Igår, 14:15
Medlem
Kön: Man
Längd: 175 cm
Vikt: 90 kg

Jag började för någon månad sen gymma igen. Har tidigare sett resultat redan efter ett par veckor men skillnad nu. Jag kör 4 gånger per vecka, 1-1,5 timme intensiv träning med maskiner och vikter.

Kan problemet vara att jag går för lite varje dag? Jag har pluggat distans några månader och har varit lite dålig på att ta mig ut så jag går kanske 3000 steg per dag. Max.

För några dagar sen var jag tillbaka på jobbet där jag går 10 000-11 000 steg på en arbetsdag. Hur skulle ni se på upplägget 10 000 steg per dag + fyra gånger i veckan på gym samt att försöka hålla kcal-intaget till 1500-2000 per dygn?

Mitt mål är viktnedgång och en normaltränad kropp.
Citera
Igår, 14:35
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Vad äter du?
Citera
Igår, 14:35
Medlem
Noetlovskijs avatar
När du börjar träna tungt så samlar musklerna på sig vatten, varför man kan gå upp i "vikt" i början. Det är alltså vatten, inte fett.

Ja, gå också fler steg. Skär bort en halvtimme från gymmet per session och lägg en timme per dag på rask promenad.

Ta bort kolhydrater i början. Ät grönsaker och protein. Undvik såser med hög kalorihalt. Undvik mycket salt mat.
Om du vill ha sås till maten så prova Salsa, BBQ-sås, Tzatziki, Sriracha. Tzatziki har högst kaloriskt värde av dem, men det är typ 1/6 av bearnaise i alla fall. Drick mycket vatten.

Missar du att registrera den där näven med nötter i din kaloriräknning eller annat småätande?
Senast redigerad av Noetlovskij Igår kl. 14:38.
Citera
Igår, 14:48
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
Hur kanske måste äta mer protein och få bättre nervsystem för orka mer?
1.5 timmar intensivt är inte bra, få ner till 1h.
Citera
Igår, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Northerncracker

Jag började för någon månad sen gymma igen. Har tidigare sett resultat redan efter ett par veckor men skillnad nu. Jag kör 4 gånger per vecka, 1-1,5 timme intensiv träning med maskiner och vikter.

Kan problemet vara att jag går för lite varje dag? Jag har pluggat distans några månader och har varit lite dålig på att ta mig ut så jag går kanske 3000 steg per dag. Max.

För några dagar sen var jag tillbaka på jobbet där jag går 10 000-11 000 steg på en arbetsdag. Hur skulle ni se på upplägget 10 000 steg per dag + fyra gånger i veckan på gym samt att försöka hålla kcal-intaget till 1500-2000 per dygn?

Det är så många fel här så jag förstår att resultaten uteblir. Men du utelämnar lite info också.

1. Man tränar inte 1-1,5 timme. Vet du varför? För du tränar inte tillräckligt hårt då. Du lallar runt och du har helt fel upplägg om du kör intensivt och maskiner.

2. om du går 3000 eller mer är inte speciellt avgörande. Visst är det bra att röra på sig men säg att du bränner ett par hundra kalorier på dessa 10 000 steg, det kan du förstöra direkt med maten.

3 Maten...du äter 1500-2000 kcal? Du äter som en liten skolflicka. Kom igen för fan. Du behöver dryga 3000 kcal om dagen bara för dina basala behov med din längd och vikt. Vad tror du händer om du äger 1500 till 1000 kcal mindre varje dag? Och du har tänkt träna på det?

Vill du att det ska hända något ska du äta mer. Du ska äta rätt och du ska träna rätt
Citera
Igår, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
När du börjar träna tungt så samlar musklerna på sig vatten, varför man kan gå upp i "vikt" i början. Det är alltså vatten, inte fett.

Ja, gå också fler steg. Skär bort en halvtimme från gymmet per session och lägg en timme per dag på rask promenad.

Ta bort kolhydrater i början. Ät grönsaker och protein. Undvik såser med hög kalorihalt. Undvik mycket salt mat.
Om du vill ha sås till maten så prova Salsa, BBQ-sås, Tzatziki, Sriracha. Tzatziki har högst kaloriskt värde av dem, men det är typ 1/6 av bearnaise i alla fall. Drick mycket vatten.

Missar du att registrera den där näven med nötter i din kaloriräknning eller annat småätande?

Nej han ska inte ta bort kolhydrater
Citera
Igår, 15:16
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Gymma igen. Hur långt uppehåll har du haft? Det kan ju ta månader att se resultat...
Citera
Igår, 15:31
Medlem
Citat:

du måste röra på dig mer
men så är också det är obesvarad fråga vad du äter o dricker?
Citera
Igår, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Det är så många fel här så jag förstår att resultaten uteblir. Men du utelämnar lite info också.

