1. saco har (inte gratis) lönestatistik, den ska du använda dig av vid löneförhandling. fås genom medlemsskap i facken sveriges ingenjörer och unionen tex.
2. som nyanställd bsc lär du slippa buzzwords å sån skit. möjligen om din chef snackar så men jag vet inte hur vanligt det är. personligen tycker jag ingenjörer är ganska tråkiga människor.
3. beroende på arbetsplats kan man nog delvis jobba hemifrån, det får du fråga om på en intervju om det avgör. de arbetsplatser som tvingar in alla skulle jag avrekommendera. de tänker inte på den anställdes bästa. tiden är nog ofta flex med en kärntid du MÅSTE vara anträffbar, tex 09-15.
4. i skandinavien uppskattar man fritid och lever för den så ingen kommer kräva att du jobbar övertid mer än möjligen i vissa skarpa perioder i projekt. har personligen aldrig tvingats.
om jag skulle studera igen skulle jag stannat vid min bsc i maskinteknik och skippat min msc, jag känner mig överutbildad. msc känns mer för de som verkligen vet exakt vad de vill jobba med, och gärna vidare på uni/högskolan.
Citat:
Ursprungligen postat av
SparsamOd1n
Funderar på att läsa till högskoleingenjör inom maskinteknik, och är främst intresserad av kombinera Cad och programmering. Hade även varit kul att jobba på någon verkstad eller industri.
1. Hur mycket är en rimlig ingångslön? Internet säger 38 - 43 000kr
2. Hur är det med det "krystade" kontorsklimatet? Är det en tävling i hur många buzzwords som används? Eller är det normalt folk som jobbar där?
3. Hur är arbetstiderna? Är det 07-16 som är normen eller har företag börjat anamma 38 timmars arbetsvecka?. Hur är möjligheterna att jobba hemifrån som vanlig anställd och inte chef?
4. Från vad jag hört (mest från usa) måste man i princip leva för att ingenjöra. Man skall ha en egen GitHub med avancerade projekt, man ska andas och dyrka jobbet. För mig låter det som ett väldigt roligt jobb, men inget jag hade gjort 8 timmar och dagen gratis (förutom lite programmering). Förväntar sig företag att man ska göra detta på sin fritid, likt i USA där det är 7 intervjuomgångar.