2026-04-19, 23:17
Avstängd
Mohaves avatar
Jag har en vän som börjar irritera mig. När vi är ute och äter och dricker och får notan så vill han att vi ska titta noga på den och räkna ut vem som ska betala exakt hur mycket.

Vi brukar ha ätit och druckit ungefär lika mycket.

Jag betalar gärna. Så får han betala nästa gång. Men han vill lusläsa och räkna.

Hur gör du och dina vänner?
Citera
2026-04-19, 23:23
Medlem
MisterPartyfucks avatar
Jag blir som vilken slemmig bergsturk som helst så jag flexar med att ta notan. Tom när ingen erbjuder sig betala håller jag upp en hand och säger högt "nej, nej, nej jag betalar".
Citera
2026-04-19, 23:29
Medlem
VirusetMicrosofts avatar
Typ såhär då: https://m.youtube.com/watch?v=-5RhI2Q7Tx0&pp=ygUOU29sc2lkYW4gbm90YW4%3D

Du kan ju visa din polare den haha

Bästa är ju om man bjuder varannan, delar på två eller att han får gå och lösa ut sig själv i baren. F öv en Väldigt svensk sak att göra. Skulle man komma som svensk och börja peta i notan utomlands skulle folk sluta hänga med en illa kvickt.
Citera
2026-04-19, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mohave
Jag har en vän som börjar irritera mig. När vi är ute och äter och dricker och får notan så vill han att vi ska titta noga på den och räkna ut vem som ska betala exakt hur mycket.

Vi brukar ha ätit och druckit ungefär lika mycket.

Jag betalar gärna. Så får han betala nästa gång. Men han vill lusläsa och räkna.

Hur gör du och dina vänner?
Vadå? Du tog väl en läsk och han tog ju en sån där måltidsdrrrrrrrryck.
Citera
2026-04-19, 23:31
Medlem
Stenballes avatar
Nu brukar jag inte äta ute med vänner på det viset att trådstartsfrågan är helt relevant, men i andra sammanhang då det handlar om vem som ska betala för vad så är det oftast så att jag är den som har det bäst ställt ekonomiskt, och då är det jag som betalar (mest).
Kostnaden är helt enkelt minst för mig, och då faller det sig naturligt.

Sedan har jag en del vänner som absolut vill betala "sin del", och då får de göra det.
Citera
2026-04-19, 23:38
Medlem
Det beror lite på är det stora summor så delar vi 50/50 annars är det inte så noga. Han tar notan ibland och ibland så tar jag den. Vi håller inte reda på exakt vem som tagit när. Men på ett ungefär.
Citera
2026-04-19, 23:38
Medlem
kalkryggars avatar
Det är olika med olika gäng som jag är ute med. Vissa gäng så vill de att man räknar och då säger jag "räkna ni och säg vad jag ska betala".

Med ett gäng så brukar en gubbe ta notan och nästa gång så tar en annan gubbe notan. Med det gänget så kan en nota lätt bli 10 tusen. Det ska vara alla möjliga fördrinkar, förrätter med räkor och bubbel innan huvudrätten och sen har vi vinerna då. Sen har någon alltid hört om någon ny avec till kaffet som ska testas.
Citera
2026-04-19, 23:40
Moderator
Lapapps avatar
I en optimal värld tycker jag att alla borde betala för sin del. Folk gnäller alltid om att det är så krångligt och snålt, men det är hur djävla lätt som helst och det är inte rimligt att sparsamma skall behöva betala för andras slösande. Det är ett stort mysterium varför inte detta är standard. Att betala för sin egen del borde vara det mest naturliga som finns och detta borde inte vara en diskussion.

Givetvis känner jag väl till att min föredragna hållning är socialt oacceptabel. Sedan jag någon gång i sen barndom förstod att man ser på människor som vill betala för sin egen mat som jordens avskum, har jag nu sällat mig till majoriteten. Jag gnäller aldrig om att bara betala för min egen del, hur slösaktiga andra än varit.
Citera
2026-04-19, 23:42
Medlem
laughingducks avatar
Bekanta / Kompisar splitt rakt av .
Vänner så är det laget runt innan det blir ens tur igen .
Citera
2026-04-19, 23:45
Medlem
Full-Retards avatar
Brukar slänga dasen och kortet i bordet och sen får de själv välja betalningsmetod.
Citera
2026-04-19, 23:56
Medlem
Hurt-Åkes avatar
En betalar notan. De andra swishar sin mycket ungefärliga del till den personen sen. Orka sitta och räkna exakta kronor och ören. Dessutom är det sniket.

Men med närmaste vänner turas vi om att ta notan. Jämnar ut sig i längden.
Citera
2026-04-20, 00:24
Medlem
auruns avatar
Du är kanske ung, 18-25 och då är det inte så mycket att göra åt. Du kan inte uppfostra alla du umgås med.

Det brukar lösa sig automatiskt efter den åldern. Om inte - byt umgänge. Skulle aldrig umgås med snåldjåpar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in