2026-04-20, 02:21
Medlem
Exempelvis om de lägger upp sitt nya körkort eller dylikt på Instagram, då brukar de måla över de fyra sista siffrorna. Vad är folk rädda över att någon ska använda deras personnummer till som de ej hade kunnat göra annars ändå?
Citera
2026-04-20, 02:30
Medlem
Man gör de för man tror att man blir anonym bara för att man suddar sina sista 4 siffror.
Citat:
Ursprungligen postat av torkskap1
Exempelvis om de lägger upp sitt nya körkort eller dylikt på Instagram, då brukar de måla över de fyra sista siffrorna. Vad är folk rädda över att någon ska använda deras personnummer till som de ej hade kunnat göra annars ändå?
Citera
2026-04-20, 03:38
Medlem
kalkryggars avatar
Folk applicerar väl tanken att man inte ska göra det onödigt lätt för en kriminell pajas antar jag. Själv skulle jag nog sudda hela personnumret. Vet inte ens varför jag skulle lägga upp det på Instagram för över huvud taget? Låter korkat.
Citera
2026-04-20, 03:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Folk applicerar väl tanken att man inte ska göra det onödigt lätt för en kriminell pajas antar jag. Själv skulle jag nog sudda hela personnumret. Vet inte ens varför jag skulle lägga upp det på Instagram för över huvud taget? Låter korkat.

Vad kan en kriminell göra med personnumret? Förutom att söka upp folkbokföringsadressen och mörda en då.
Citera
2026-04-20, 05:45
Medlem
Citat:
Vad kan en kriminell göra med personnumret? Förutom att söka upp folkbokföringsadressen och mörda en då.

Det behöver man inte ens personnummer för, det räcker med namn och ungefärlig ålder.
Citera
2026-04-20, 06:17
Medlem
Citat:
De är inte sugna på att folk ska ta lån eller beställa varor i deras namn. Jag vet, det är ogint, men det är helt enkelt så de här personerna fungerar.
Senast redigerad av jaanwar 2026-04-20 kl. 06:24.
Citera
2026-04-20, 06:27
Medlem
Citat:

När de sista fyra sista siffrorna infördes så gick information ut om att man ALDRIG skulle tala om de fyra sista siffrorna pga säkerhetsrisk.
Jag gick i skolan då och kommer så väl ihåg vad läraren berättade för oss under en lektion om detta.

Sen idag så kan man ju enkelt leta på diverse sajter som ratsit eller merinfo och få hela personnumret.
Det borde vara förbjudet för företag att skylta med de sista fyra siffrorna.
Men man ska försöka att inte skylta för lättvindigt.

Sen fattar jag ju inte varför man lägger upp sitt nya körkort på tex instagram.
Citera
2026-04-20, 06:44
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
När de sista fyra sista siffrorna infördes så gick information ut om att man ALDRIG skulle tala om de fyra sista siffrorna pga säkerhetsrisk.
Jag gick i skolan då och kommer så väl ihåg vad läraren berättade för oss under en lektion om detta.

Sen idag så kan man ju enkelt leta på diverse sajter som ratsit eller merinfo och få hela personnumret.
Det borde vara förbjudet för företag att skylta med de sista fyra siffrorna.
Men man ska försöka att inte skylta för lättvindigt.

Sen fattar jag ju inte varför man lägger upp sitt nya körkort på tex instagram.

När jag gick i skolan på 80-talet så fick vi ut ”telefonkatalog” på all personal och elever i hela kommunen med personnummer och de fyra sista på alla personer.
Citera
2026-04-20, 06:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
När jag gick i skolan på 80-talet så fick vi ut ”telefonkatalog” på all personal och elever i hela kommunen med personnummer och de fyra sista på alla personer.
Ja. Så är det inte längre.
Citera
2026-04-20, 06:56
Medlem
NyaHenriksss avatar
Man döljer så att eventuellt bus ska få jobba lite extra för att få fram dom.
Citera
2026-04-20, 06:57
Medlem
KillPus avatar
Det är GDPR. Lagen alltså. Man är skyldig att ta bort denna info fr nätet även om ngn publicerat eget nummer frivilligt. Plattformen där det publiceras kan åka på böter eller ngt.
Citera
2026-04-20, 07:08
Medlem
PaleontologistKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KillPu
Det är GDPR. Lagen alltså. Man är skyldig att ta bort denna info fr nätet även om ngn publicerat eget nummer frivilligt. Plattformen där det publiceras kan åka på böter eller ngt.

Det ligger ju öppet för alla på Mr Koll? (Man godkänner dock IP-loggning)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in