2026-04-23, 14:12
Medlem
Tja,

Har en tenta coming up och känner att jag inte riktigt har hittat rätt pluggteknik än. Har suttit och läst en del men det känns inte som att det fastnar så bra som jag hade velat.

Hur brukar ni plugga inför tenta? Kör ni gamla tentor, sammanfattningar, flashcards eller bara nöter igenom materialet flera gånger? Några konkreta tips på vad som faktiskt funkar?
Citera
2026-04-23, 14:24
Medlem
Jag behöver också verkligen hjälp, har testat allt från flashkort till privat läxhjälp men får F varje gång jag gör en tenta. Vill verkligen inte börja ta prestationshöjande substanser men snart vet jag inte om jag har mycket till val! Är jag körd eller vad säger ni? HJÄÄÄLP
Citera
2026-04-23, 14:26
Medlem
triptykens avatar
Är det ett ämne du gillar? För då brukar jag förbereda fejkade föreläsningar åt mig själv. Läser materialet som om jag skulle avslöja nåt stort, gör ordentliga anteckningar eftersom jag vet att jag är enda åhöraren och med åhörare som mig som e jäääävligt störiga måste man ha siffror och referenser på plats.

Sen drar jag den en gång, kollar vad som funkar och reviderar det jag stakade mig på och inte kunde i huvudet. Man kan ju inte sitta och kolla anteckningar när man ska föreläsa det ska man ha i huvudet.

Vid andra eller tredje våndan brukar skiten sitta fast där inne OCH man har bra anteckningar att svänga över ett par varv med precis innan tentan.

Knepet är liksom att lajva ett TED talk där du avslöjar nåt enormt och nytt även om det bara råkar vara Historia B eller nåt

Edit: är du ok med att berätta vilket ämne det är?
Senast redigerad av triptyken 2026-04-23 kl. 14:29.
Citera
2026-04-23, 14:40
Medlem
Yaourters avatar
Jag brukade kategorisera när jag pluggade. Använda post it-lappar i olika färger för att lättare kunna gå in i "hjärnbiblioteket" för att minnas.

En annan sak som funkade för mig var att koppla bilder till ord. Ett exempel: ifall jag behöver minnas att en medicin heter Alimemazin så föreställde jag mig en limefrukt. A lime.

Ett tredje tips är att studera intensivt framtill dagen före tentan, men inte dagen före. Hjärnan behöver smälta all information som tagits in, och du kommer ha större chans att minnas saker som du läste två dagar före tentan än dagen före. Särskilt när stress kopplas på.

Lycka till.
Citera
2026-04-23, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av banansweetchili
Tja,

Har en tenta coming up och känner att jag inte riktigt har hittat rätt pluggteknik än. Har suttit och läst en del men det känns inte som att det fastnar så bra som jag hade velat.

Hur brukar ni plugga inför tenta? Kör ni gamla tentor, sammanfattningar, flashcards eller bara nöter igenom materialet flera gånger? Några konkreta tips på vad som faktiskt funkar?

Toppstudent här, olika för alla. Det finns alltså inte ett en för alla recept. I grund och botten vet nog de flesta vad de behöver lägga ner mer tid på och vad de kan förbättra, mycket handlar om att rannsaka sig själv, repetition, självdisciplin och fokus.

Varje dag körde jag AAR (efterhandlingsrapport) - utvärderade vad jag lärt mig och vad jag kunde förbättrat ungefär som en sammanfattning/dagbok kombinerat med föreläsningsanteckningar och egna exempel och lagkommentarer. Varför många ville köpa mina sammanfattningar. Allt detta gjorde jag i ett gratisprogram "obsidian" lite bökigt i början men fenomenalt när man väl lärt sig detta, mycket kreativare och roligare än word och onenote. (Innan dess gick mer eller mindre alla nöjes/fickpengar åt till kollegieblock och pennor).

De flesta universitet har studiestugor eller kurser i studiestrategier, egentligen tycker jag personligen att dessa borde vara obligatoriska innan utbildningen drar igång på riktigt. Dessa brukade gå veckovis/månadsvis och om de numera finns tillgängliga digitalt som förinspelat material vågar jag inte svara på, allt som krävs är föranmälan eller registrering.

