2026-04-22, 11:24
Avstängd
Hej!

Jag har en A-Traktor Volkswagen Caddy från 2008 med den nya typen av ECU-baserad varvtalsreglering och spärrad växellåda. Jag undersöker nu möjligheterna att få fordonet att gå något snabbare än 30 km/h på ett tekniskt smidigt sätt.

Då jag inte är expert på bilelektronik söker jag tips på hur man kan hantera systemet. Jag har redan testat att koppla ur ABS-givarna, men det resulterade i att bilen gick in i "limp mode". Finns det något vedertaget sätt att modifiera hastighetssignalen till ECU:n utan att bilens säkerhetssystem slår bakut?

Tacksam för seriösa svar och teknisk vägledning!
Citera
2026-04-22, 12:13
Medlem
sommarlovs avatar
Sätt dit större hjul, jädrar vad det kommer att gåååå!
Citera
2026-04-22, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Binkann
Hej!

Jag har en A-Traktor Volkswagen Caddy från 2008 med den nya typen av ECU-baserad varvtalsreglering och spärrad växellåda. Jag undersöker nu möjligheterna att få fordonet att gå något snabbare än 30 km/h på ett tekniskt smidigt sätt.

Då jag inte är expert på bilelektronik söker jag tips på hur man kan hantera systemet. Jag har redan testat att koppla ur ABS-givarna, men det resulterade i att bilen gick in i "limp mode". Finns det något vedertaget sätt att modifiera hastighetssignalen till ECU:n utan att bilens säkerhetssystem slår bakut?

Tacksam för seriösa svar och teknisk vägledning!

Viktigt att ta i beaktning här är att A-traktorn inte längre kommer vara laglig att köra på offentlig väg om du gör några modifikationer i denna riktning, med potentiellt allvarliga konsekvenser. Helt ok att hålla till på privat, inhängnat område dock (ex. Bana för folkrace).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in