2026-04-26, 00:24
Medlem
smickras avatar
Läste om branden på Smögen. En korvkiosk som brann. Decimeter mellan byggnaderna och det kunde lätt spridit sig.
Det fick mig att tänka varför ofta kustnära bostäder är av trä?
Är det inte bättre att riva dessa eldmagnetet och bygga upp med tegel eller betong istället?
Det ser ju förfärligt ut med massa vissna träkåkar som hade sin peak för över tvåhundra år sedan.
På Lidingö och Värmdö har byggherrarna verkat tagit sitt förnuft till fånga och bygger nya villor i betong mestadels.

Varför trä? Fult och opraktiskt. Någon inom byggsvängen som vet varför människor väljer att bygga fula trästugor istället för ståtliga hus i tegel eller betong?
Citera
2026-04-26, 00:45
Avslutad
Underhåll? Sedan finns det väl risk för sättningar också med tanke på att stora delar av västkusten vilar på lera...då är det väl optimalt med trähus som är mer flexibelt samtidigt som det är vackert och tradition. (Fult får du stå för ). Fukt som tränger in bland tex. tegel kostar skjortan att åtgärda jämfört med trä, något som kanske är kaffepengar för en viss typ av personer som bosätter sig utmed kusten på Värmdö tillskillnad från någon i fiskelägret Smögen. Det är väl det jag kommer på men finns säkert någon som har mer know-how i ämnet än mig på detta forum.
Senast redigerad av skatterattsjurist 2026-04-26 kl. 01:34.
Citera
2026-04-26, 03:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skatterattsjurist
Underhåll? Sedan finns det väl risk för sättningar också med tanke på att stora delar av västkusten vilar på lera...då är det väl optimalt med trähus som är mer flexibelt samtidigt som det är vackert och tradition. (Fult får du stå för ). Fukt som tränger in bland tex. tegel kostar skjortan att åtgärda jämfört med trä, något som kanske är kaffepengar för en viss typ av personer som bosätter sig utmed kusten på Värmdö tillskillnad från någon i fiskelägret Smögen. Det är väl det jag kommer på men finns säkert någon som har mer know-how i ämnet än mig på detta forum.
Du verkar inte känna till Smögen, speciellt den äldre delen av samhället hör jag...
Det är eliten och de riktigt rika som har sommarhus där.
Smögen är i princip folktomt på vintern då husägarna nästan bara är där på sommarhalvåret.
Husen på Smögen ägs av mångmiljonärer, husen kan kosta flera tiotalsmiljoner att köpa.
På sommaren står det enbart dyra bilar parkerade vid husen, stora dyra Mercedes, Porsche, BMW, sportbilar osv...
Senast redigerad av Cutthethroat 2026-04-26 kl. 03:26.
Citera
2026-04-26, 03:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smickra
Läste om branden på Smögen. En korvkiosk som brann. Decimeter mellan byggnaderna och det kunde lätt spridit sig.
Det fick mig att tänka varför ofta kustnära bostäder är av trä?
Är det inte bättre att riva dessa eldmagnetet och bygga upp med tegel eller betong istället?
Det ser ju förfärligt ut med massa vissna träkåkar som hade sin peak för över tvåhundra år sedan.
På Lidingö och Värmdö har byggherrarna verkat tagit sitt förnuft till fånga och bygger nya villor i betong mestadels.

Varför trä? Fult och opraktiskt. Någon inom byggsvängen som vet varför människor väljer att bygga fula trästugor istället för ståtliga hus i tegel eller betong?
Att kiosken är buggd av trä är inte så konstigt, den är byggd på en brygga i hamnen, för tungt att bygga i sten på en bryggan såklart.

Smögenbryggan är väl kanske 150-200meter lång och mycket populär hos oss på västkusten att besöka.

Trevligt att strosa runt och äta lite på restaurangerna där.

Alla byggnaderna ligger tätt för att få plats, är väl egentligen gamla sjöbodar åt fiskebåtarna från början, eller liknande.

Att bostadshusen också ligger tätbebyggt beror på att fiskarfamiljerna och de fattiga människorna där förr, byggde husen där det fanns plana ytor.

Marken består ju av bergknallar på Smögen, de slapp då spränga ut plana ytor som var dyrt och omständigt.

Att husen är byggda i trä är väl för att det var billigast.

Fast lite märkligt är det då sveriges stenindustri, stenhuggare fanns just i detta område samtidigt.

Borde funnits gott om både sten och kunniga stenhuggare för att bygga hus, men det blev väl dyrare att bygga med och tyngre att transportera sten än bräder till husen.

Skulle tro att hela området numera är kulturminnesmärkt miljö, så att bygga tegel eller betonghus får man säkert inte göra, det skulle sticka ut för mycket.
Senast redigerad av Cutthethroat 2026-04-26 kl. 03:44.
Citera
2026-04-26, 05:54
Medlem
Även hus i betong kan börja brinna. Kanske inte själva stenen i sig men inredningen.
Bränder startar inte helt sällan i kök och tvättstuga och där finns det mycket som kan brinna oavsett hur skalet på huset ser ut.

Sedan har man av tradition byggt mycket i trä här i Sverige, just för att råvaran finns lättillgänglig.
Vad man idag väljer för material till sitt nybygge är en smaksak.

Kan tänka mig både för o nackdelar med betongbyggnader nära kusten.
En stor nackdel är saltet. Sådant kan eventuellt tränga in över tid.

