2026-04-30, 08:13
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GertBenny
Nej på om jag gått på elektrolyt hypen. Hela kosttillskott branschen är en enda stor scam i princip. Om du äter bra, fet fisk då och då samt är utomhus ofta, tränar och rör på dig regelbundet, så behöver du inga tillskott alls. Proteinpulver är bra om du inte kan få i dig tillräckligt med mat någon dag, men riktigt mat är alltid att föredra.

Nej du behöver äta fisk varje dag om du inte tar kosttillskott. Om du vill få i dig minst 10g kreatin om dagen så får du äta flera kilo kött utöver fisken.
Citera
2026-04-30, 08:19
Medlem
GertBennys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Nej du behöver äta fisk varje dag om du inte tar kosttillskott. Om du vill få i dig minst 10g kreatin om dagen så får du äta flera kilo kött utöver fisken.

Jag har inte ens nämnt kreatin som en orsak till varför jag påstår att man ska äta fisk några gånger i veckan, så jag förstår inte ens vad det är du svamlar om? Varför skulle jag vilja ha i mig 10 gram kreatin om dagen?
Citera
2026-04-30, 08:19
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Försökte fatta proportionerna i Falksalt mineralsalt men jag fattar inte (ätit för få hjärnor på sistone). Men det kändes spontant som proportionerna var sämre.

Bra att Jozos variant funkar så bra.

Sedan får man gå på hur mycket ersättning man tror man behöver. När man börjar bälga i sig vatten, då är det nog bra med lite salter. Jag behöver inte ens träna, jag blir överhettad väldigt lätt och drar då i mig vatten dels för törst men också för att det kyler och kickar det autonoma nervsystemet mer i rätt läge. Äldre bör ju dricka mer än de ofta gör och dels då peta i lite ersättning om sommaren, jag försökte förklara det för min far, men han trodde inte på det förrän det sa det på TV. Just då var det helt sjukt varmt.

Tror inte proportionerna Kalium-NaCl spelar så stor roll om du inte har någon Kaliumbrist, huvudsaken är att du får upp Kalium lite mer än om du bara tar NaCl och det är det som är huvudgrejen med att ta elektrolyter istället för vanligt salt även om det ofta inte ens finns Kalium i en del fabrikat.
Citera
2026-04-30, 08:23
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Jag har inte ens nämnt kreatin som en orsak till varför jag påstår att man ska äta fisk några gånger i veckan, så jag förstår inte ens vad det är du svamlar om? Varför skulle jag vilja ha i mig 10 gram kreatin om dagen?

Du skriver att det är meningslöst med tillskott och vet inte ens fördelarna med 10g kreatin kontra de 1g du har om man följer dina kostvanor? Ett tips, köp kreatin och ta 20g på en gång och se vad som händer. Och säg att det är en bluff efter det.
Citera
2026-04-30, 09:06
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Tror inte proportionerna Kalium-NaCl spelar så stor roll om du inte har någon Kaliumbrist, huvudsaken är att du får upp Kalium lite mer än om du bara tar NaCl och det är det som är huvudgrejen med att ta elektrolyter istället för vanligt salt även om det ofta inte ens finns Kalium i en del fabrikat.

Kalium spelar mer roll vid uttalad vätskebrist, men varför ens chansa? Särskilt för äldre.
Citera
2026-04-30, 09:57
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Kalium spelar mer roll vid uttalad vätskebrist, men varför ens chansa? Särskilt för äldre.

Vet inte vad du menar med chansa, du kan ha för mycket kalium också när du blir äldre. Kaliumbrist handlar nästan alltid om att du äter för lite grönsaker, dricker för mycket alkohol, konsumerar mycket kaffe och stressar. Typiska ungdom till medelålders-saker alltså.
Citera
2026-05-01, 14:46
Medlem
448s avatar
Det är natrium,kalium o magnesium ni skall försöka hålla på rätt nivåer
Citera
2026-05-03, 17:29
Medlem
GertBennys avatar
Citat:
Du skriver att det är meningslöst med tillskott och vet inte ens fördelarna med 10g kreatin kontra de 1g du har om man följer dina kostvanor? Ett tips, köp kreatin och ta 20g på en gång och se vad som händer. Och säg att det är en bluff efter det.

Svammel. Jag har tryckt i mig kreatin i mina dagar och det gör ytterst lite för styrka på gymmet.
Citera
2026-05-03, 21:14
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Svammel. Jag har tryckt i mig kreatin i mina dagar och det gör ytterst lite för styrka på gymmet.

Det är inte bara därför du ska ta kreatin, det har kognitiva effekter, skyddar mot hjärnskador och dylikt när du sovit för lite bland annat.
Citera
2026-05-04, 05:44
Medlem
GertBennys avatar
Citat:
Det är inte bara därför du ska ta kreatin, det har kognitiva effekter, skyddar mot hjärnskador och dylikt när du sovit för lite bland annat.

Ok, jag ska pröva detta då. Sovit för lite idag som vanligt och ska jobba. Har lite kreatin hemma.
Citera
2026-05-04, 06:37
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ok, jag ska pröva detta då. Sovit för lite idag som vanligt och ska jobba. Har lite kreatin hemma.

25g är det som gäller dagen efter en dålig natt.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in