2026-04-21, 11:45
Medlem
rovmuns avatar
Jag har funderat på en sak när jag läser recensioner av restauranger.

Ofta ser man kommentarer om hur lång tid det tog att få maten att gäster fått vänta si och så många minuter. Det verkar ibland som att just väntetiden är det absolut viktigaste, medan hur maten faktiskt smakar hamnar i bakgrunden. Då menar jag inte snabbmatsställen, utan restauranger som ändå vill hålla en högre nivå.

Personligen reagerar jag nästan tvärtom. Om maten kommer väldigt snabbt till bordet får jag ofta känslan av att mycket är färdiglagat eller och inte färskt kännas lite budget, även om det såklart inte alltid stämmer.

Visst, jag har också varit med om tillfällen där det tagit orimligt lång tid, eller där beställningen blivit fel eller bortglömd men då handlar det ju snarare om misstag än om normal service. Jag kan se kommenterar som vi fick vänta 20 min…
Själv upplever jag faktiskt ganska sällan att väntetiden är ett problem – snarare att det ibland går för fort.
Varför är snabbheten så viktig för många när det gäller restaurangbesök? Går man inte till en restaurang ( oftast ) för ar njuta och få en upplevelse utan bara trycka i sig och dra ( har själv gjort det när jag varit på jobbresor osv men då skulle jag aldrig ha mage och klaga)

Det är som att vissa bara vill få det snabbt överstökat och dra där ifrån som att restaurangen är det värsta stället på jorden och man vill hem till soffa .
Citera
2026-04-21, 11:57
Medlem
Onanikrems avatar
Bokar man bord till 20 pers. i förväg och maten tar över en timma på sig att komma in. Liksom inga svåra rätter, kött, fisk och ev. veg. Rött kött steks 2 min. på varje sida.

Då blir recensionen därefter.
Citera
2026-04-21, 11:58
Medlem
Noetlovskijs avatar
Det finns ju många anledningar till att maten kan ta tid:

- Många bongar samtidigt (här borde restaurangen planerat spridningen på sällskapen/sittningarna bättre).
- Kinabongar
- Dålig kommunikation mellan kök och servis (mat blir stående i luckan)
- Dålig prepp av köket, saker tar slut, måste tinas, hackas nytt etc.
- Kort om personal antingen i kök eller på golvet

Sedan kan det ju gå fort med t ex pastarätter där man förkokat pastan, som sedan läggs snabbt i kokande vatten igen för uppvärmning, och en puttrande sås som står på spisen redan.

Förrätter och desserter kan vara helt preppade och upplagda innan kvällen börjar = få moment, snabb service.

Sen går ju många på restaurang i samband med något annat evenemang. En fest, ett biobesök, en konsert, en teater.
Då är det ju viktigt att man håller schemat så det inte blir stressigt.

För min egen del behöver det inte gå snabbt (om jag inte som ovan ska iväg på annat), så länge det är ett jämt flöde och inte tomt i glasen. Man vill ju inte ha förrätt efter sju minuter och sen vänta 50 minuter tills huvudrätten kommer.
Citera
2026-04-21, 12:02
Medlem
swebarbs avatar
Beror ju på vad man beställer och hur mycket stället har att göra men visst man kan inte förvänta sig att få en grillad biff på 5 min direkt. Men det ska inte ta överdrivet lång tid heller.

Bra ställen har bra flöde i hur snabbt och effektivt beställningar kommer ut, har man otur och dom är underbemannade den kvällen så kan ta det extra lång tid vilket är jobbigt
Citera
2026-04-21, 12:18
Medlem
Connykrims avatar
Beror helt på ställe!

För mig är det viktigt att servitören kommer fram o frågar om allt e ok så jag slipper vifta med handen konstant när jag vill ha en till öl eller notan.

Om det smakar micrat och de tagit 1 tim så blir det 1 star

Om det smakar mikrat o tar 10 min - 1 star

Tar det 2 tim och det verkligen är extremt gott så får de 5 star.

Mikrat går fetbort! Och tyvärr är det oftast det som bjuds på fastän man väntat 1.5 tim
Citera
2026-04-21, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rovmun
Varför är snabbheten så viktig för många när det gäller restaurangbesök? Går man inte till en restaurang ( oftast ) för ar njuta och få en upplevelse utan bara trycka i sig och dra ( har själv gjort det när jag varit på jobbresor osv men då skulle jag aldrig ha mage och klaga)
Det ena utesluter inte det andra. Man kan njuta av maten länge i lugn och ro även om man fick den snabbt. Men själva väntetiden innan maten kommer är ju sällan speciellt njutbar. Då brukar jag ofta vara i läget "Jag vill ha mat NU"
Citera
2026-04-21, 12:20
Medlem
viktigast är att drycken kommer ut snabbt sen har pizzeriorna fattat att det är smart att ta ut en pizza- sallad snabbt så att gästen stillar den värsta hungern ock även blir mera törstig ,köper 2 eller flera öl el vinglas
Citera
2026-04-21, 12:27
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Connykrim
Beror helt på ställe!

För mig är det viktigt att servitören kommer fram o frågar om allt e ok så jag slipper vifta med handen konstant när jag vill ha en till öl eller notan.

Mikrat går fetbort! Och tyvärr är det oftast det som bjuds på fastän man väntat 1.5 tim

Eller att man ätit klart och ska vänta 20 min på att beställa kaffe eller att betala notan.
Citera
2026-04-21, 12:31
Medlem
Connykrims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Eller att man ätit klart och ska vänta 20 min på att beställa kaffe eller att betala notan.
Japp värsta som finns..

Förstår att de kan vara mycket o göra, men att fråga en gäst om de behövs nåt mer tar typ 30 sekunder.

Värsta va när jag väntade på en efterrätt (milkshake) i 1.5 timma…. Snacka om man inte gav ett öre i dricks
Citera
2026-04-21, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Connykrim
Beror helt på ställe!

Vart är det du får vänta 1,5 timme på micrad mat?
Citera
2026-04-21, 12:52
Medlem
Offerviljas avatar
Jag förstår inte heller varför det är så viktigt för vissa att få in maten snabbt. Tycker nästan att det kan vara lite mysigt att få sitta och vänta ett tag. Dock får det ju självklart inte ta för lång tid.

Vi säger att två personer går ut på en lite halvfin restaurang på kvällen och beställer en varsin huvudrätt. Den ena en entrecote och den andra en torskrygg. Hur lång tid tycker ni då att det ska ta från det att man beställer till att maten kommer in?
Citera
2026-04-21, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Offervilja
Jag förstår inte heller varför det är så viktigt för vissa att få in maten snabbt. Tycker nästan att det kan vara lite mysigt att få sitta och vänta ett tag. Dock får det ju självklart inte ta för lång tid.

Vi säger att två personer går ut på en lite halvfin restaurang på kvällen och beställer en varsin huvudrätt. Den ena en entrecote och den andra en torskrygg. Hur lång tid tycker ni då att det ska ta från det att man beställer till att maten kommer in?

20-25 minuter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in