2026-04-24, 01:13
Medlem
Min pappa har nyligen gått bort och nu i sommar ska vi rensa huset, vårt föräldrahem. En grej med honom är att han var en enorm fotofantast och samlade på kameror, kamerautrustning och kameratillbehör av olika slag. Han hade t.o.m. ett eget fotolabb i källaren för svartvit framkallning.
Så nu står vi här, med en hel nedervåning sprängfylld med kamerautrustning; nytt som begagnat, nya modeller och oldschool grejer, Hasselbladare, Olympus, Nikon, Canon - you name it, det är helt proppat med saker!
Jag och mina syskon har väldigt lite kunskap om kameror, kamerautrustning, labbinredning m.m. men har märkt vid en snabb titt att det går lätt att bildsöka och snabbt få upp korrekt info om modell, prisbild m.m.
Nu till min fråga: Var och hur säljer man bäst av begagnade kameror och kamerautrustning?
Jag har som ett test valt ut en kamera med objektiv och hört av mig till några fotobutiker som köper in begagnat och de kommit tillbaka med prisförslag, några har varit helt ok. Dock skriver de flesta av dem att om man vill få ett högre pris ska man sälja direkt tpå Blocket eller Tradera.
Vad rekommenderar ni som är ”experter” och som köper och säljer begagnad utrustning själva? Några tips på hur vi ska lyckas sälja av allt det här på ett bra och praktiskt sätt men samtidigt undvika att sälja för underpriser?
Citera
2026-04-24, 01:23
Medlem
viola998s avatar
Nu är jag ingen expert, men jag skulle tipsa om Tradera. Finns många köpare där. Jag håller själv utkik på tradera efter en digitalkamera.
Citera
2026-04-24, 01:37
Medlem
Beklagar sorgen.

Kanske en pantbank? De brukar ju ha experter tillgängliga och går att maila bilder och dylikt hos de flesta. Det är också gratis/fri värdering och inget tvång, normalt brukar de ge sitt belåningsvärde på runt 70-80% av vad föremålet är värt. Då vet man i alla fall vad föremålet är värt.

Kanske också klassas som samlarföremål hos en auktionsfirma? Dessa brukar också ha fri onlinevärdering.

Annars hade jag försökt på Ebay. Alltid fått skambud på tradera och blocket, dock ej kameror.
Senast redigerad av skatterattsjurist 2026-04-24 kl. 01:50.
Citera
2026-04-24, 03:15
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheRealB
Min pappa har nyligen gått bort och nu i sommar ska vi rensa huset, vårt föräldrahem. En grej med honom är att han var en enorm fotofantast och samlade på kameror, kamerautrustning och kameratillbehör av olika slag. Han hade t.o.m. ett eget fotolabb i källaren för svartvit framkallning.
Så nu står vi här, med en hel nedervåning sprängfylld med kamerautrustning; nytt som begagnat, nya modeller och oldschool grejer, Hasselbladare, Olympus, Nikon, Canon - you name it, det är helt proppat med saker!
Jag och mina syskon har väldigt lite kunskap om kameror, kamerautrustning, labbinredning m.m. men har märkt vid en snabb titt att det går lätt att bildsöka och snabbt få upp korrekt info om modell, prisbild m.m.
Nu till min fråga: Var och hur säljer man bäst av begagnade kameror och kamerautrustning?
Jag har som ett test valt ut en kamera med objektiv och hört av mig till några fotobutiker som köper in begagnat och de kommit tillbaka med prisförslag, några har varit helt ok. Dock skriver de flesta av dem att om man vill få ett högre pris ska man sälja direkt tpå Blocket eller Tradera.
Vad rekommenderar ni som är ”experter” och som köper och säljer begagnad utrustning själva? Några tips på hur vi ska lyckas sälja av allt det här på ett bra och praktiskt sätt men samtidigt undvika att sälja för underpriser?
Kameror köpes
Vi letar alltid efter analoga kameror att köpa in. Alla kända märken kan vara av intresse. Hör gärna av dig på info@kamerastockholm.se eller på 070-2494538 (tisdag till fredag kl 12-17), om du har nåt att sälja.
-----------
https://kamerastockholm.se/pages/kameror-kopes
https://www.brunosbildverkstad.se/i/salj-din-kamera.html
------------
Börja ochkolla med dessa och be att få bud
Citera
2026-04-24, 03:41
Medlem
Till börja beklagar sorgen.

Jag tror att ni kommer få mest ut av utrustningen om ni säljer kamerorna var för sig och hade valt tradera som första alternativ, annars har du fotosidan.se som har en köp/sälj sektion men vet inte hur aktiv den är.
Om ni inte orkar eller vill dela upp allt så kan man alltid lämna det till en auktionssida som säljer åt er och tar avgift för det eller lämna allt till pantbank så slipper ni göra allt.
Lycka till med ert beslut.
Citera
2026-04-24, 05:53
Medlem
pn222jws avatar
Hasselblad (och eventuella Leica) skulle du lägga upp på eBay - för amerikanska köpare.

https://www.ebay.com/sch/i.html?_nkw=hasselblad&_sacat=0&_from=R40&_sop=16
Citera
2026-04-24, 08:23
Medlem
sommarlovs avatar
Det sämsta man kan göra är att sälja i klump.
Man blir bara lurad.
Låt det ta tid och sälj grejerna styckvis.
Citera
2026-04-24, 10:25
Medlem
Tråknicks avatar
Det enda självupplevda jag kan hjälpa till med är att framkallningsutrustning inte är jätteattraktivt, jag plockade på mig lite från ett dödsbo och kunde knappt ge bort det.

Om jag hade velat bli av med det snabbt så hade jag tagit in offerter från olika mängd-köpare online, jag hade också gått in på foto-forum och erbjudit någon en slant för att värdera och tipsa om var man får mest pengar för den.

Jag har värderat en del med image search på Grok (funkar säkert lika bra med andra AIn) och fått informativa svar, man får länkar till andra försäljningar och då får man ett visst hum.
Citera
2026-04-24, 12:17
Medlem
Du behöver en expert. Jag er halvvägs expert, men jag er i Norge. Nikon, Canon och Olympus har jag bra koll på. På dom andra har jag ok översikt. Jag tror det er många fynd i den källaren. Nogon objektiv kan ha et värde på 50-100 000, andra koster 500kr. Så du behöver en expert som du kan lita på.
Citera
2026-04-24, 13:33
Medlem
Du kan lägga på fotosidan.se som har en del entusiaster. Annars är det Tradera, Blocket, marketplace och eventuellt ebay som gäller.
Citera
2026-04-27, 21:40
Medlem
Tack för all bra input! Har nu lagt upp ett kamerahus och två objektiv på Tradera som ett första litet test. Får se vad som händer med dem först, sedan får jag se hur jag går vidare med allt.
Citera
2026-04-28, 16:19
Medlem
Lloyd.Christmass avatar
Du kan även prova lägga ut annonser på Sweclockers. Det är ju mest datorgrejer som säljs där men finns även en Foto-kategori man kan använda om man vill sälja kameror.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in