Idag, 13:36
Medlem
Nu menar jag saker också som inte alls kommer upp som skatt, tex dåligt gjorda produkter, jag anser att det är en skatt också.

Skulle du jobba om du fick veta att du betalar 90% skatt?
Tänk dig att du vaskar guld i någon bäck, då du är färdig kommer någon och tar 90%. Skulle du gå med på det?

I detta inlägg skall vi diskutera vad den riktiga skatte % blir med alla falskheter som de hittat på mot oss inklusive allt som inte syns alls i bokföringen.

Har funderat länge på detta och kaninhålet går djupt..
Jag ser det som en dold skatt om jag förlorar tid, pengar och min hälsa, för allt detta har ett pris i slut ändan.
Tex om jag köper en t skorta som kunde göras så den håller i 6 år men den håller bara i 1år. Detta är en dold skatt för nu måsta jag sätta mer pengar på t skortor än vad jag borde. Och så är det ju med PRECIS allt i detta falsk samhälle.

Ni kan kommentera detta inlägg med andra saker som ni ser som "obokförda skatter" som jag vill kalla det, dessa som jag funnit som tar av vår tid, pengar och hälsa men som inte är några direkta skatter. Jag skulle vilja höra vad andra tänker om saken.

På grund av alla dessa falska saker och hittepå saker ligger snarare skatte % uppemot minst 90% som helhet på oss svenskar, det är vad jag tror.
Kan vara ännu högre..
De gillar att ha oss att "trampa vatten eller springa i ekorrhjulet" alltså att göra massa, men åstadkomma inget; ett bortslösat liv.

Jag vet att detta diskuterats i andra trådar men inte "obokförda skatter" som jag nämnde. Men om vi tar som början vad ligger enbart alla bokförda skatter på oss som helhet? Kan vara svårt att räkna antar jag då de är mycket skatt på skatt..
Citera
Idag, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noface-noname
Nu menar jag saker också som inte alls kommer upp som skatt, tex dåligt gjorda produkter, jag anser att det är en skatt också.

Tänk dig att du vaskar guld i någon bäck, då du är färdig kommer någon och tar 90%. Skulle du gå med på det?

I detta inlägg skall vi diskutera vad den riktiga skatte % blir med alla falskheter som de hittat på mot oss inklusive allt som inte syns alls i bokföringen.

Jag ser det som en dold skatt om jag förlorar tid, pengar och min hälsa, för allt detta har ett pris i slut ändan.
Tex om jag köper en t skorta som kunde göras så den håller i 6 år men den håller bara i 1år. Detta är en dold skatt för nu måsta jag sätta mer pengar på t skortor än vad jag borde. Och så är det ju med PRECIS allt i detta falsk samhälle.

Ni kan kommentera detta inlägg med andra saker som ni ser som "obokförda skatter" som jag vill kalla det, dessa som jag funnit som tar av vår tid, pengar och hälsa men som inte är några direkta skatter. Jag skulle vilja höra vad andra tänker om saken.

På grund av alla dessa falska saker och hittepå saker ligger snarare skatte % uppemot minst 90% som helhet på oss svenskar, det är vad jag tror.
Kan vara ännu högre..
De gillar att ha oss att "trampa vatten eller springa i ekorrhjulet" alltså att göra massa, men åstadkomma inget; ett bortslösat liv.

Jag vet att detta diskuterats i andra trådar men inte "obokförda skatter" som jag nämnde. Men om vi tar som början vad ligger enbart alla bokförda skatter på oss som helhet? Kan vara svårt att räkna antar jag då de är mycket skatt på skatt..

Ditt inlägg är med din definition av skatter helt klart en av de största skatterna.
Citera
Idag, 14:18
Medlem
Xpander-s avatar
Till att börja med borde det inte heta skatt, dvs något man skulle bli glad om man hittade i sin trädgård, utan stöld är vad det är
Citera
Idag, 14:52
Medlem
Citat:

Kan vara ännu högre..

Vi kan väl ta ett ungefärligt exempel…

Här är räkneexemplet för en lön på 30 000 kr

1. Den dolda skatten (Arbetsgivaravgift)
För att du ska få 30 000 kr i lön betalar din arbetsgivare totalt 39 426 kr. Det försvinner alltså nästan 10 000 kr i en "dold" skatt innan du ens ser pengarna.

2. Skatten på lönebeskedet (Inkomstskatt)
Av dina 30 000 kr dras inkomstskatten. Tack vare jobbskatteavdraget får du ut ca 22 900 kr på kontot.

3. Skatten när du handlar (Moms & punktskatter)..
När du köper mat, bensin eller prylar för dina 22 900 kr försvinner ytterligare ca 4 500 kr i moms och andra dolda skatter (som elskatt och bensinskatt).

