2026-04-26, 16:20
Medlem
godboys avatar
Det beror ju på var för ställe man är på. Sen har jag överseende med att saker ibland går åt skogen, men då vill jag gärna att serveringen kommer och talar om det, för då är det oftast lugnt.

Som alla andra har man varit med om både usla och toppenbra upplevelser på restauranger.

Som någon annan skrev om är jag allergisk mot om jag beställt bord på ett finare ställer t ex klockan 18, och vi i sällskapet beställer snabbt vad vi vill ha, sen tar det tre evigheter att få ut maten och förrätten kommer 18:45, huvudrätten 19:10 och sen ville vi ha efterrätt men vi anmodas lämna bordet 19:30, vad tror ni det blir i dricks då? Och tror ni man är sugen på att återvända? Mer än ett ställe har problem med sin egen logistik.

Vi var två par som spontant ramlade in på ett ställe för att äta för ca två veckor sedan, chansade på att de hade plats för oss och de hade de. Jättetrevlig servitris, som direkt frågade om vi ville ha något att dricka, så vi fick öl och vin direkt när vi fick menyn. Sen kom hon och tog beställningarna. Fem minuter senare kom hon och sa att de hade kört ihop sig köket och sa att vi får avbeställa om vi vill eller om vi ville vänta. Vi hade ingen brådska så vi väntade, fick lite bröd och smör och sallad och mer dryck. Dessutom bjöd de på en ett glas vin till damerna och varsin öl till herrarna, vilket man säkert inte egentligen får då det är alkohol, men vem bryr sig.

Sen kom maten efter knappt 45 min ändå, vilket ju inte är jättefarligt med tanke på att hon sa att det kan ta tid. Det var dessutom riktigt gott, och bra portioner. Så vi tog efterrätt också. Sen fick vi notan och de hade mycket riktigt inte slagit in första ölet och vinet. Vi dricksade ordentligt och var mycket nöjda.

Så om restaurangen bara talar om att det kommer ta tid så är det ofta lugnt, men man vill inte sitta ovetande. En halvtimme kan jag tycka är okej att vänta, men tar det mer än så så vill jag nog bara veta att det kommer ta tid. Så tala med era gäster, då har man oftast överseende.

Sen det där med att betala, det ska fan gå fort. Vill man ha notan så ska den komma kvickt. Jag vill inte vänta en halvtimme på den. Då går jag utan att betala i såna fall.
Citera
2026-04-27, 05:30
Medlem
Pungsvings avatar
Det är inte kul att vänta på maten. Man har en tid att passa, tex. Det är trist att sitta och titta på araber som äter och för väsen.
Citera
2026-04-27, 06:24
Moderator
MondoBizarros avatar
Jag tycker det är intressant att flera är så förvånade över att de som går och sätter sig på en restaurang vill ha sin mat så fort som möjligt, inom rimliga gränser.
Normalt sett när vi går ut och äter så gör vi det inte för upplevelsens skull utan för att vi är hungriga och då hjälper det inte ens mycket om de är snabba ut med drycken.

Att vänta en timme på mat när man redan innan är hungrig är helt enkelt väl länge.
Citera
2026-04-27, 08:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pungsving
Det är inte kul att vänta på maten. Man har en tid att passa, tex. Det är trist att sitta och titta på araber som äter och för väsen.

Men du behöver ju inte gå till den typen av restaurang.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in