2026-04-25, 21:17
Medlem
JohnnySamhalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lofiboy
Sitter här och funderar lite vad ni har för sparmål under året? Hur mycket har ni just nu, hur mycket sparar ni och vad sparar ni till? Amortering? Buffert? Renovering? FIRE? Ny bostad/bil eller annat köp? Tror ni att ni kan uppnå ert mål eller inte?

Har själv 450k i aktier och 37k på sparkontot just nu. Sparar ca 10-15k per månad, singel, inga barn. Har ett blancolån på 95k som jag planerar att lösa i juni månad när skatteåterbäringen kommer. Har inga större sparmål förutom en flytt till utlandet nästa år och en ny början tror jag. Vill gärna gå ner i arbetstid och skaffa en hund också.

Fyll på, vad har ni för mål i år?

Hålla mig väl med myndigheter, vården samt vara tillmötesgående mot kronofogden om dom hör av sig (vilket jag faktiskt är rejält bra på generellt efter många år i arbete nära sådana ställen). Annars så sparar jag ihop lite vid sidan av till en DAC till hörlurarna. Kortfattat å koncist!
2026-04-25, 22:20
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GiveMeHead
3 mille, inga lån, hyresrätt. Köpte ny bil i höstas, kontant. Är singel, två tonåringar varannan vecka. Blir väl dom som får njuta av pengarna.
Hyresrätt är king helt klart. Skönt att slippa vara en bolånetorsk med miljoner inlåsta i bostaden som inte går att använda.

Själv sparar jag för Fire. Börjar närmar mig. Månadssparande är indexfonder är också king.
2026-04-26, 00:47
Medlem
Just nu till barnen så de får en slant med sig när de flyttar hemifrån, till pensionen, buffert, ny luftvärmepump samt jag på vinterhalvåret lägger undan pengar till sommarens motoraktiviteter.

Ca 18k per månad.

Skönt man inte är hyrestorsk så man har ett ordentligt garage och utrymmen att greja med sina fordon, samt lite ytor att bo i.
2026-04-26, 00:58
Medlem
Sparar till FIRE som jag siktar på om runt 5 år.
Sparar som minst 10K i månaden.
Inga lån, BR.

Mål i år:
Spara minst 120K.

Fritt sparkapital i nuläget: 175K.
Singel utan barn och bil.
2026-04-26, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av villnihaflum
Sparar till FIRE som jag siktar på om runt 5 år.
Sparar som minst 10K i månaden.
Inga lån, BR.

Mål i år:
Spara minst 120K.

Fritt sparkapital i nuläget: 175K.
Singel utan barn och bil.
FIRE om 5 år? Hur hade du tänkt dig? Du kommer ha minst 775k i fritt kapital då. Det kommer du inte långt på.
2026-04-26, 18:27
Medlem
Citat:
FIRE om 5 år? Hur hade du tänkt dig? Du kommer ha minst 775k i fritt kapital då. Det kommer du inte långt på.

Räknar på en årsavkastning om 15%.

Siktar på 1,2 M i kapital.

Ligger över prognosen i nuläget.

Väldigt låga utgifter, siktar på 10K i månaden totti.
2026-04-26, 18:30
Medlem
Citat:

Trevligt, lycka till!
2026-04-26, 18:40
Medlem
Citat:
Sitter här och funderar lite vad ni har för sparmål under året? Hur mycket har ni just nu, hur mycket sparar ni och vad sparar ni till? Amortering? Buffert? Renovering? FIRE? Ny bostad/bil eller annat köp? Tror ni att ni kan uppnå ert mål eller inte?

Har själv 450k i aktier och 37k på sparkontot just nu. Sparar ca 10-15k per månad, singel, inga barn. Har ett blancolån på 95k som jag planerar att lösa i juni månad när skatteåterbäringen kommer. Har inga större sparmål förutom en flytt till utlandet nästa år och en ny början tror jag. Vill gärna gå ner i arbetstid och skaffa en hund också.

Fyll på, vad har ni för mål i år?
Sparar 12000 per månad till dagen jag går i pension om 5 år. Då blir det fabriksny Kabe husbil och uppsägning av min hyresrätt. Sen kan man njuta av livets sista år utan hyra , el och andra fasta utgifter.
2026-04-26, 19:23
Medlem
Stormivattenglass avatar
Sparar så jag kan gå ner i arbetstid, ju förr desto bättre. Har inte kommit upp i så mycket ännu men har drygt 600k i alla fall.
2026-04-26, 22:51
Medlem
Citat:

Så du ska leva under nivån för garantipension resten av livet, och är då beroende av att få 15% avkastning i snitt varje år?

Säger också lycka till med den planen.
2026-04-27, 01:21
Medlem
Är FIRE sen 2023 och lever på utdelningar

Sparar inte till något särskilt längre eftersom jag redan äger det jag vill ha. Har ett par hävstångs och fondspar på några tusen varje månad som rullar på av sig självt.

Försöker öka min ratio likvid/investerat till 20/80 som ligger på 15/85 just nu.
2026-04-27, 05:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Så du ska leva under nivån för garantipension resten av livet, och är då beroende av att få 15% avkastning i snitt varje år?

Säger också lycka till med den planen.

Min CAGR över flera år ligger redan där. Så det är inga problem. Sen så är tanken att rotera över till en globalfond när jag nått 1,2. Så 15% är det jag räknar med i uppbyggnadsfasen. Den globalfond jag kikat på ligger på en CAGR om 13%.

Lever väldigt spartanskt redan idag så 10K är inga probs. Lever idag på 12K dom "bästa månaderna" och då anstränger jag mig inte. Att skala ned är en baggis.

Har som jag tidigare skrivit inga lån. Enda kostnaderna jag kommer ha är dom basala. Ligger lågt där redan idag.

Tiden är viktigare för mig än att jag har massa pengar.

Just det, glömde nämna att perioden jag behöver klara mig är ju fram till min vanliga pension kickar in. Den kommer att öka min månadsinkomst, även om det inte är nödvändigt. Så 1,2 behöver räcka tills jag tar ut min pension vilket innebär att kapitalet kan gå till 0.
Senast redigerad av villnihaflum 2026-04-27 kl. 05:26.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in