Citat:
Ursprungligen postat av
Merapi
Inga? det dödas ex ca 15 kvinnor per år...är det "inga"? 15 individer som alltså har barn, familj, vänner och kollegor etc etc.. inga?
Sen kan du lägga till, de som alltså idag går under lagen: hatbrott...ex: främlingsfientlighet, homofobi etc etc..
och? menar du att sjuka individer är "befriade" från lagen om hatbrott?
Ohhh är du klassad som "sjuk" så är det fritt fram att mörda lite efter behag?
Som sagt för mig är det självklart att brottslighet som handlar om kvinnohat, ska räknas till kategorin hatbrott.
De brotten begås inte under de kriterierna du beskriver. Vi talar om män med personlighetssyndrom tex emotionellt instabilt perpsnlighetssyndrom. Som ofta har ett aktivt missbruk. Är ofta arbetslösa.
Det handlar ofta om ångest , förtvivlan och panik.
Har för mig att ungefär var femte man försöker ta livet av sig . Finns studier som antyder att de tar livet av sin partner just för att de älskar dem och inte kan leva utan dem.
Rätt patetiska individer.
Dödligt våld med hatmotiv är generellt väldigt ovanligt i Sverige. Var inte ett enda fall mellan 2018-2021. Något fall runt 2015.
En del på 90 talet.
Tror det var något för något år sedan.
Nedan saxar jag in definitionen från brå.
Hatbrott utgörs av brott där gärningspersonens motiv kan kopplas till fördomar eller negativa föreställningar gentemot en viss nationalitet, etnicitet, hudfärg, trosbekännelse, sexuell läggning eller könsöverskridande identitet eller uttryck.
https://bra.se/amnen/hatbrott
Även om det skulle bli en lag så skulle det vara extremt ovanligt att någon blir dömd.
Vi har redan lagstiftning för brott med hedersmotiv så misstänker att det i praktiken aldrig skulle bli någon dömd vid dödligt våld av kvinnor.
Skulle i så fall vara om en incel fick ett frispel..