I Storbritannien har man godkänt en lag om livslångt tobaksförbud.
De som är födda efter 2008 kommer aldrig att kunna köpa cigaretter lagligt.
– Om tio år kommer det vara olika rättigheter mellan vuxna, säger Patrik Strömer, generalsekreterare Svenska Snustillverkarföreningen.
Storbritanniens parlament har godkänt en lag som förbjuder försäljning av tobak till alla britter födda efter 2008, rapporterar BBC. Det innebär att alla under 17 och de som föds framöver inte kommer kunna köpa tobaksprodukter.
– Det är fantastiskt. Samtidigt är det ett bevis på att de preventiva insatserna har misslyckats, säger Helen Stjerna, generalsekreterare A Non Smoking Generation.
Vad tycker ni om den nya lagen som nu har klubbats i UK?
Vad blir då nästa steg undrar man ju? När man ändå moderniserar det föråldrade begreppet myndighet, i folkhälsans och sammhällsbyggnadens intresse.
Förslagsvis (för samma åldersgrupp) förbjud även socker, alkohol, koffein, te, och onödig konsumtion av kött och animaliska produkter.
Och på samma gång inför ett antal tvingande åtgärder för att främja både individen och kollektivet. Vaccintvång. Drogtesttvång. Tvingande medicineringar där så behövs.
Fattar inte varför dem inte har infört detta tidigare.
Är lite kluven i frågan faktiskt. Nikotin är trots allt en av de värdelösaste droger som finns. I stort sett inget rus att prata om alls. Det är ytterst få som nyttjar nikotin för att de vill. En förkrossande majoritet gör det för att de är beroende. Mig själv inkluderad. Jag snusar typ hela tiden. Inte för att jag njuter av det, utan för att komma till nivån jag hade varit på om jag vore nikotinfri.
Men helt klart osar det också kontrollsamhälle över det.
Så ingen född efter 2008 kommet kunna köpa tobak men det betyder inte att det blir förbjudet för någon född efter 2008 att röka. Det är inget rökförbud.
Om någon som ät född 2008 hittar ett paket cigg på marken så får han röka som en skorsten. Eller stämmer inte detta?
Vad gäller för import? Någon som är född 2008 och köper tio paket cigaretter för att ta med sig hem på flyget? Det är ju knappast olagligt för en 18-åring att köpa cigaretter i andra länder.
Är det förbjudet att köpa ut cigaretter till någon född efter 2008?