Trä o fuktiga miljöer är väl ingen stor hit det heller.
På Öland är det så fuktigt att det ser ut som det har regnat varje morgon.

Att en byggnad ser skabbig ut utan underhåll gäller både för trä och betonghus.
Så det är snarare där skon klämmer skulle jag tippa på.
Citera
2026-04-26, 10:24
Moderator
Neksnors avatar
Byggnaderna på smögebryggan, där korvkiosken i TS brann, är ju ursprungligen gamla enkla förråd där man hade fiskeredskap mm. Jag misstänker att det finns vissa krav på utformning av byggnader på den platsen, dels att bryggan ska klara belastningen, dels att utseendet ska vara "sjöbod", alltså en hel del trä.
Citera
2026-04-26, 11:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Cutthethroat
Du verkar inte känna till Smögen, speciellt den äldre delen av samhället hör jag...
Det är eliten och de riktigt rika som har sommarhus där.
Smögen är i princip folktomt på vintern då husägarna nästan bara är där på sommarhalvåret.
Husen på Smögen ägs av mångmiljonärer, husen kan kosta flera tiotalsmiljoner att köpa.
På sommaren står det enbart dyra bilar parkerade vid husen, stora dyra Mercedes, Porsche, BMW, sportbilar osv...

Det finns det säkert, rika norrbaggar köper upp hela Bohuslän, men generellt så brukar Värmdö rankas som de dyraste kommunerna att köpa fritidshus i, menade inget illa med fiskeläger min morfar är en öbo från trakterna

Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Byggnaderna på smögebryggan, där korvkiosken i TS brann, är ju ursprungligen gamla enkla förråd där man hade fiskeredskap mm. Jag misstänker att det finns vissa krav på utformning av byggnader på den platsen, dels att bryggan ska klara belastningen, dels att utseendet ska vara "sjöbod", alltså en hel del trä.

Ja de är petnoga med att bevara utformningen, min morfar behövde bygglov för att byta fönster, handläggningen skulle ta 10 veckor men förlängdes, ibland undrar man vad de sysslar med på kommunerna man tänker ju att de inte borde ta mer än en eftermiddag för ett sådant simpelt beslut.
Senast redigerad av skatterattsjurist 2026-04-26 kl. 11:30.
Citera
2026-04-26, 23:25
Medlem
smickras avatar
Citat:
Att kiosken är buggd av trä är inte så konstigt, den är byggd på en brygga i hamnen, för tungt att bygga i sten på en bryggan såklart.

Smögenbryggan är väl kanske 150-200meter lång och mycket populär hos oss på västkusten att besöka.

Trevligt att strosa runt och äta lite på restaurangerna där.

Alla byggnaderna ligger tätt för att få plats, är väl egentligen gamla sjöbodar åt fiskebåtarna från början, eller liknande.

Att bostadshusen också ligger tätbebyggt beror på att fiskarfamiljerna och de fattiga människorna där förr, byggde husen där det fanns plana ytor.

Marken består ju av bergknallar på Smögen, de slapp då spränga ut plana ytor som var dyrt och omständigt.

Att husen är byggda i trä är väl för att det var billigast.

Fast lite märkligt är det då sveriges stenindustri, stenhuggare fanns just i detta område samtidigt.

Borde funnits gott om både sten och kunniga stenhuggare för att bygga hus, men det blev väl dyrare att bygga med och tyngre att transportera sten än bräder till husen.

Skulle tro att hela området numera är kulturminnesmärkt miljö, så att bygga tegel eller betonghus får man säkert inte göra, det skulle sticka ut för mycket.

Är det K- eller Q-märkt är det svårt att riva.
Vad händer om alla trähus brinner ned? Bygger de nya trähus då?
Jag hade hoppats man kunde jämna allt i trä med marken och bygga mer kvadratmetereffektivt på höjden och i moderna material som är mer brandsäkra.
Det ser ju fruktansvärt ut idag.
Citera
2026-04-27, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smickra
Är det K- eller Q-märkt är det svårt att riva.
Vad händer om alla trähus brinner ned? Bygger de nya trähus då?
Jag hade hoppats man kunde jämna allt i trä med marken och bygga mer kvadratmetereffektivt på höjden och i moderna material som är mer brandsäkra.
Det ser ju fruktansvärt ut idag.
Inte ens i drömmarnas land skulle det tillåtas, ännu mindre i Smögen.

Smögen kommer se likadant ut för all framtid, inget får ändras överhuvudtaget.

Ser fruktansvärt ut...?

Jag och många med mig tycker smögen/Kungshamn är vackert, speciellt naturen med sina mjukt, slipade bergknallar, var ser man sånt annars.

Mina utländska bekanta brukar jag ta med dit, de bara står och kollar, ser förvånat på bergknallarna och, woow...har aldrig sett något liknande...
Citera
2026-04-28, 07:10
Medlem
smickras avatar
Citat:
Inte ens i drömmarnas land skulle det tillåtas, ännu mindre i Smögen.

Smögen kommer se likadant ut för all framtid, inget får ändras överhuvudtaget.

Ser fruktansvärt ut...?

Jag och många med mig tycker smögen/Kungshamn är vackert, speciellt naturen med sina mjukt, slipade bergknallar, var ser man sånt annars.

Mina utländska bekanta brukar jag ta med dit, de bara står och kollar, ser förvånat på bergknallarna och, woow...har aldrig sett något liknande...

Då är Lidingö eller Värmdö mycket vackrare. Arkitektritade hus i brandsäkra material.
Men det är en smaksak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in