Igår, 13:52
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Elektrolyter trendar på gymmet och på sociala medier marknadsförs det som nyckeln till bättre prestation. Men trenden sågas nu av forskare och dietister, som Svenska dagbladet rapporterat.

Det handlar om ett kosttillskott, natrium, kalium och andra mineraler som påstås ge bättre återhämtning vid träning och det säljs ofta i pulverform. Fabian gymmar i Stockholm och tycker det hjälper honom.

Men dietisten Stig Mattsson har en annan uppfattning, och ett billigare råd.

Era tankar kring detta?
Har ni gått på hypen om elektrolyter?

https://www.sverigesradio.se/artikel/elektrolyter-trendar-pa-gymmet-dietisten-sagar-tillskottet
Citera
Igår, 14:08
Medlem
Crabbofixs avatar
så vitt jag förstår gör det väl störst skillnad vid längre pass eller uthållingsträning snarare än den typiska gymträningen som kanske är på mindre än en timme

det är väl som oftas att det finns en möjlighet att göra det själv och billigare och att färdiga tillskott inte nödvändigtvis är bättre utan snarare gör det enklare eller erbjudet färdigförpackat eller med andra smaker och dylikt och det mest är detta man betalar för
Citera
Igår, 14:09
Medlem
kalkryggars avatar
Nej det har jag inte gått på. Ungefär 1-2 gånger i veckan efter träningen så dricker jag några munnar vatten och äter en banan på vägen hem. Jag tror fortfarande att det är det bästa råd som finns.
Citera
Igår, 14:12
Medlem
Crabbofixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Nej det har jag inte gått på. Ungefär 1-2 gånger i veckan efter träningen så dricker jag några munnar vatten och äter en banan på vägen hem. Jag tror fortfarande att det är det bästa råd som finns.

aldrig hört det rådet, låter märkligt. är det nåt du hittat på själv?
Citera
Igår, 14:33
Medlem
GertBennys avatar
Nej på om jag gått på elektrolyt hypen. Hela kosttillskott branschen är en enda stor scam i princip. Om du äter bra, fet fisk då och då samt är utomhus ofta, tränar och rör på dig regelbundet, så behöver du inga tillskott alls. Proteinpulver är bra om du inte kan få i dig tillräckligt med mat någon dag, men riktigt mat är alltid att föredra.
Citera
Igår, 14:36
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av GertBenny
Nej på om jag gått på elektrolyt hypen. Hela kosttillskott branschen är en enda stor scam i princip. Om du äter bra, fet fisk då och då samt är utomhus ofta, tränar och rör på dig regelbundet, så behöver du inga tillskott alls. Proteinpulver är bra om du inte kan få i dig tillräckligt med mat någon dag, men riktigt mat är alltid att föredra.

en del av "none-bigpharma" scammen. (det är ohyggligt mycket mer pengar i den).
Citera
Igår, 14:44
Medlem
okok1s avatar
Det är väl som att dricka 1dl mjölk. Fast mjölk är ännu bättre. Tror de har visat att chokladmjölk är det bästa man kan ta efter träning.
Citera
Igår, 14:53
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crabbofix
aldrig hört det rådet, låter märkligt. är det nåt du hittat på själv?

På sätt å vis så kan man i detta läget säga att det är något jag hittat på själv. Men i ärlighetens namn så har folk sagt detta i alla tider som jag har tränat. Det är ganska många år nu. Ärligt talat så är det nog det råd som folk gärna delar med sig mest av alla råd: Ät en banan direkt efter träning.

Jag hörde det nog dock mer förr innan folk började lägga pengar på socker barsen som de tror är nyttiga eller att det ska vara alla dessa protein shakes.

Jag skulle till och med vilja killgissa mig fram till ett mönster. Desto mer tränad och seriös tränare desto vanligare är det med bananen efter gymmet.

Jag förstår att ni tjejer inte har samma vana då ni gillar socker bars med rosa papper runt. Eller en shaker med proteinpuler som smakar äpple-kanel-bakad kaka. Ingen fara. Se bara till att du äter ordentligt när du kommer hem. Gör du det så tror jag inte att banan är så himla viktig den heller.

Jag märker i trådar att det är mycket saker du aldrig hört. Du ska nog se till att läsa mer av mina inlägg så du lär dig ett å annat och får dig en almänbildning.
Senast redigerad av kalkryggar Igår kl. 14:55.
Citera
Igår, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Era tankar kring detta?
Har ni gått på hypen om elektrolyter?

https://www.sverigesradio.se/artikel/elektrolyter-trendar-pa-gymmet-dietisten-sagar-tillskottet
Unga män är lika korkade vad gäller kosttillskott som unga kvinnor är vad gäller hudvård.
Det mesta är fejk och tyvärr en miljardindustri för cyniker som lätt köper ”kändisar” för reklamen.
Citera
Igår, 15:15
Medlem
Folk häller främst i sig bikarbonat ofta i em slemmig lösning
Citera
Igår, 15:16
Medlem
Efter löppass längre än timmen så brukar jag köra en resorb + ev. lite extra salt.

Sen det klassiska snabba kolhydrater efter...
Ingen magi där.
Citera
Igår, 15:18
Medlem
S.O.Stolps avatar
Det hjälper mig. Men jag kör intensivt och svettas som en gris när jag tränar, vilket jag sällan ser någon annan göra. Man sitter mest och gäspar med mobilen i handen. Elektrolyter är effektiva för att återställa balansen vid kraftig svettning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in