2026-04-30, 02:26
Medlem
Kalle.webmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheRealB
Tack för all bra input! Har nu lagt upp ett kamerahus och två objektiv på Tradera som ett första litet test. Får se vad som händer med dem först, sedan får jag se hur jag går vidare med allt.
En liten varning, åtminstone vad beträffar Tradera. Det har stått info om detta på Traderas sida minst ett år, kanske två år. Att alla säljare som kommer över ett visst belopp rapporteras till Skatteverket. Eftersom det står på Skatteverkets egna sida att alla "sidoinkomster" över 50K kronor ska beskattas. Och i ditt fall är ju "inköpspriset" för alla din fars fotoprylar mm NOLL för dig eftersom du ärvt dom. Tänkte bara tipsa dig om detta så du inte åker på "skattefusk" eller restskatt om ett år.

Detta är en ny regel som många försäljningssidor som Tradera, Blocket, Anomera m fl måste följa sedan något eller några år tillbaka.
Däremot vet jag inte hur internationella sidor typ Ebay, Amazon m fl fungerar.
Citera
2026-05-01, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle.webmaster
En liten varning, åtminstone vad beträffar Tradera. Det har stått info om detta på Traderas sida minst ett år, kanske två år. Att alla säljare som kommer över ett visst belopp rapporteras till Skatteverket. Eftersom det står på Skatteverkets egna sida att alla "sidoinkomster" över 50K kronor ska beskattas. Och i ditt fall är ju "inköpspriset" för alla din fars fotoprylar mm NOLL för dig eftersom du ärvt dom. Tänkte bara tipsa dig om detta så du inte åker på "skattefusk" eller restskatt om ett år.

Detta är en ny regel som många försäljningssidor som Tradera, Blocket, Anomera m fl måste följa sedan något eller några år tillbaka.
Däremot vet jag inte hur internationella sidor typ Ebay, Amazon m fl fungerar.

Ah bra påminnelse! Har hört om det förut, men inget jag ens tänkte på den här gången och hade ingen riktig koll på vilken Maxsumma som gällde Tack
Citera
2026-05-04, 17:16
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Min pappa har nyligen gått bort och nu i sommar ska vi rensa huset, vårt föräldrahem. En grej med honom är att han var en enorm fotofantast och samlade på kameror, kamerautrustning och kameratillbehör av olika slag. Han hade t.o.m. ett eget fotolabb i källaren för svartvit framkallning.
Så nu står vi här, med en hel nedervåning sprängfylld med kamerautrustning; nytt som begagnat, nya modeller och oldschool grejer, Hasselbladare, Olympus, Nikon, Canon - you name it, det är helt proppat med saker!
Jag och mina syskon har väldigt lite kunskap om kameror, kamerautrustning, labbinredning m.m. men har märkt vid en snabb titt att det går lätt att bildsöka och snabbt få upp korrekt info om modell, prisbild m.m.
Nu till min fråga: Var och hur säljer man bäst av begagnade kameror och kamerautrustning?
Jag har som ett test valt ut en kamera med objektiv och hört av mig till några fotobutiker som köper in begagnat och de kommit tillbaka med prisförslag, några har varit helt ok. Dock skriver de flesta av dem att om man vill få ett högre pris ska man sälja direkt tpå Blocket eller Tradera.
Vad rekommenderar ni som är ”experter” och som köper och säljer begagnad utrustning själva? Några tips på hur vi ska lyckas sälja av allt det här på ett bra och praktiskt sätt men samtidigt undvika att sälja för underpriser?
Har du några Canon FD objektiv?
Citera
2026-05-05, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Har du några Canon FD objektiv?
Ska dit igen den 14 maj (bor i en annan stad) så kan kolla då. Återkommer.
Citera
2026-05-19, 17:09
Medlem
Homelessswedes avatar
Citat:
Min pappa har nyligen gått bort och nu i sommar ska vi rensa huset, vårt föräldrahem. En grej med honom är att han var en enorm fotofantast och samlade på kameror, kamerautrustning och kameratillbehör av olika slag. Han hade t.o.m. ett eget fotolabb i källaren för svartvit framkallning.
Så nu står vi här, med en hel nedervåning sprängfylld med kamerautrustning; nytt som begagnat, nya modeller och oldschool grejer, Hasselbladare, Olympus, Nikon, Canon - you name it, det är helt proppat med saker!
Jag och mina syskon har väldigt lite kunskap om kameror, kamerautrustning, labbinredning m.m. men har märkt vid en snabb titt att det går lätt att bildsöka och snabbt få upp korrekt info om modell, prisbild m.m.
Nu till min fråga: Var och hur säljer man bäst av begagnade kameror och kamerautrustning?
Jag har som ett test valt ut en kamera med objektiv och hört av mig till några fotobutiker som köper in begagnat och de kommit tillbaka med prisförslag, några har varit helt ok. Dock skriver de flesta av dem att om man vill få ett högre pris ska man sälja direkt tpå Blocket eller Tradera.
Vad rekommenderar ni som är ”experter” och som köper och säljer begagnad utrustning själva? Några tips på hur vi ska lyckas sälja av allt det här på ett bra och praktiskt sätt men samtidigt undvika att sälja för underpriser?

Kamerastore köper rubbet men deras pris är inte jättebra. I din sits skulle jag nog fiska ut det dyraste och sålt separat på typ ebay/tradera, typ allt som är hasselblad. Ett enkelt sätt att snabbt värdera är att kolla på ebay efter avslutade annonser för samma produkt.

Om man inte har tid så kan man snabbt säga att saker med ovanlig brännvid (typ vidvinkelsobjektiv) brukar gå för mer och saker med lågt lägsta f stop med. Typ allt som är f/1.2-f1.4

Allt som det står Leica/Leitz Wetzlar/ Hasselblad borde du kolla upp värderingar på. Om det finns mätsökarkameror från Nikon med i samlingen kan de gå för belopp på tiotusentals kronor
Citera
2026-05-25, 18:17
Medlem
AnomalyxDs avatar
Som andra redan skrev, lägg ut märken som Leica, Hasselblad mm på ebay och tradera. Kolla upp priset på grejjerna dock innan du lägger upp de. Leica tex går för 5-50 papp eller mera beroende på skick och modell.
Hittar du linser som det står Carl Zeiss på så är det cash. Sen inser med låga f stop som 1.2/1.4 eller dylikt som ser okej ut och inte har svamp är också pengar.
Sen finns det ju modeller som Pentax K1000, MX eller Canon A1,AE-1 som går för 1-3k beroende på skick.
Samma med Nikon fast lite dyrare, Hittar du en Nikon F, F2,F3 så är det 2-6k beroende på skick.
Sälj INTE i bulk, du blir lurad direkt.
Senast redigerad av AnomalyxD 2026-05-25 kl. 18:19.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in