2026-04-20, 19:05
Medlem
pippilongbongs avatar
https://www.ht.se/hudiksvall/elfirma-stammer-facket-efter-tvist-om-arbetsort/

Någon som har mer info gällande vilken firma det handlar om ?
Citera
2026-04-20, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pippilongbong

Vet inte, men jag länkar facket eftersom det inte går att läsa hela tidningens artikel.

Citat:
Elektrikerna stämda i Arbetsdomstolen efter att ha stoppat beordring 50 mil från familjen

https://www.sef.se/nyheter/2026/april/elektrikerna-stamda-i-arbetsdomstolen/
Citera
2026-04-20, 19:25
Medlem
Din-gamla-mammas avatar
Litet citat

Citat:
Det fall som Elektrikerna nu har blivit stämda till Arbetsdomstolen för gäller en ensamstående pappa till en 13-årig son. Sonen har stora svårigheter att komma till skolan och behöver stöd varje dag. Pappan måste själv se till att sonen kommer iväg och finnas där både före och efter skoldagen. Barnets mamma bor långt bort, saknar körkort och kan inte ta det ansvaret. Det finns ingen annan som kan hjälpa till.

Ändå förväntas medlemmen att lämna sin familj för att jobba nästan 50 mil bort. Samtidigt som det finns möjlighet för arbetsgivaren att låta honom arbeta på sin hemort.
Citera
2026-04-20, 21:50
Medlem
Bunnys avatar
Citat:

Jodå, det framgår i Arbetets artikel.
https://arbetet.se/2026/04/20/pappor-beordrades-att-resa-50-mil-facket-stams-efter-stopp-kan-inte-lamna-sonen-hemma-sjalv/
Citera
2026-04-20, 22:24
Medlem
acid_nations avatar
ja jag har blivit diskriminerad och motarbetad av arbetsgivare för att jag tar mitt ansvar som förälder hur många gånger som helst och blev det senast idag IGEN.
Man betalar ibland ett högt pris för sina barn i elbranschen det är bara byta arbetsgivare och varna andra för dom. Man undrar om dessa chefer är impotenta och dras med mindevärdeskomplex något måste det vara som gör att somliga verkligen jobbar emot sina anställda med barn det misstros det är tvångsplaceringar man blir sparkad pgr av VAB Man får inte flexa fast det STÅR uttryckligen i installationsavtalet ringer man facket händer ingenting. Bra arbetsgivare har nästan aldrig något problem att hitta lösningar och vinsten är bra prestationer och i slutändan bra projekt dåliga arbetsgivare har alltid problem både med sin personal och med prestationen och projekten. Dom kan inte ens lösa dom enklaste problemen.
Allt hänger ihop. Tyvärr märks det inte hur illa arbetsgivare kan bete sig mot dig för än du sitter med barnen i knät. Annars är el branschen överlag bra förutom den systematiska diskrimineringen av ansvarstagande föräldrar.

Hälsningar /elpappan
Senast redigerad av acid_nation 2026-04-20 kl. 22:26.
Citera
2026-04-21, 05:57
Medlem
tnems avatar
Tjänar elfirmor så bra att de har råd att fakturera endast 28h för en som jobbar 40h och dessutom traktamente på det, och boendekostnad?
Citera
2026-04-21, 09:37
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Rubrik förtydligad.

Mod.
Citera
2026-04-21, 09:37
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Arbetsliv och arbetsmarknad --> Företagsskvaller
/Moderator
Citera
2026-04-24, 16:03
Medlem
pippilongbongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av acid_nation
ja jag har blivit diskriminerad och motarbetad av arbetsgivare för att jag tar mitt ansvar som förälder hur många gånger som helst och blev det senast idag IGEN.
Man betalar ibland ett högt pris för sina barn i elbranschen det är bara byta arbetsgivare och varna andra för dom. Man undrar om dessa chefer är impotenta och dras med mindevärdeskomplex något måste det vara som gör att somliga verkligen jobbar emot sina anställda med barn det misstros det är tvångsplaceringar man blir sparkad pgr av VAB Man får inte flexa fast det STÅR uttryckligen i installationsavtalet ringer man facket händer ingenting. Bra arbetsgivare har nästan aldrig något problem att hitta lösningar och vinsten är bra prestationer och i slutändan bra projekt dåliga arbetsgivare har alltid problem både med sin personal och med prestationen och projekten. Dom kan inte ens lösa dom enklaste problemen.
Allt hänger ihop. Tyvärr märks det inte hur illa arbetsgivare kan bete sig mot dig för än du sitter med barnen i knät. Annars är el branschen överlag bra förutom den systematiska diskrimineringen av ansvarstagande föräldrar.

Hälsningar /elpappan

Hur gick det för dig ? Togs väl up i AD idag.
Citera
2026-04-24, 19:33
Medlem
acid_nations avatar
Citat:
Hur gick det för dig ? Togs väl up i AD idag.

Jag har inget med detta fall att göra specifikt. Jag ville bara markera generellt att det är ett pågående och återkommande problem i elbranschen att chefer och projektledare generellt inte tycker att man ska ta sitt ansvar som pappa och inte tycker att dom behöver följa installationsavtalet. Det är skamligt o jäkligt onödigt. börjar man påtala det och ens rättigheter skickar dom än längst bort så man säger upp sig. Stött på många sådana.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in