Citat:
Ursprungligen postat av
HayabusaMannen
Tänk er ett officiellt "Idea Mode" på X.com där vem som helst i världen kan skriva in en ide direkt till Grok. Det kan vara små vardagsfix eller stora utmaningar som ren energi, bättre batterier, hållbar matproduktion eller smartare transportsystem.
Grok bollar tillbaka, ger feedback, strukturerar och finslipar iden tillsammans med användaren. De bästa ideerna skulle kunna sorteras och delas öppet till utvecklare, forskare, start-ups eller hela mänskligheten.
Det som gör det intressant är att om någon kommer på en verkligen bra ide så skulle man kunna gå vidare med den - till exempel söka patent, starta ett projekt eller till och med tjäna pengar på den. Alltså ett system där vanliga människor kan bidra med lösningar på stora problem och ha en chans att få ut något av det själva.
Skulle ni kunna tänka er att skicka in ideer till ett sånt system?
Hur skulle man bäst hantera äganderätt, patent och belöningar för de som kommer på de bästa ideerna?
Vad tycker ni?
Vadå. Redan idag skapas fler ideer än någonsin tack vare AI-assisterad uteckling:
* I öppenkällkodsutveckling skapas fler projekt på Github, och fler commits görs. Mängden enkla vibe-kodade appar, prototyper och små mjukvaruprojekt verkar öka. Även de flesta professionella systemutvecklare som jag känner använder vibe-kodning även om deras effektivitet än så länge inte har ökat mycket.
* Forskningspublikationer har ökat kraftigt, t.ex. på arXiv, särskilt inom IT-området och närliggande områden.
* Mängden AI-genererade diskussionsinlägg har ökat, t.ex om tekniska ideer på Reddit och Hacker News.
* Mängden AI-genererad media har exploderat.
Hittills har knappast kvaliteten ökat, men jag tror att den kommer att göra det. Jag tycker att i mitt jobb skapar jag inte fler dokument tack vare AI, men de jag skapar är bättre än förr.
Varför just grok? Just nu är Claude bäst på att skapa programkod och forska. Grok är tränad med skräpmaterial på X och inte bara med vad forskare och experter säger.