Igår, 06:35
Medlem
KirkHammetts avatar
Jag har mitt investeringssparkonto (ISK) hos Länsförsäkringar.

Den 22 april kl. 07:55 lade jag en säljorder på närmare 1 000 andelar i LF Global Index. Vid den tidpunkten var den senast noterade kursen 534,75 SEK. Senare samma dag justerades kursen till 531,55 SEK, och ytterligare en dag senare fastställdes den till 536,71 SEK.

Det var den sistnämnda kursen som min affär genomfördes till.

Såvitt jag förstår bör bryttiden inte vara tidigare än kl. 08:00, vilket i praktiken innebär att jag alltid får den kurs som sätts först två dagar efter att säljordern lagts hos Länsförsäkringar.

Skulle ju kännas lite tryggare om man fick den direkt efterföljande kursen på sin transaktion. Hur fungerar detta hos Avanza och Nordnet?
Citera
Igår, 06:43
Medlem
Du skriver "uttag" men det är ju inte riktigt så det fungerar när du säljer fondandelar. Då skickas en order till fondbolaget som säljer eller köper aktier. När de gör det påverkas kurserna på aktierna och därmed värdet på fonden. De kan ju inte säga vad kursen blir innan de gör affärerna. Större affärer kan påverka fonden med flera procent.

Om du vill ha snabbare affärer kan du titta på ETF-produkter i stället men vanligen har de högre avgifter.
Citera
Igår, 06:49
Medlem
KirkHammetts avatar
Näe tror det fungerar så att kursen sätts en gång per dag, så kallad NAV-kurs.

Det jag inte förstår är varför jag ska få NAV-kursen efter två uppdateringar.

Lyckades läsa mig fram till att det är 2 uppdateringar som gäller för Globala Indexfonder och 1 uppdatering för Sverige-fonder.

Det har förmodligen med att göra att Globala fonder måste ta hänsyn till tidsskillnader världen över.
Citera
Igår, 07:24
Medlem
AnonymHingsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KirkHammett
Näe tror det fungerar så att kursen sätts en gång per dag, så kallad NAV-kurs.

Det jag inte förstår är varför jag ska få NAV-kursen efter två uppdateringar.

Lyckades läsa mig fram till att det är 2 uppdateringar som gäller för Globala Indexfonder och 1 uppdatering för Sverige-fonder.

Det har förmodligen med att göra att Globala fonder måste ta hänsyn till tidsskillnader världen över.
Du har svaret ett inlägg ovan. Köp en fondbok och gör något vettigt istället
Citera
Igår, 10:36
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Om du vill ha snabbare affärer kan du titta på ETF-produkter i stället men vanligen har de högre avgifter.

De har oftast lägre avgifter än traditionella fonder, men du måste betala courtage när du säljer eller köper dem.
Citera
Igår, 11:48
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Du skriver "uttag" men det är ju inte riktigt så det fungerar när du säljer fondandelar. Då skickas en order till fondbolaget som säljer eller köper aktier. När de gör det påverkas kurserna på aktierna och därmed värdet på fonden. De kan ju inte säga vad kursen blir innan de gör affärerna. Större affärer kan påverka fonden med flera procent.

Etf tar väl lika lång tid som aktier, dvs 2 dag om man skall ta ut pengarna.
Citera
Igår, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Etf tar väl lika lång tid som aktier, dvs 2 dag om man skall ta ut pengarna.
Japp. Men använder man avanza syns pengarna direkt på kontot så jag gissar att det är vad hen tänker på. Tar du ut dem innan de två likviddagarna har gått så tickar det skuldränta tills pengarna faktiskt har landat på kontot
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in