Det jag märkte på mina kurskamrater som det gick sådär för var att de ofta inte hade läst på inför föreläsningarna och satt passiva/vågade inte ställa frågor/räcka upp handen, de satt liksom där framför sin MacBook och låtsades anteckna men kunde egentligen inte hänga med. Sen blåste dagarna förbi och de kunde i princip endast plugga på gamla tentor dagen innan och memorera svaren på dessa och hoppas på liknande frågor.
Senast redigerad av skatterattsjurist 2026-04-23 kl. 15:22.
Citera
2026-04-23, 14:52
Medlem
SoulOfSophias avatar
När jag pluggade brukade jag läsa först säg ett kapitel och sedan skriva en egen sammanfattning om kapitlet. Då blir man tvingad att förstå det man pluggar och då går det knappast att misslyckas oavsett hur tentan ser ut.
Citera
2026-04-23, 14:52
Medlem
Kundalinis avatar
Citat:
Tja,

Vad är det du pluggar för nåt? Ämnet spelar ju rätt stor roll, och vilken nivå det rör sig om.
Citera
2026-04-23, 15:07
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:
Tja,

Nu var det ett gäng år sedan jag pluggade och det skiljer ju sig rätt mycket åt mellan vad man pluggar men det fanns 2 saker som jag fokade på när jag pluggade.

1. Ta anteckningar under de lärarledda föreläsningar.
För min del var det något magiskt för just det här att höra vad som sägs, skriva ned det och se den egna skriften gjorde att minnet hoppade jämnfota av lycka. Allt blev sedan enklare när man pluggade inför tentan då man läste det man själv skrivit. Nu var det här före laptoppens tid (nåja, de fanns ju även då jag pluggade men jag skrev för hand) så det kanske är skillnad mellan att skriva på tangentbord och för hand men jag tror att det handlar om att man måste formulera om något man hör och sedan få ned det i skrift som triggar minnet. Mitt bästa tips är alltså att inte sitta med någon kompis utan vara helt fokad på föreläsningen och skriva så pennan glöder. Antar dock att detta inte hjälper just dig idag men ändå.

2. Gamla tentor (många!).
Detta är inte studieteknik utan tentateknik men min erfarenhet var att man hyfsat snabbt kunde se ett mönster på vad som var viktigt bara genom att jämföra tentorna. Ofta återkom mer eller mindre samma fråga också. Utifrån detta kunde man dels plugga på så att man kunde svara på gamla tentor och dels ringa in vad som troligen skulle komma på kommande tenta så att man kunde plugga på det. Kolla även vem som gjort de gamla tentorna för ibland kan det ju vara olika personer som gör tentorna genom åren. Titta extra på de tentor som skrevs av den du tror kommer att skriva kommande tenta.

Mina 2 tips men som redan konstaterats innan så beror det ju lite på vad du pluggar för något.
Citera
2026-04-23, 19:40
Medlem
Erbjuder inte ditt lärosäte workshops i studieteknik?
Citera
2026-04-23, 19:56
Medlem
Full-Retards avatar
Nu har jag inga tentor men förut när jag pluggade så läste jag igenom litteraturen 1-2 gånger och sen spikade jag tentan
Citera
2026-04-24, 12:11
Medlem
Sist jag pluggade inför en tenta så hade jag fått tag på boken som ljudbok, så jag lyssnade och läste samtidigt.

Resultatet var strålande.
Citera
2026-04-24, 16:51
Medlem
Yaourters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
När jag pluggade brukade jag läsa först säg ett kapitel och sedan skriva en egen sammanfattning om kapitlet. Då blir man tvingad att förstå det man pluggar och då går det knappast att misslyckas oavsett hur tentan ser ut.

Det där är ett bra tips. Särskilt om man intresserad av att faktiskt komma ihåg vad man lärt sig under en lång tid framöver, och inte bara under tentatillfället.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in