2026-04-23, 02:15
Medlem
det står att man ska ta 3 tabletter dagligen. menar dom 3 på en gång eller sprida ut det över dagen?

https://www.apoteket.se/produkt/biomedica-stora-harkuren-300-st-burk-ej-metall-156340
Citera
2026-04-23, 03:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bochi2
det står att man ska ta 3 tabletter dagligen. menar dom 3 på en gång eller sprida ut det över dagen?

https://www.apoteket.se/produkt/biomedica-stora-harkuren-300-st-burk-ej-metall-156340
Det brukar stå på vidhängande etikett du stod och glodde på när apotekaren klistrade fast. Finns något liknande på yttre eller inre förpackning?
Citera
2026-04-23, 04:53
Medlem
Om inte din läkare sagt eller skrivet det så läs på bipacksedeln hur de ska avnjutas.
Citera
2026-04-23, 04:58
Medlem
pn222jws avatar
Jag skulle välja morgon - lunch - middag - för att maximera upptaget.
Citera
2026-04-23, 05:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bochi2

Kommentarsfält på svenskhälsokost.se

Q: Hej! Jag har precis fått hem en burk av Stora Hårkuren från er. Såg att doseringen är 3 tabletter om dagen. Spelar det någon roll om man tar alla 3 tabletterna samtidigt, eller ska man helst dela upp det på frukost/lunch/middag?

A: Vad kul att du fått hem Stora Hårkuren! När det gäller doseringen kan det vara bra att fördela tabletterna jämnt över dagen, till exempel vid frukost, lunch och middag, för att maximera. Vissa vitaminer och mineraler tas dessutom bättre upp när de tas tillsammans med mat. Om det är svårt att komma ihåg kan det dock vara okej att ta alla tre samtidigt, men det är generellt bättre att sprida ut doserna för bästa effekt.
Citera
2026-04-23, 08:08
Avslutad
Hade det varit antibiotika så hade jag delat upp det under dagen men dom där hade jag tagit alla på samma gång.
Citera
2026-04-23, 10:11
Medlem
Det är ju bra när folk som svarar vet vad de svarar på…

Ts, det kvittar. Det är hälsokost. Det finns inga tester på upptag. Ta alla tre samtidigt om du vill.

Tänk på att det kan ta ett halvår innan du märker av effekt eftersom det döda håret, dvs det du ser, inte påverkas av detta.
Citera
2026-04-23, 10:31
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjikko
Det är ju bra när folk som svarar vet vad de svarar på…

Ts, det kvittar. Det är hälsokost. Det finns inga tester på upptag. Ta alla tre samtidigt om du vill.

Tänk på att det kan ta ett halvår innan du märker av effekt eftersom det döda håret, dvs det du ser, inte påverkas av detta.

När det gäller "riktiga" läkemedel, så är det som så att om det står "tre per dygn" så är det var åttonde timma normalt sett.

Men det gäller "snake-oil"-preparat så finns det inga standarder..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in