2026-04-22, 13:29
Medlem
Stormivattenglass avatar
I Nyhetsmorgon i morse så gick TV4 igenom en ny opinionsmätning och när "experten" Per Harmanrud tog upp att Sverigedemokraterna tappar i ännu en mätning så råkade han försäga sig och sa följande:

Trenden för Sverigedemokraterna är nedåt och det är otroligt glädjande!

Spola fram till 1:00, där visas klippet:
https://www.youtube.com/watch?v=oNUFiK8cvPg

Vad tycker ni om detta? Måste TV4 backa från detta och komma med en offentlig ursäkt? Att TV4 hatar SD är ju ganska uppenbart för alla men att en så kallad politiskt expert säger det såhär tydligt, nej det är inte okej.
Citera
2026-04-22, 13:31
Medlem
Stiert-Munnings avatar
TV4 är väl ett privat bolag och därmed inte på något sätt skyldiga att vara neutrala, eller? Hade det hänt i Svt så hade det varit ett problem men TV4 får tycka vad man vill.
Citera
2026-04-22, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiert-Munning
TV4 är väl ett privat bolag och därmed inte på något sätt skyldiga att vara neutrala, eller? Hade det hänt i Svt så hade det varit ett problem men TV4 får tycka vad man vill.

Tv4 köptes av Telia där staten är majoritetsägare. 5,5mkr har jag för mig staten gav till Bonniers för skiten. Vad tror du de fått av någon annan ev. intressent? Korruption på högsta nivå.
Citera
2026-04-22, 13:37
Medlem
Stormivattenglass avatar
Citat:

Fast om han är där i rollen som politisk expert? Man hörde också att programledaren försökte rädda situationen med att lägga till "glädjande för moderaterna som gärna vill vara störst".
Citera
2026-04-22, 13:41
Medlem
Stiert-Munnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ddagen
Tv4 köptes av Telia där staten är majoritetsägare. 5,5mkr har jag för mig staten gav till Bonniers för skiten. Vad tror du de fått av någon annan ev. intressent? Korruption på högsta nivå.
Fast bara för att bolaget TV4 är delägt av ett annat bolag som är statligt ägt så ingår det inte i public service. Det är inte samma sak som Svt.

Citat:
Ursprungligen postat av Stormivattenglas
Fast om han är där i rollen som politisk expert? Man hörde också att programledaren försökte rädda situationen med att lägga till "glädjande för moderaterna som gärna vill vara störst".
Även experter kan ha egna åsikter. Samtidigt kanske han inte borde utryckt sig sådär av rent etiska skäl men jag är helt säker på att det inte bryter mot någon lag eller sändningsrätt. TV4 är inte public service.
Citera
2026-04-22, 13:52
Medlem
SDs var eller icke vara är mer och mer ointressant. SD har lämnat nästan alla deras ställningstaganden som väljarna tycker är viktigt. SD har tydligt sålt sin själ för att få komma in i värmen på heltid.

Medans EU tar mer och mer makt så har SD helt mesat ur. SD har fått enormt kritik från alla partier och har under senare år valt att inte besvara i många fall helt felaktiga påståenden.

Det säger mig att man inte vill stöta sig med partierna i riksdagen, något som är ett stort misstag och problem för väljarna till SD.

SD kanske inte är lösningen för Sverige. Deras hjärtefrågor verkar ju gå att köpa om jag säger så. Personligen saknar jag SD från den tiden där man verkligen pratade klarspråk och lät alla andra kasta paj. Det är där framgången låg.

Att TV4 och vårt underbara public service är öppna och har valt sida är ju känt sedan gammalt.
Citera
2026-04-22, 13:57
Medlem
NyaHenriksss avatar
Ytterst osmakligt men inget förvånande.
Media är vänstervinklat och det bevisas gång efter gång.
Citera
2026-04-22, 13:59
Medlem
Citat:
I Nyhetsmorgon i morse så gick TV4 igenom en ny opinionsmätning och när "experten" Per Harmanrud tog upp att Sverigedemokraterna tappar i ännu en mätning så råkade han försäga sig och sa följande:

Vad tycker ni om detta? Måste TV4 backa från detta och komma med en offentlig ursäkt? Att TV4 hatar SD är ju ganska uppenbart för alla men att en så kallad politiskt expert säger det såhär tydligt, nej det är inte okej.

nu länkar du ju till SD:s propagandaorgan som vid flera tillfällen åkt dit på att sprida falsk information och fejkade klipp.

har du nåt klipp från orginalsändningen som inte redigerats först?
Citera
2026-04-22, 14:04
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Fast då bör man också vara tydlig med att man är en tv-kanal med vänstersidig lutning istället för att ha en neutral fasad. Tv4 är dessutom så stor och etablerad att man kan tycka att de inte kan kalla någon för expert som har en tydlig agenda.

Jag tror dock inte de påverkar så mkt…
Citera
2026-04-22, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Fast då bör man också vara tydlig med att man är en tv-kanal med vänstersidig lutning istället för att ha en neutral fasad. Tv4 är dessutom så stor och etablerad att man kan tycka att de inte kan kalla någon för expert som har en tydlig agenda.

Jag tror dock inte de påverkar så mkt…

Är Riks tydliga med att det är SD som startade kanalen och att dom flera gånger spridit falsk information.

Hittar du originalsändningen som inte Riks har redigerat?

Jag har letat och Riks länkar eller hänvisar ingenstans heller...
Citera
2026-04-22, 14:17
Medlem
Citat:

Fake news. Som vanligt från extremhögern.
Citera
2026-04-22, 14:19
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robokopf
Är Riks tydliga med att det är SD som startade kanalen och att dom flera gånger spridit falsk information.

Hittar du originalsändningen som inte Riks har redigerat?

Jag har letat och Riks länkar eller hänvisar ingenstans heller...
Jag tror inte Riks räknas in som någon stor mediajätte…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in