utveckling vi har haft ständigt retirerat och accepterat en vansinnig samhällsutveckling som inte gynnar någon. Så jag tycker faktiskt att även män har ett ansvar för dagens situation.