2026-05-19, 22:52
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Vi är dock betydligt mer beroende av el idag än vad vi var på 1800-talet så det skulle få värre följder idag. Visst allt går ju att bygga upp så länge kompetensen finns kvar men det skulle bli extremt stora följder innan det kan ske om all ström plötsligt skulle försvinna. Nu är det ju extremt osannolikt. Solvind lär ju kunna slå ut datatekniken men knappast reaktorerna eller vattenkraftsturbinerna i sig. De kommer att få installera nya datorer på kraftverken men de behöver ju knappast byta själva reaktorerna eller turbinerna.

Sant. Men det tar kraft och kompetens att fixa ett stort fel som drabbar hela samhället. Ett elfel kan släcka hela Sverige, jag har varit med om det.
(På 80-talet, det var en tyristor tror jag som gav ett seriefel i hela Sverige, strömavbrott.. Jag löste det med stearinljus, alla grannarna frågade "Fan, har du ström?")
-Hade tänt 18 stearin-ljus i min 1800-talskrona. Liljeholmens.

Tyristor:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Tyristor

Storstörningen 1983:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Storst%C3%B6rningen_1983
Senast redigerad av kraftfoder 2026-05-19 kl. 23:26. Anledning: Storstörningen 1983
Citera
2026-05-22, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varmlandskorven
Hur länge hade vår tids människor överlevt om elektricitet försvann för flera hundra år framåt?

Om alla var tvugna att odla och fixa sin mat själva? För någon gång i historien har ju människor levt så?
Nu är jag allvarligt skadad så det skulle gå åt helvete för mig (om jag inte får pensionspengarna så det räcker
Men innan dess hade jag ordnat så att jag hade klarat mig någorlunda hur länge som helst.

((Hade vedeldning som backup ändå. Skulle behöva jobba mycket mer med ved. Egen brunn men hade fått hinka upp istället istället förr elpumpen. Det låg en gammaldags pump på marken borttagen från brunnen, lite? trasig men går nog att laga. Dessutom finns en vattenkälla som användes innan brunnen byggdes. En del mat i trädgården som sköter sig själv plus en massa mat växande vilt i skogen. Under säsong halverade jag redan lätt matkostnaderna bara på att plocka lätthittat. Har frön o d som jag kan sätta igång att odla lite av för eget bruk. Köpte i stort sett bara ost, linser/bönor och lingonsylt. Utom ost hade jag så jag skulle kunna fixa själv. Bara något med fett skulle fattas, vilket skulle bli ett stort hälsoproblem om jag inte hittar någon att byta med. Finns iofs fiskevatten i närheten och jag skulle kunna häva "jaktfria zonen" som jag bara hittat på på min mark så där går rådjur och älg och jag har en pilbåge Dessutom mellanlandar kanadagässflocken alldeles intill.
Bortsett från fettet, skulle problemet bli lagring. Frysen skulle inte fungera så jag skulle behöva jobba mycket med konservering/torkning. Har utrustning till ganska mycket "gammaldags" nöjen som kan tas fram. Innan man blev bortskämd med dator och internet kunde jag sysselsätta mig länge med bara papper och penna Jag räknade ut att redan innan datorn skulle jag inte ha tid med alla mina hobbies ens om jag inte jobbade och inte sov så jag skulle knappast bli utan nöjen. Sport, skriva och läsa böcker, har även andra musikinstument än keybordet, natur, spel...)

Huset ligger ganska gömt så en viss chans att inte bli hittat av desperata stadsfolk. Och i nödfall har jag pilbågen, yxa, kastknivar...
Dessutom är "min" mat svårstulen om den inte är plockad än i skogen

Mycket värre för stadsfolk, de skulle frysa ihjäl på vintern.

Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Vedeldning för värme och matlagning, dragdjur (hästar) och vind- och vattenkraft (kvarnar, sågar). Kanske skulle ångkraften gå att rekonstruera (enkla ångmaskiner). Segelfartyg och optisk ljussignalering inom några mils avstånd med kikare kanske kunde finnas (Frankrike hade det på 1750-talet). Mekanisk teknik istället för elektroteknik. Spannmålsöverskott via avancerad odling (agronomi). Varmluftsballonger för korta luftfärder. Vattenfiltrering genom bland annat sandlager. Hur pass normalt liv beror på om samhället stabiliserar sig fredligt på en 1500-talsnivå efter "katastrofen". Medellivslängden kanske 40 år.

Individens prestationsförmåga kopplas till uppgiftens lösning - och detta ger en individuell (men inte maktfeodal) status. Människor skulle värderas som resurser för olika samarbetsprojekt. Man vill medvetet undvika social avund. Ett lite jämlikare postapokalyptiskt världssystem där 1-2% av 7 miljarder överlevt (cirka 100 miljoner).
Spannmål skulle inte räcka till världens befolkning för skördarna skulle bli mindre om man inte kan ordna fram av konstgödsel. Mat från överskottsområden kan bli problem med transporter till underskottsområden.

Medicinkunskaperna skulle inte försvinna så det blir mer en fråga om produktionskapacitet så efter massdöd i början tror jag meddellivslängden inte skulle gå ner mycket.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in