2026-04-20, 19:20
Medlem
goseigens avatar
Jag har undrat över det här ett tag. En uppläsare som Lisah Silfwer har nästan alltid samma pose, och att de står framför någon typ av green screen känns uppenbart. Visst, formatet gör väl att det alltid är bäst att ha händerna mitt fram, istället för att flaxa med dem.

Men hur är det med kläder och annat. Vore det inte mycket lättare för en journalist om en maskin kan klippa in olika kläder, och även återanvända gamla sekvenser?

Det enda uppläsaren då behöver göra är egentligen att läsa in texten och välja mellan några olika kläder från en lista, och kanske hur håret skall se ut.

Tittar man noggrannare är det lite skillnad mellan olika inslag i hur händerna hålls också, men det borde också gå att fixa med AI.

Så, hur är det med det här?

Själv hade jag då fan inte fixat ny klänning eller dress nästan varje dag, om man hade kunnat skippa det helt och hållet. Som simpel man blir det förstås enklare, man vill ju helst köra på i ens fina blå jeans... tja, de brukade vara blå, när de var nya... när de var rena. Men även vi får kanske klippa in något eller köpa kläder.
Citera
2026-04-20, 19:36
Medlem
Fantens avatar
Jag tror att Silfwer (skit vad det låter taget btw) helt enkelt gillar att få visa upp kurvorna i dom där korta och/eller tighta sakerna hon ofta har på sig.
Citera
2026-04-20, 19:43
Medlem
NoTruces avatar
Vad betyder "mobilnjos"?
Citera
2026-04-20, 19:56
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Jag har undrat över det här ett tag. En uppläsare som Lisah Silfwer har nästan alltid samma pose, och att de står framför någon typ av green screen känns uppenbart. Visst, formatet gör väl att det alltid är bäst att ha händerna mitt fram, istället för att flaxa med dem.

Men hur är det med kläder och annat. Vore det inte mycket lättare för en journalist om en maskin kan klippa in olika kläder, och även återanvända gamla sekvenser?

Det enda uppläsaren då behöver göra är egentligen att läsa in texten och välja mellan några olika kläder från en lista, och kanske hur håret skall se ut.

Tittar man noggrannare är det lite skillnad mellan olika inslag i hur händerna hålls också, men det borde också gå att fixa med AI.

Så, hur är det med det här?

Själv hade jag då fan inte fixat ny klänning eller dress nästan varje dag, om man hade kunnat skippa det helt och hållet. Som simpel man blir det förstås enklare, man vill ju helst köra på i ens fina blå jeans... tja, de brukade vara blå, när de var nya... när de var rena. Men även vi får kanske klippa in något eller köpa kläder.

Lisa har jobbat på TV kanske 15-20 år. Det fanns inte prisbillig AI i Sverige då, kanske i Hollywood..
Hon är äkta. MEN:
https://www.expressen.se/kronikorer/lisah-silfwer/sa-blev-jag-en-fejkad-ai-klon/
Senast redigerad av kraftfoder 2026-04-20 kl. 19:59.
Citera
2026-04-20, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Vad betyder "mobilnjos"?

Tänkte ställa samma fråga, sedan kom jag på att jag verkligen nte vill veta 😁

Backar långsamt ut ur rummet.
Citera
2026-04-20, 20:21
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Jag tror att Silfwer (skit vad det låter taget btw) helt enkelt gillar att få visa upp kurvorna i dom där korta och/eller tighta sakerna hon ofta har på sig.

Det gör hon säkert, men det blir på samma sätt med de andra också tycker jag, dock skulle jag tro, att om det är så, så har de var sin version. Jag har åtminstone aldrig sett att de lånar kläder eller frisyr.

Är hon inte gift med någon Silfwer, men Lisah i sig är krystat bara det.

Kanske lättast att skriva till en tidning och fråga, även om svt också har telefonformat sedan länge i vissa nyheter.
Citera
2026-04-20, 20:30
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Det gör hon säkert, men det blir på samma sätt med de andra också tycker jag, dock skulle jag tro, att om det är så, så har de var sin version. Jag har åtminstone aldrig sett att de lånar kläder eller frisyr.

Kanske lättast att skriva till en tidning och fråga, även om svt också har telefonformat sedan länge i vissa nyheter.

Kan du säja oss vad "mobijos" eller vad du skrev i TS?
Citera
2026-04-20, 20:40
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Kan du säja oss vad "mobijos" eller vad du skrev i TS?

Nyheter i mobilformat.

En med nämnda Silfwer.

https://www.youtube.com/shorts/y6JPdfExTqA
Senast redigerad av goseigen 2026-04-20 kl. 21:25.
Citera
2026-04-20, 20:57
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Nyheter i mobilformat.

En med nämna Silfwer.

https://www.youtube.com/shorts/y6JPdfExTqA

Ok.
Citera
2026-04-20, 21:13
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
Nä hon varit med innan AI satte igång på allvar.
Citera
2026-04-20, 21:21
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Vad betyder "mobilnjos"?
Mobile News, uppenbarligen.
Citera
2026-04-20, 21:22
Medlem
Fantens avatar
Citat:

Vadå lånar en frisyr?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in