Citat:
Ursprungligen postat av
Northerncracker
Kön: Man
Längd: 175 cm
Vikt: 90 kg
Jag började för någon månad sen gymma igen. Har tidigare sett resultat redan efter ett par veckor men skillnad nu. Jag kör 4 gånger per vecka, 1-1,5 timme intensiv träning med maskiner och vikter.
Kan problemet vara att jag går för lite varje dag? Jag har pluggat distans några månader och har varit lite dålig på att ta mig ut så jag går kanske 3000 steg per dag. Max.
För några dagar sen var jag tillbaka på jobbet där jag går 10 000-11 000 steg på en arbetsdag. Hur skulle ni se på upplägget 10 000 steg per dag + fyra gånger i veckan på gym samt att försöka hålla kcal-intaget till 1500-2000 per dygn?
Mitt mål är viktnedgång och en normaltränad kropp.
Innan vill jag säga att min grej är "normaltränad" inte deffad till tusen och muskler som pianosträngar.
Mitt tips är alltid långsiktighet. Alltså att alla ändringar är saker som du är ok med att dom ändras. Som med käket - du vet vilka dom vanliga bovarna i din diet är. Du behöver inte bli tokig men bara skippa pizzan och enorma skålar med pasta. Du vet (som du nämner) att konditionspassen blir lidande, ja då är det ut och gå. Gör det till en grej, promenad + ljudbok eller nåt. Ett sätt att känna "det här vill jag göra oftare!" inte "det här måste jag göra".
En månad är ingen månad. Sex månader enligt mig är måttstocken.
Sen blir vi ju alla äldre. Jag är medelålders och en månad på ett gym gör inte enorma skillnader direkt inte jämfört med nån som är 20. Och det måste få vara ok.
Kolla igenom din diet. Du har säkert nån "usual suspect" där som du vet inte gör mer än gör dig fet. Finns det alternativ du skulle gilla? Sen en grej som genuint funkade för mig (som älskar att käka litet för mycket): plockmat! Ångkokt broccoli, morotsstavar, en god hårdost i pinnar, en röra du gjort själv, nåt protein i småbitar. Allt i små skålar du plockar ur. Det låter svintrist men lita på mig - om du tar en joggingtur och kommer hem till det kommer själva plockandet sakta ner hur du käkar och du hinner känna dig mätt innan du mölat i dig allt för snabbt.
Det och en liter vatten på morgonen.
Hajjar att det är vaga tips och inget jättekonkret men det viktiga är att du hittar "det nya normala" inte en tillfällig plåga eller nåt du kan ta ett litet tag, utan sätt att njuta, vara nöjd och känna dig tillfreds utan att för den delen fucka med din kropp.