2026-04-22, 20:11
Medlem
Offerviljas avatar
"Världens första podd på älvdalska!"

https://open.spotify.com/show/3R1wi7ZqhbGbgtxffmniKg

Här kan man lyssna på podden med undertext på svenska:

https://www.youtube.com/@Dalskumpodden/videos

Älvdalska betraktas av många språkforskare som ett eget nordiskt språk, men räknas i Sverige som en dialekt. De flesta älvdalingar vill vad jag har förstått det att älvdalska ska bli klassat som ett eget språk.

Det har nu när jag startar den här tråden släppts sju stycken avsnitt. Jag har hittills hunnit lyssnat på det första. De ganska unga programledarna Frida, Gabriel och Olivia diskuterade bland annat sina favoritplatser i Älvdalen. Jag tycker att det här verkar vara en mycket intressant och trevlig podcast. Vad tycker ni andra?
Citera
2026-04-22, 22:52
Medlem
Offerviljas avatar
Jag lyssnade på det första avsnittet utan svensk textning. Tyckte att det gick ganska bra att hänga med i vad de sade. Ungefär hälften av orden förstod jag. Kanske är det svårare att förstå vad äldre älvdalingar säger. Nu sitter jag och lyssnar på det andra avsnittet där Stefan Sjur från bandet Korslagda är gäst. Det är en bra podcast det här. Av det som jag har hört hittills så skulle jag kanske ge den 8/10 i betyg.
Citera
2026-04-23, 03:13
Medlem
Offerviljas avatar
Avsnitt 5 där Frida och Olivia intervjuar 102-åriga Nils Dufva och 92-åriga Henry Eriksson var riktigt spännande och häftigt att lyssna på. De här äldre männens älvdalska är ju verkligen inte bara en dialekt, utan absolut ett eget språk. Jag förstår knappt ett ord av vad de säger. Tror att de bland annat berättade att de i sina liv har ätit surmört, gädda och get. Älvdalska påminner ganska mycket om isländska. Fett coolt är det att det finns svenskar bara 35 mil från Stockholm som pratar på det här viset.

Älvdalen och hela Dalarna är fantastiskt. Jag har varit i Älvdalen en gång och ätit brödet kavelgris och vandrat uppför Hykjeberget, varifrån man har en helt makalöst vacker utsikt. Minns också att det i Älvdalen fanns en otroligt mysig lunchrestaurang.

❤️
Citera
2026-04-24, 19:31
Medlem
Offerviljas avatar
Jag har nu lyssnat på samtliga avsnitt som än så länge har släppts. Favoritavsnittet är det där de intervjuade Nils och Henry, men allting har varit bra. Tyckte mycket om avsnitt 7 där de jämförde älvdalska och sollerömål (Övdalska og suoldmą̊l) med varandra. Sollerön är ju underbart vackert det också med byarna Utanmyra och Bengtsarvet. Det finns en önskebrunn där också där man kan kasta ner mynt och önska sig att allting kommer att bli bra. En mysig liten sjö finns det där också. Och Siljan såklart. Min mamma och jag har varit där tillsammans en gång. Vi var vid en hage där det fanns getter. En gammal get, kanske getpappan, var jätteelak mot de andra getterna. Dalskum är nästan min favoritpodcast just nu. Nu är det bara att sitta och längta och vänta till de kommer ut med ett nytt avsnitt.
Senast redigerad av Offervilja 2026-04-24 kl. 19:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in