Slutresultatet…
Arbetsgivaren betalar: 39 426 kr
Du får köpkraft för: ca 18 400 kr
Total skatt: ca 21 000 kr
Citera
Idag, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xpander-
Till att börja med borde det inte heta skatt, dvs något man skulle bli glad om man hittade i sin trädgård, utan stöld är vad det är

Det tas 25% stöld på det mesta vi handlar.

Tanka bilen eller betala elräkningen så är stölden ännu högre.
Citera
Idag, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xpander-

De här låter som att du betalar för lite skatt.
Citera
Idag, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea

För att du ska få 30 000 kr i lön betalar din arbetsgivare totalt 39 426 kr. Det försvinner alltså nästan 10 000 kr i en "dold" skatt innan du ens ser pengarna.

Av dina 30 000 kr dras inkomstskatten. Tack vare jobbskatteavdraget får du ut ca 22 900 kr på kontot.

När du köper mat, bensin eller prylar för dina 22 900 kr försvinner ytterligare ca 4 500 kr i moms och andra dolda skatter (som elskatt och bensinskatt).

Slutresultatet…

Tack men dessa är igentligen inte dolda utan bara dold för de som inte kollar. Så då är vi uppe ca 55% skatt redan.
Här är några andra saker som folk missar.

-El transfer avgiften och måndas avgiften för el-abonnemanget.
-inflation som är betydligt högre än de säger skulle tippa 10% är närmare sanningen. Så med bara inflation är vi uppe i över 60% redan totalt.

-Mycket höga priser på allt på grund av hur värdekedjan fungerar.För ett exempel tar vi ett matbord:
1.Först skall en ägare plantera och fälla träden. Han skall betala skatt och måste därför ta mera betalt för träden.
2.För att fälla träden anlitar han ett företag som har utrustning för att göra detta. Detta företag måste ta ett mycket högt pris för deras tjänster för de har lån + ränta för deras inköp av maskiner,lokaler, arbetar avgifter, kurser, företags skatt, bokföring, vinst skatt, dyrt bränsle på grund av skatter och försäljingsmoms .

3. Dessa stockar skall sedan transporterars till sågverket. Detta företag måste ta mer betalt för deras tjänster för de har lån + ränta för deras inköp av maskiner, lokaler, arbetar avgifter, kurser, företags skatt, bokföring, vinst skatt, dyrt bränsle på grund av skatter och försäljingsmoms .
4. Dessa stockar skall nu sågas till breder och vi har samma visa.
5. Transport till bords tillverkaren och samma visa
6.Bords tillverkaren och samma visa.
7.Transport till försäljaren och samma visa.
8. Här lägger säljarn på allt från 30% till 200% på inköps priset på grund av samma visa.

Men som ni ser är det den som gör sissta transaktionen som tjänar bäst.
Därför är alla mellan händer en extrem stor skatt AKA försäljare.
Men här ser ni hur ett bord som borde kanske kosta bara ett par 100kr blir väldigt dyrt på grund av hur värdekedjan fungerar med alla onödiga kostnader som läggs på kostader som läggs på kostnader.
Och i varje transaktion är staten där och tar på olika sätt.
Så man kan säga att du igentligen inte betalar 25% moms/skatt på det mesta utan de är någon helt annat, kanske uppåt 70-80% då man ser det ur den här synvinkeln.
De är därför staten skall göra det så besvärligt för alla företagare med olika kurser, kort osv, de är en extra skatt.
Citera
Idag, 18:58
Medlem
Svårt att svara på men runt 70% från utfärt arbete till man får en vara eller tjänst utförd.
Citera
Idag, 19:03
Medlem
Xpander-s avatar
Citat:
De här låter som att du betalar för lite skatt.

Jag har en talang för att betala ganska lite stöld, kan man nog säga, men för lite.. jag hade gärna betalat för lite givetvis.
Citera
Idag, 19:42
Medlem
Sverige har den sjunde högsta totala skatteintäkten i förhållande till BNP i EU, med en svagt nedåtgående trend:

https://ec.europa.eu/eurostat/web/products-eurostat-news/w/ddn-20251031-2
Citera
Idag, 20:38
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Negressknullarn
Det tas 25% stöld på det mesta vi handlar.

Tanka bilen eller betala elräkningen så är stölden ännu högre.

Om du syftar på momsen så är momsen 20% av varans pris till konsumenten, om det är frågan om varor med högsta momssatsen.
Den påförda momsen är 25%.
Senast redigerad av trottwell Idag kl. 20:51.
Citera
Idag, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea

Slutresultatet…
Det där är en myt att arbetsgivaravgiften är samma sak som lön. Det är det inte. Just nu har man sänkt den för anställda som är 19-23 år.
Deras löner kommer INTE att höjas med dessa pengar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in