2026-04-24, 17:08
Medlem
Funderar på att läsa till högskoleingenjör inom maskinteknik, och är främst intresserad av kombinera Cad och programmering. Hade även varit kul att jobba på någon verkstad eller industri.

1. Hur mycket är en rimlig ingångslön? Internet säger 38 - 43 000kr

2. Hur är det med det "krystade" kontorsklimatet? Är det en tävling i hur många buzzwords som används? Eller är det normalt folk som jobbar där?

3. Hur är arbetstiderna? Är det 07-16 som är normen eller har företag börjat anamma 38 timmars arbetsvecka?. Hur är möjligheterna att jobba hemifrån som vanlig anställd och inte chef?

4. Från vad jag hört (mest från usa) måste man i princip leva för att ingenjöra. Man skall ha en egen GitHub med avancerade projekt, man ska andas och dyrka jobbet. För mig låter det som ett väldigt roligt jobb, men inget jag hade gjort 8 timmar och dagen gratis (förutom lite programmering). Förväntar sig företag att man ska göra detta på sin fritid, likt i USA där det är 7 intervjuomgångar.
Citera
2026-04-24, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SparsamOd1n
Funderar på att läsa till högskoleingenjör inom maskinteknik, och är främst intresserad av kombinera Cad och programmering. Hade även varit kul att jobba på någon verkstad eller industri.

2. Hur är det med det "krystade" kontorsklimatet? Är det en tävling i hur många buzzwords som används? Eller är det normalt folk som jobbar där?

3. Hur är arbetstiderna? Är det 07-16 som är normen eller har företag börjat anamma 38 timmars arbetsvecka?. Hur är möjligheterna att jobba hemifrån som vanlig anställd och inte chef?

4. Från vad jag hört (mest från usa) måste man i princip leva för att ingenjöra. Man skall ha en egen GitHub med avancerade projekt, man ska andas och dyrka jobbet. För mig låter det som ett väldigt roligt jobb, men inget jag hade gjort 8 timmar och dagen gratis (förutom lite programmering). Förväntar sig företag att man ska göra detta på sin fritid, likt i USA där det är 7 intervjuomgångar.
Det är bara att köra, ingångslön är på tok för hög för det man får i gengäld, så kan du designa maskiner som jag får fixa sen så de faktiskt fungerar i verkligheten.
Citera
2026-04-25, 14:50
Medlem
Citat:
Lön blir allt viktigare och viktigare, och jag vill inte gå ned i lön långsiktigt från min nuvarande karriär. Det var bara en fråga.

Om lönt är superviktigt så plugga inte, det är väldigt sällan lönsamt att studera på universitet högskola.
Räkna ut vad du tappar under de tre åren du pluggar utan inkomst. Dessutom lånar du troligen pengar under denna tid.
1,2 miljoner kronor i inkomstbortfall + studielånen.
Minst 1,5 miljoner back innan du ens fått ett jobb. Hur mycket måste du tjäna för att komma ikapp om du hade arbetat istället?

Plugga för att du finner jobbet intressant.
Pengar kommer inte döva tomheten och ångesten du känner för ett arbete du hatar.
Citera
2026-04-25, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Om lönt är superviktigt så plugga inte, det är väldigt sällan lönsamt att studera på universitet högskola.
Räkna ut vad du tappar under de tre åren du pluggar utan inkomst. Dessutom lånar du troligen pengar under denna tid.
1,2 miljoner kronor i inkomstbortfall + studielånen.
Minst 1,5 miljoner back innan du ens fått ett jobb. Hur mycket måste du tjäna för att komma ikapp om du hade arbetat istället?

Plugga för att du finner jobbet intressant.
Pengar kommer inte döva tomheten och ångesten du känner för ett arbete du hatar.

Återigen, det var en fråga eftersom lön är relevant. Som jag nämnde är jag intresserad av ämne / utbildningen.
Citera
2026-04-25, 20:11
Medlem
LeifD2s avatar
Arbetsmarknaden för maskiningenjörer är stenhård och kan förväntas fortsätta att vara det.

Vill du kombinera CAD och programmering så hamnar du ju mer inom facket mjukvarusupport. Just kombinationen CAD och programmering är en lite nich, vilket kan vara en fördel. Mycket färre som håller på med det än konstruktion. Å andra sidan är arbetstillfällena få.

Det fungerar inte som i USA. Ingen HR-person kommer att fråga efter eventuella sidoprojekt.

Är detta något du verkligen vill jobba med; kör hårt.
Vill du ha det enkelt och tjäna bra; läs något annat.
Citera
2026-04-27, 14:52
Medlem
1. saco har (inte gratis) lönestatistik, den ska du använda dig av vid löneförhandling. fås genom medlemsskap i facken sveriges ingenjörer och unionen tex.
2. som nyanställd bsc lär du slippa buzzwords å sån skit. möjligen om din chef snackar så men jag vet inte hur vanligt det är. personligen tycker jag ingenjörer är ganska tråkiga människor.
3. beroende på arbetsplats kan man nog delvis jobba hemifrån, det får du fråga om på en intervju om det avgör. de arbetsplatser som tvingar in alla skulle jag avrekommendera. de tänker inte på den anställdes bästa. tiden är nog ofta flex med en kärntid du MÅSTE vara anträffbar, tex 09-15.
4. i skandinavien uppskattar man fritid och lever för den så ingen kommer kräva att du jobbar övertid mer än möjligen i vissa skarpa perioder i projekt. har personligen aldrig tvingats.

om jag skulle studera igen skulle jag stannat vid min bsc i maskinteknik och skippat min msc, jag känner mig överutbildad. msc känns mer för de som verkligen vet exakt vad de vill jobba med, och gärna vidare på uni/högskolan.

Citat:

Citera
2026-05-03, 21:23
Medlem
Moottorijumalas avatar
Läser sista året som högskoleingenjör i maskinteknik, jag skulle rekommendera utbildningen om du är intresserad av maskindesign, produktutveckling och tillverkningsmetoder.

De flesta i min klass har bestämt sig för att läsa master, de som söker jobb har svårt att hitta ett. Jag har tur som fått ett jobb som maskiningenjör på ett bra företag.

1. De flesta jag känner har hamnat mellan 36500-39000

2. Buzzwords förekommer mest i jobbsökandet, inte så mycket mellan kollegor

3. 40h vecka är normalt om man inte kommer överens om något annat, mer erfarna ingenjörer kan ha friare arbetstider. Sen finns det dem som jobbar mer.

4. Gör projekt på fritiden. Måste inte vara avancerat, men när du utbildar dig så höjs ju också nivån för vad du tycker är avancerat. Det är bra att få lite hands-on erfarenhet och även få känsla för vilka jobb/uppgifter du gillar och vad du kanske inte vill jobba med.
Citera
2026-05-04, 13:08
Medlem
Jthunderas avatar
Citat:

Du får välja CAD eller mjukvara. Kommer du in på det ena får du generellt ingen erfarenhet av det andra. Då blir du nyexad igen om du byter. Embedded har bättre villkor men färre jobb.

Inga buzzwors.

40h arbetsvecka normalt.

Det är stentufft för en nyexad nu så allt extra du kan skriva på CVn kommer att spela roll. Man får lätt 200 ansökningar på en skitannons där alla i princip bara har en examen. Hoppas det är bättre om 5 år. Men då är vi väl nere igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in