1. Man tränar inte 1-1,5 timme. Vet du varför? För du tränar inte tillräckligt hårt då. Du lallar runt och du har helt fel upplägg om du kör intensivt och maskiner.

2. om du går 3000 eller mer är inte speciellt avgörande. Visst är det bra att röra på sig men säg att du bränner ett par hundra kalorier på dessa 10 000 steg, det kan du förstöra direkt med maten.

3 Maten...du äter 1500-2000 kcal? Du äter som en liten skolflicka. Kom igen för fan. Du behöver dryga 3000 kcal om dagen bara för dina basala behov med din längd och vikt. Vad tror du händer om du äger 1500 till 1000 kcal mindre varje dag? Och du har tänkt träna på det?

Vill du att det ska hända något ska du äta mer. Du ska äta rätt och du ska träna rätt

killen kan inte äta 1500-2000 kcal dag om han väger såpass mkt som han gör
Citera
Igår, 16:06
Medlem
Stor-Franks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten

Nä exakt, det finns ju ingen som tränar längre än 1tim som får några resultat, det vet ju alla 🙄
Jag har personligen väldigt svårt att pressa ner ett HÅRT pass till 1tim. Jag vilar hellre nån extra minut för att få upp 1-2reps extra varje set. Det blir ett hårt pass för mig.

Han äter ett underskott av kalorier vilket känns fullt rimligt när han mål är att gå ner i vikt.

TS: Skit i dom där 7000 stegen du missar för dom spelar inte så jättestor roll.
Du har ju precis dragit igång.
Mitt tips är att var skitnoga med kalorierna, speciellt i början börja med att käka 2000kcal under sträng beräkning och höj/sänk tills du går ner 0,5kg i veckan.
Där har du ett underskott på 500 kcal.
Sen får du vara med och justera det lite vartefter din vikt ändras
Citera
Igår, 16:28
Medlem
triptykens avatar
Citat:

Innan vill jag säga att min grej är "normaltränad" inte deffad till tusen och muskler som pianosträngar.

Mitt tips är alltid långsiktighet. Alltså att alla ändringar är saker som du är ok med att dom ändras. Som med käket - du vet vilka dom vanliga bovarna i din diet är. Du behöver inte bli tokig men bara skippa pizzan och enorma skålar med pasta. Du vet (som du nämner) att konditionspassen blir lidande, ja då är det ut och gå. Gör det till en grej, promenad + ljudbok eller nåt. Ett sätt att känna "det här vill jag göra oftare!" inte "det här måste jag göra".

En månad är ingen månad. Sex månader enligt mig är måttstocken.

Sen blir vi ju alla äldre. Jag är medelålders och en månad på ett gym gör inte enorma skillnader direkt inte jämfört med nån som är 20. Och det måste få vara ok.

Kolla igenom din diet. Du har säkert nån "usual suspect" där som du vet inte gör mer än gör dig fet. Finns det alternativ du skulle gilla? Sen en grej som genuint funkade för mig (som älskar att käka litet för mycket): plockmat! Ångkokt broccoli, morotsstavar, en god hårdost i pinnar, en röra du gjort själv, nåt protein i småbitar. Allt i små skålar du plockar ur. Det låter svintrist men lita på mig - om du tar en joggingtur och kommer hem till det kommer själva plockandet sakta ner hur du käkar och du hinner känna dig mätt innan du mölat i dig allt för snabbt.
Det och en liter vatten på morgonen.

Hajjar att det är vaga tips och inget jättekonkret men det viktiga är att du hittar "det nya normala" inte en tillfällig plåga eller nåt du kan ta ett litet tag, utan sätt att njuta, vara nöjd och känna dig tillfreds utan att för den delen fucka med din kropp.
Citera
Igår, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stor-Frank
Nä exakt, det finns ju ingen som tränar längre än 1tim som får några resultat, det vet ju alla 🙄
Jag har personligen väldigt svårt att pressa ner ett HÅRT pass till 1tim. Jag vilar hellre nån extra minut för att få upp 1-2reps extra varje set. Det blir ett hårt pass för mig.

Han äter ett underskott av kalorier vilket känns fullt rimligt när han mål är att gå ner i vikt.

TS: Skit i dom där 7000 stegen du missar för dom spelar inte så jättestor roll.
Du har ju precis dragit igång.
Mitt tips är att var skitnoga med kalorierna, speciellt i början börja med att käka 2000kcal under sträng beräkning och höj/sänk tills du går ner 0,5kg i veckan.
Där har du ett underskott på 500 kcal.
Sen får du vara med och justera det lite vartefter din vikt ändras

Du kan ju inte ge råd om att strikt äta 2000 kcal utan att säga mer? Hur mkt av respektive macros? Och vilka micros?
Underskott från vad? Du måste räkna in det basala och hur en normal diet är över tid. Du kan ju inte hugga till med en siffra och dra av 500?

Hur många timmars sömn ska han ha?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in