2026-04-27, 08:44
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Varför skulle det behövas en förening för högerbögar? Homosexuella har ju redan uppnått lika rättigheter som heterosexuella. RFSL är en förening för extremvänstern, vilket avspeglas i att de bara har 7000 medlemmar. I samma storleksordning som Feministiskt Initiativ (5500 medlemmar).
Kan homosexuella skapa regnbågsfamiljer där det är samma möjlighet till VAB, sjukskrivning etc.? Mycket av våra regler utgår ju från en kärnfamilj med två föräldrar.
Citera
2026-04-27, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
Kan homosexuella skapa regnbågsfamiljer där det är samma möjlighet till VAB, sjukskrivning etc.? Mycket av våra regler utgår ju från en kärnfamilj med två föräldrar.
Skiljer sig reglerna för familjer med två heterosexuella föräldrar från reglerna för familjer med två homosexuella föräldrar?
Citera
2026-04-27, 09:31
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Skiljer sig reglerna för familjer med två heterosexuella föräldrar från reglerna för familjer med två homosexuella föräldrar?
Inte vad jag vet.
Citera
2026-04-27, 09:33
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProfessorZoom
Ingen har ifrågasatt om sådana finns eller inte, frågan är väl om det behövs bildas en högerinriktad HBTQ-grupp som högerliberala-HBTQ-människor kan tänka sig att ansluta sig till som motvikt till vänsterlutningen inom pride och RFSL.

För att, inbillar jag mig, påverka inriktningen inom Pride/RFSL.
Det spårade ur när man började acceptera heteros och politiker i rörelsen. Man borde gå tillbaks där och låta Pride/RFSL gå tillbaks till hur det var förr när det bara var de som hade läggningen som var med. Att tillåta Godhetssignaleringsdeltagare äter snabbt upp syftet med Pride.
Citera
2026-04-27, 18:47
Medlem
Graavargs avatar
Jag ser det mest som en begreppsproblematik. Enligt mig är nämligen Kristersson och hans M-ministrar det ultimata exemplet på "böghöger", men i det avseendet givetvis utan dess mera sexualitetsinriktade anspelningar.

Om man däremot granskar Kristerssons regering uttryckligen ur sexualitetssynvinkel så är det snarare fråga om en "eunuck-höger", så pass "sexlös" och utan kulor har den nu framstått i snart fyra långa år.

Men kommer man bara över begreppsproblematiken så är det förstås inget fel på idén om en ny "homohöger", och det finns dessutom särskilda underarter av manlig homosexualitet som tveklöst borde tilltala politiskt aktiva av manligt kön längre ut på högerkanten. Jag tänker förstås på den berömda illustratören Tom of Finland.

Den avgörande frågan är förstås vad man skulle kalla den nya gruppen, eftersom de knappast lär vilja bli förknippade med Tuffe Uffe genom att gå under benämningen "böghöger". Det behöver ju vara ett politiskt snärtigt namn som gör sig väl både på sociala medier och Moderaternas och Sverigedemokraternas valbanderoller. KD får väl nämligen räknas ut av religiösa orsaker och L är inte att räkna med överhuvudtaget.

Måste nog erkänna att jag går bet när det gäller den avgörande frågan...
Citera
2026-05-11, 23:05
Medlem
https://oppnamoderater.se/om-forbundet/

Har funnits sen 1979. Det är det äldsta politiska gayföreningen som numera är ett förbund.

Lite märkligt med en flashbackhöger som diskuterar frågan men som inte känner till det här?

Kanske därför Pride behövdes en gång i världen.

Kan ju påminna om att den kommunistiska vänstern på den tiden ansåg att homosexualitet var en borgerlig sjukdom.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in