2026-04-23, 20:55
Medlem
StoreSvartes avatar
Låt oss säga att jag har något på recept, exempelvis benzo. Läkaren har skrivit att jag ska ta en per dag. Men istället slänger jag i mig tio stycken.

Är det brottsligt på något sätt?
Senast redigerad av StoreSvarte 2026-04-23 kl. 21:03.
Citera
2026-04-23, 20:58
Avslutad
Läkares ordination gäller. Att du tar för mycket är inte brottsligt i sig vad jag känner till utan konsekvenserna blir synliga först förens du tex. kör bil och framstår som berusad på annat håll.
Senast redigerad av skatterattsjurist 2026-04-23 kl. 21:04.
Citera
2026-04-23, 21:01
Medlem
Inte brottsligt. Men dumt.

Dessutom får du gå utan dina karameller ett tag, då det måste gå en viss tid mellan uttagen ( om du har recept på flera uttag).
Citera
2026-04-23, 21:01
Medlem
zombie-nations avatar
Alltså skitbra fråga. Har ALDRIG funderat på detta.
Citera
2026-04-23, 22:32
Medlem
Sqrbankens avatar
Nä, tror inte att det är brottsligt. Däremot så är det ett förfarande som gör att resten av oss får bolltäckte utskrivet på recept istället för sedativa.
Citera
2026-04-23, 22:36
Avstängd
triptykens avatar
Jättespännande fråga... jag menar grejen med Benzo är ju att det ÄR en problematisk medicin. Den har sitt värde men lutar sig enormt mycket på användaren (vilket är varför det inte skrivs ut ofta numera) - och medicinen är sån att användaren kommer drivas att överdosera.

Jag menar du får ändå inte köra bil, så en tablett eller två är struntsamma... undrar hur det funkar legalt?

Sen tycker jag att det borde finnas en stämning där nån torskat på Benso dom fått utskrivet stämmer Staten. Hade vart spännande.
Citera
2026-04-23, 23:28
Moderator
Kraftkarls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Jättespännande fråga... jag menar grejen med Benzo är ju att det ÄR en problematisk medicin. Den har sitt värde men lutar sig enormt mycket på användaren (vilket är varför det inte skrivs ut ofta numera) - och medicinen är sån att användaren kommer drivas att överdosera.

Jag menar du får ändå inte köra bil, så en tablett eller två är struntsamma... undrar hur det funkar legalt?

Sen tycker jag att det borde finnas en stämning där nån torskat på Benso dom fått utskrivet stämmer Staten. Hade vart spännande.

Det gäller eget ansvar, personer som har bensodiazepiner utskrivna kommer inte nekas att köra bil.
Citera
2026-04-23, 23:32
Medlem
Det är eget ansvar. Man kan alltså inte skylla på medicinen eller ha det som försvar. Tester kommer ju oundvikligen visa på högre halter än ordinerat.

Men det är ju sånt som upptäcks först när något sker. Så nej, det är inte olagligt, men inte heller ett försvar.
Citera
2026-04-24, 00:40
Medlem
Jag vill hävda motsatsen. Det är brottsligt om du inte har det på recept, eller hur?

Och du har inte den mängden på recept (det står inte att du ska ta mer än vad det står). Därmed borde det enligt samma logik vara olagligt.

Att du får bära piller för X antal dagar betyder inte att läkaren har sagt ”gör vafan du vill under de här 30 dagarna, allt på en gång eller ingenting - elelehr ingjjäbla ring!! *tar sig en sup och bankar aggressivt i bordet*”

Sedan så brukar man komma sjukt långt på vanligt jävla vett.

Att bara tänka ”Är det rimligt att anta att denna tanke aldrig slagit någon annan människa?”. Följt av ”Är det rimligt att anta att lagen gör ett specifikt undantag för detta?” brukar hjälpa mycket.

Nej, du hade nog inte kommit undan med det i domstol. Det är människor som dömer, inte robotar (yet). Och ärligt talat, inte ens en robot hade (om lagen inte vore klar på den punkten) bedömt att det vore ett rimligt undantag

Så kör på vanligt jävla vett bara, det räcker långt. Hur hade du självt bedömt syftet med lagen här? Slutsats:

Nej, det är inte lagligt
Senast redigerad av Ballooong 2026-04-24 kl. 01:16.
Citera
2026-04-24, 07:00
Medlem
Borde väl vara olagligt enligt lagtexten som förbjuder missbruk av narkotika.
Citera
2026-04-24, 14:29
Medlem
ICA-muppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av derfilo999
Borde väl vara olagligt enligt lagtexten som förbjuder missbruk av narkotika.

Jag skulle snarare kalla det för ”bruk av narkotiskt preparat” inte missbruk.
Om jag har av medicinsk doktor ordinerats att äta en st FM1 om dagen,
Medans sköterska via digital kontakt uppmanar mig att utöka till två stycken???
Citera
2026-04-24, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ICA-muppen
Jag skulle snarare kalla det för ”bruk av narkotiskt preparat” inte missbruk.
Om jag har av medicinsk doktor ordinerats att äta en st FM1 om dagen,
Medans sköterska via digital kontakt uppmanar mig att utöka till två stycken???

Frågan är väl om ordinationen ska ses som ett tillstånd eller enbart en rekommendation. Möjligt att det skulle anses som det senare, och i så fall är det nog inget brott trots allt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in