2026-04-26, 06:16
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olduvai
Köpte den här datorn runt förra julen (2024). Fick pynta typ 23 000 då. Irriterande nog så är den jävligt mycket billigare nu.

Hursom helst: Min 10+ år gamla dator startade på några sekunder. Den nya tar flera minuter. Det känns som att vara tillbaka på 90-talet.

Till skillnad mot vad som står på hemsidan så har den Windows 12 (Nej den har windows 11 och min tidigare hade windows 10, det är jag som är efterbliven). Är det det som spökar? Den går bra att gamea med, men starten stör mig lite.

Mest är jag intresserad av att få veta vad det är som gör den så jävla segstartad. Vet någon?
googla på "memory training amd ddr5", passar det in?
Citera
2026-04-26, 06:38
Medlem
Citat:
Ska testa detta. Tack!
Någon lallare på sveriges största kukmätarforum säger åt dig att installera skräp och du bara kör. Lämna tillbaka datorn och hitta en annan hobby.
Citera
2026-04-26, 12:11
Medlem
Hrass avatar
Windows har redan ett kommando "winsat" för att testa en disks läs- och skrivhastighet
Citera
2026-04-26, 15:30
Medlem
Det kan vara asiatisk fake hårdvara, pröva slanga in stora filer & se om det går vägen, vad som syns i explorer går att fejka. sen de där disktestar crystal eller vad de heter var ett bra tips tvärtom vad atarax pelle här ovan sade, aldrig prövat de jag köper inte pc delar så ofta men kolla upp dom på wikipedia.
eller du kanske är van vid m2 och har nu en sata..
Citera
2026-04-26, 20:47
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Techbilly
Någon lallare på sveriges största kukmätarforum säger åt dig att installera skräp och du bara kör. Lämna tillbaka datorn och hitta en annan hobby.
Kallar du Crystal Diskmark för 'skräp'?
Citera
2026-04-26, 21:08
Medlem
KonungHonungs avatar
Köp från Webhallen eller Komplett nästa gång.
Citera
2026-04-27, 07:47
Medlem
bl-gr-ns avatar
Har du en massa program som ska auto starta vid boot?
Kanske medföljande "antivirusprogram" som ska söka igenom diskarna och koppla upp sig på internet?
En massa Microsoft dravel som kartor, Skype, Xbox, Office, Store, diskkontroll och virusskydd m.m som ska starta vid boot?
Citera
2026-04-27, 11:10
Medlem
Frans-Jaegers avatar
Citat:
Köpte den här datorn runt förra julen (2024). Fick pynta typ 23 000 då. Irriterande nog så är den jävligt mycket billigare nu.

Hursom helst: Min 10+ år gamla dator startade på några sekunder. Den nya tar flera minuter. Det känns som att vara tillbaka på 90-talet.

Till skillnad mot vad som står på hemsidan så har den Windows 12 (Nej den har windows 11 och min tidigare hade windows 10, det är jag som är efterbliven). Är det det som spökar? Den går bra att gamea med, men starten stör mig lite.

Mest är jag intresserad av att få veta vad det är som gör den så jävla segstartad. Vet någon?

Det är pga att moderkortet kör minnesträning varje uppstart. Du kan stänga av detta i BIOS. Titta tex här: https://www.reddit.com/r/Amd/comments/10isyna/mobo_doing_a_full_memory_training_session_with/

Finns trådar på sweclockers också, sök tex "Memory Context Restore". Jag fick samma när jag nyligen gick från intel till amd. Men mitt system blev ostabilt när jag stängde av denna inställning och jag orkade inte pilla mer med det så jag lät det vara.

Arne Anka har rätt, alla andra i tråden har fel.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in