2026-04-24, 17:57
Medlem
Hej!

Ni kunniga om klockor, vad rekommenderar ni som present till en familjemedlem? Ni vet ju hur det ligger till med ekonomin generellt för befolkningen just nu så kan inte vara alltför dyr. Jag tänker runt 2-4000 kr med metallarmband. Personen är inte särskilt klockintresserad men är inte emot det heller, allt annat i livet har personen redan.

Tittat lite på Seiko, är detta ett bra märke? Tissot finns ju annars också.

Tacksam för tips.
Citera
2026-04-24, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leledai
Hej!

Ni kunniga om klockor, vad rekommenderar ni som present till en familjemedlem? Ni vet ju hur det ligger till med ekonomin generellt för befolkningen just nu så kan inte vara alltför dyr. Jag tänker runt 2-4000 kr med metallarmband. Personen är inte särskilt klockintresserad men är inte emot det heller, allt annat i livet har personen redan.

Tacksam för tips.

Certina var min första tanke.
Vilken typ av klocka tror/tycker du passar personen? Är det en man eller kvinna? Det måsta framgå för att kunna ge några vettiga råd.
Citera
2026-04-24, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grogg-glenn
Certina var min första tanke.
Vilken typ av klocka tror/tycker du passar personen? Är det en man eller kvinna? Det måsta framgå för att kunna ge några vettiga råd.

Oj kanske inte skrev det, det är min far som går i pension. Presenten är från min sambo och mig. Han är inte mycket för dyra saker, snarare bra kvalitè och tåligt. Certina har jag hört om, kanske bättre än Seiko? Vilket märke har lite mer prestige, även om det är i denna prisklassen?
Citera
2026-04-24, 19:06
Medlem
VoktorDodkas avatar
Seiko Solar, behöver aldrig bry sig om batteri eller att dra upp den, får den bara lite ljus emellanåt så går den stabilt och länge. https://www.amazon.se/Seiko-Klocka-One-Size-Silver/dp/B07X31LLTX/
Citera
2026-04-24, 19:09
Medlem
Citat:
Hej!

Tacksam för tips.
Både Seiko, Tissot och Certina är bra grejer men Seiko är nog mest bang for the buck.
Citera
2026-04-24, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Seiko Solar, behöver aldrig bry sig om batteri eller att dra upp den, får den bara lite ljus emellanåt så går den stabilt och länge. https://www.amazon.se/Seiko-Klocka-One-Size-Silver/dp/B07X31LLTX/

Sparar modellen men är det inte bättre att köpa från en officiell urmakare i Sverige än Amazon? Den var förövrigt "stilren" så letar efter liknande utseende.
Citera
2026-04-24, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddoque2
Både Seiko, Tissot och Certina är bra grejer men Seiko är nog mest bang for the buck.

Tolkar detta som att jag kan egentligen välja vilken som, bara jag gillar utseendet och designen?
Citera
2026-04-24, 19:19
Medlem
VoktorDodkas avatar
Citat:
Sparar modellen men är det inte bättre att köpa från en officiell urmakare i Sverige än Amazon? Den var förövrigt "stilren" så letar efter liknande utseende.
Du kan kolla med uret.se också men just den modellen brukar amazon ligga rätt bra till vad gäller pris. Kolla youtube, sök på SNE527P1, så ser du bättre bilder, den är riktigt snygg och stilren. exempel; https://www.youtube.com/watch?v=28R-IX4cjj0
Senast redigerad av VoktorDodka 2026-04-24 kl. 19:21.
Citera
2026-04-24, 20:19
Medlem
Lucianuss avatar
I den prisklassen håll dig tiil japanerna. Hos Seiko kan du hitta några mekaniska ur för runt 4000. Casio, som är mest kända för sina digitala ur, gör även analoga kvartsur som kan vara inressanta. Slutligen, Citiizen gör några diskreta soldrivna. Kom ihåg att kolla hur det är med vattentåligheten. Kommer man i närheten av vatten bör klockan tåla minst 5 atm, men helst 10, dvs 50 respektive 100m. 50m är gränsen för vad man vågar stå i duschen med... Lycka till!
Citera
2026-04-24, 20:27
Medlem
Voloteas avatar
Köp inget annat än Citizen Eco-drive. Dom är soldrivna och behöver aldrig laddas, och går i tiotals år. Behövs ingen service heller.

Krävs bara 5-6 timmar solljus per månad, eller låta den ligga under en lampa nån gång per månad. Egentligen behöver man inte ens tänka på det eftersom den får ljuset den behöver utomhus.

Herr:
https://uropenn.se/citizen-eco-drive-herrklockor/

Dam:
https://uropenn.se/advanced_search_result.php?search_in_description=1 &tweakwise%5Bhidden_parameters%5D%5Bae-hiding-products%5D=yes&keywords=Eco-drive+damklocka

Kan rekommendera denna herrklocka:
https://uropenn.se/citizen-herrklocka-eco-drive-aw1231-07a/
Läder är bekvämare än metallarmband
Senast redigerad av Volotea 2026-04-24 kl. 20:40.
Citera
2026-04-24, 20:46
Medlem
Crabbofixs avatar
Även om Seiko gör bra klockor är jag benägen att hålla med Volotea. Dels är det smidigt, dels kan det vara lite av en extra grej att påpeka lite om eco-drive i samband med presenten, att det kan vara något extra som kan uppskattas.
Citera
2026-04-24, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volotea
Läder är bekvämare än metallarmband

Stämmer inte, och framförallt är stålband snyggare.

Edit: I den prisklassen så är nog Citizen Tsuyosa överlägsen. Både eco drive och automat finns, beroende på vad du tror att han skulle uppskatta mest.
Senast redigerad av Fentfarbrorn 2026-04-24 kl. 21:00.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in