2026-04-24, 00:27
Medlem
dogsoldiers avatar
Som topic lyder. Har tidigare alltid använt Grana Padana, men testade senast med hushållsost istället. Lite mildare, med mer framträdande smak av vitlök, även om jag river i en 3-4 klyftor oavsett val av ost (jaja, jag vet att vissa vill arkebusera mig för det). Inte riktigt imponerad av hushållsosten, men jag blev genast nyfiken på hur andra ostar kan göra sig här.

Har en påse av ICAs färdigstrimlade gratängost som jag spontanfelköpte som jag nu planerar att testa med. Upplever att ju mildare ost desto mer svartpeppar behövs för att få samma rika smakkaraktär.

Har ni några bra tips på några roliga val av ost till en god carbonara?
Citera
2026-04-24, 00:34
Medlem
kalkryggars avatar
Testa och riva 50% parmesan och 50% Präst.
Citera
2026-04-24, 01:19
Medlem
BombaySaphires avatar
Cheddar eller Västerbotten.

https://allerumost.se/sortiment/allerum-skotsk-cheddar-12-man-riven-hardost-150-g/

https://www.arla.se/produkter/kvibille/riven-ost-cheddar-150g-583728/

https://vasterbottensost.com/sortiment/vasterbottensost-riven/
Citera
2026-04-24, 02:31
Medlem
Yaourters avatar
Grana padana är i allra högsta grad redan en alternativ ost till en carbonara. Originalet görs med pecorino, men det har i mångas ögon blivit accepterat att använda parmesan också.

Hushållsost? Vitlök? Det låter som att du verkligen inte vet vad du håller på med? Använder du ens guancale eller pancetta eller steker du bacon?
Citera
2026-04-24, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yaourter
Grana padana är i allra högsta grad redan en alternativ ost till en carbonara. Originalet görs med pecorino, men det har i mångas ögon blivit accepterat att använda parmesan också.

Hushållsost? Vitlök? Det låter som att du verkligen inte vet vad du håller på med? Använder du ens guancale eller pancetta eller steker du bacon?
Som väntat tog det inte lång tid innan den första carbonaraautisten dök upp i tråden. Ni är så förutsägbara och lättriggade.
Citera
2026-04-24, 08:29
Medlem
Sladdarens avatar
50% Västerbottensost (för den saltiga lagringen och sötman).
30% Lagrad Svecia (för syran och den rustika smaken).
20% Gruyère (för att knyta ihop allt med extra krämighet och nötighet).
Citera
2026-04-24, 09:17
Medlem
Yaourters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Som väntat tog det inte lång tid innan den första carbonaraautisten dök upp i tråden. Ni är så förutsägbara och lättriggade.

Det är väl korkat att inte kalla en stol för en stol? Jag är inte bara autistisk där, utan med exakt alla maträtter som heter som de gör av samma anledning. Blir ju sjukt snurrigt om man får kalla maträtter lite vad man vill.
Citera
2026-04-24, 10:55
Medlem
dogsoldiers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yaourter

Hajar att den är oortodox, men vad ska man kalla sörjan om inte just carbonara? Alla vet vad man menar. Pancetta ibland, men oftare bacon.

Klart man har vitlök i. Vitlök gör allt bättre!

Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter

Som ett brev på posten. Carbonara har passionerade försvarare 🤗
Citera
2026-04-24, 10:59
Medlem
Fettsugnings avatar
Cheddar skulle jag rekommendera. Smakrik men ändå inte så att den tar över. Skippa Kvibille, den funkar på en smörgås, välj en mer smakrik.
Citera
2026-04-24, 11:43
Medlem
Roquefort passar dig ts.
Citera
2026-04-24, 16:16
Medlem
zombie-nations avatar
Alltså carbonara är bacon och svartpeppar. Det går extremt bra ihop med gräddädel, bara en liten bit, och sedan vanlig hårdost. Vet att det är fusk och fel, men det är GOTT.
Citera
2026-04-24, 16:34
Medlem
Full-Retards avatar
Västerbottenost är nice till carbonara, + extra grädde

Man kan med fördel ha reducerat en halvliter vitt vin och ha i det också
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto