2026-04-22, 08:39
Medlem
ljummenprutts avatar
Så här menar jag:
Högern i sverige har alltid buzzwords och begrepp som de använder i debatter (ser detta främst på nätet nuförtiden)
Exempel:

”Saft och bullar”
”Vi såg det inte komma”
”Vinsten kommer senare”

Mina frågor är:
1. Vet ni om mina exempel är exakta citat? Isåfall, skicka källa och citatet.
2. Har ni några andra exempel på denna höger-sociolekt? Skriv det här isåfall! bonus om ni vet vart det kommer ifrån.

tack
Citera
2026-04-22, 08:49
Medlem
Xpander-s avatar
"vi såg det inte komma" https://www.expressen.se/nyheter/lofvens-svar-pa-kritiken-efter-svt-intervjun/

Det kända citatet, det blir en förtjänst till samhället, lite längre fram
https://www.youtube.com/watch?v=w7IB9p0xHaI
Citera
2026-04-22, 08:55
Medlem
Det är bara papegojagrejer, upprepning av saker som sagts av deras demagoger. Givetvis har något av det yttrats här eller där, också har man gjort slagord och dylikt av detta. När man är emotionellt uppjagad är det enklare att slänga sig med olika begrepp och floskler än att formulera sina egna eventuella tankar.

Efter franska revolutionen satt de som ville ha folkstyre till vänster och de som ville att kungen skulle bestämma satt till höger.

Högern har i alla tider varit undergiven och är mycket bra på att lyssna och efterapa sina auktoriteter.
Senast redigerad av Chepo 2026-04-22 kl. 08:58.
Citera
2026-04-22, 09:04
Medlem
SpontanEjakulations avatar
Det finns sedan Heckscher (...översättare Einars farsgubbe) rattade det värdekonservativa riksdagspartiet ingen "höger" i Sverige.

-Såg det inte komma, framsagt mumlande med orörlig käft, är en Svetsarn-meme.
Citera
2026-04-22, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ljummenprutt
Så här menar jag:
Högern i sverige har alltid buzzwords och begrepp som de använder i debatter (ser detta främst på nätet nuförtiden)
Exempel:

”Saft och bullar”
”Vi såg det inte komma”
”Vinsten kommer senare”

Mina frågor är:
2. Har ni några andra exempel på denna höger-sociolekt? Skriv det här isåfall! bonus om ni vet vart det kommer ifrån.

tack

Det är inte raka, strikta citat utan det är handlingar som främst SD har hängt upp sig på.

"saft och bullar" kommer av att dialogpolisen sökte medla mellan två ungdomsgäng i början av 2000-talet. Polisen bjöd in ledarna för ungdomsgängen och fikade med dem i en fredlig gest av att diplomatiskt kunna lösa deras konflikter. Som det redan har länkats till i tråden kommer "vi såg det inte komma" från urklipp av en intervju som Löfen hade en gång i tiden. "Vinsten kommer senare" är en sanning som baseras på att det du investerar nu får du igen senare och syftar på att det är viktigt att investera i våra ungdomar så att de i framtiden kan tjäna samhället. Högern har fått detta faktum till att handla om invandring.
Citera
2026-04-22, 09:22
Medlem
TheJesuits avatar

Saft och bullar??? Nej dina citat tillhör inte högerns bildspråk, i alla fall inte Tidöpartierna. Kanske något annan litet högerparti som jag inte känner till, det är ju fullt möjligt.

Vänstern är enklare, där handlar ju allting om att höja skatten så att de kan få mer i bidrag. Högen pratar ju mest om tillväxt, ansvar, försvar, brott och straff och liknande. Lite mognare, liksom, men kanske också lite tråkigare (vem vill inte snylta till sig mer bidrag, jag tar gärna emot!)
Citera
2026-04-22, 09:31
Medlem
Europes avatar
Inlägget här nedanför länkar till citaten från förra socialdemokratiska statsministern Stefan Löfven.

Både uttrycker själva kärnan i det narrativ socialdemokraterna har drivit. Citatet om förtjänst längre fram är ett av alla otaliga falska påståenden man har torgfört om fördelarna med massinvandring från tredje världen. Andra liknande påståenden har tidigare utvecklats till begrepp som ”pensionsräddare”, ”kulturberikare” m.m.

Citatet om att inte såg det komma är ett av otaliga liknande ”vi har varit naiva”-förklaringar när man inte längre kan förneka växande problem, trots att folk har påtalat dem i årtionden och sossarna har kallat alla som har påtalat dem för ”rasister”, ”alarmister”, ”troll”, ”populister” och otaliga andra tillmälen. ”Vi har varit naiva” är så klart också ett citat som har blivit bevingat. Det går att citera otaliga ledande socialdemokrater som har uttryckt varianter av det.

Citat:
Ursprungligen postat av Xpander-
"vi såg det inte komma" https://www.expressen.se/nyheter/lofvens-svar-pa-kritiken-efter-svt-intervjun/

Det kända citatet, det blir en förtjänst till samhället, lite längre fram
https://www.youtube.com/watch?v=w7IB9p0xHaI

”Saft och bullar” refererar till den kriminalpolitik som har bedrivits, där ”förebyggande arbete” information och samtal ska ersätta straff. I verkligheten har polisen ofta istället bjudit på annat, som kaffe, pizza m.m.
Citera
2026-04-22, 09:42
Medlem
”Saft och bullar” syftar på initiativ likt detta
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/polisens-nya-metod-vi-bjuder-pa-kaffe

De två övriga är direkta citat. Båda från Stefan Löfven. ”Vinsten kommer senare” sa han i en partiledardebatt 2015.
”Vi såg det inte komma” kan man läsa om här:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/3Ebbk9/alla-sag-det-komma-men-politikerna-gjorde-ingenting-i-tid
Citera
2026-04-22, 09:43
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Har ni några andra exempel på denna höger-sociolekt? Skriv det här isåfall! bonus om ni vet vart det kommer ifrån.

Citat:
Uttrycket "vi har varit naiva" har blivit en frekvent använd politisk fras i Sverige, ofta använd av makthavare för att i efterhand beskriva bristande insikt om konsekvenser av politiska beslut, särskilt gällande radikalisering, integration och samhällsutveckling. Det myntades bland annat av Stefan Löfven 2015 angående terrorhot.

Nu är väl det iofs myntat av Löfven, men har den uppfattningen att de rödbruna gärna använder det när de vill driva lite med speciellt liberala politiker som lider av förstörelsemani.
Citera
2026-04-22, 10:26
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Inlägget här nedanför länkar till citaten från förra socialdemokratiska statsministern Stefan Löfven.

Både uttrycker själva kärnan i det narrativ socialdemokraterna har drivit. Citatet om förtjänst längre fram är ett av alla otaliga falska påståenden man har torgfört om fördelarna med massinvandring från tredje världen. Andra liknande påståenden har tidigare utvecklats till begrepp som ”pensionsräddare”, ”kulturberikare” m.m.

Citatet om att inte såg det komma är ett av otaliga liknande ”vi har varit naiva”-förklaringar när man inte längre kan förneka växande problem, trots att folk har påtalat dem i årtionden och sossarna har kallat alla som har påtalat dem för ”rasister”, ”alarmister”, ”troll”, ”populister” och otaliga andra tillmälen. ”Vi har varit naiva” är så klart också ett citat som har blivit bevingat. Det går att citera otaliga ledande socialdemokrater som har uttryckt varianter av det.

”Saft och bullar” refererar till den kriminalpolitik som har bedrivits, där ”förebyggande arbete” information och samtal ska ersätta straff. I verkligheten har polisen ofta istället bjudit på annat, som kaffe, pizza m.m.

Snyggt sammanfattat. Fascinerande att vänsteranhängare inte ens tycks lyssna på sina egna företrädare, eller utvärdera hur deras politik ser ut i realiteten när den väl appliceras. Men vad kan man förvänta sig av en grupp människor som är en blandning av psykopater å ena sidan, imbeciller å andra sidan?

/AI
Citera
2026-04-22, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ljummenprutt
Så här menar jag:
Exempel:

”Saft och bullar”
”Vi såg det inte komma”
”Vinsten kommer senare”

Mina frågor är:

tack
Mer anmärkningsvärt är väl tjatet om ”hårt arbetande svenskar” som framför allt Svammelson upprepar konstant när hon vill sänka skatten för sina likar.
Citera
2026-04-22, 10:42
Medlem
Dranghoffs avatar
Förbluffande många av begreppen och tankefigurerna är hämtade från extremhögermiljön i Weimarrepubliken, t ex »kulturmarxism«/»kulturbolsjevism«, som var populära samlingsnamn på allt som ogillades i nazistiska kretsar, men även den jordägarhöger som gick i lag med NSDAP rörde sig med liknande begrepp och tankefigurer. Mot feminism, homosexualitet, socialbidrag, välfärdsstat och liknande termer, som under årtionden betraktats som samhälleliga framsteg, ställde högerpartierna en idé om »nationell koncentration« på ett sätt som är häpnadsväckande likt dagens nationalkonservativa diskurs.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in