2026-04-30, 13:15
Medlem
All-the-way-77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Detta trots att allt och då menar jag verkligen "allt", tyder på att så inte är fallet. Män och kvinnor attraheras i huvudsak av olika saker.

Jo, allt tyder absolut på att det är så och insikten om det tycker jag hjälper till mycket att försöka förstå och tolka sin omvärld och relationen mellan könen. Jag antar att den alternativa idén (att vi "borde" attraheras av samma saker) kommer från teorin om att män och kvinnor är identiska, och alla beteendeskillnader är inlärda. OM så vore fallet så borde vi förstås också gå igång på samma grejer.

Citat:
Jag tänker t ex på det du nämner att högutbildade kvinnor kan tycka att det är orättvist (och i viss mån oförståeligt) att män inte attraheras av deras utbildning och karriär

Jo, det är ju en lustig / tragisk sak förstås att det är så. Sedan kan det ju för all del ändå indirekt ge utdelning. Själv gillar jag exempelvis intelligenta kvinnor, men det spelar ingen roll för mig vilken utbildning hon har gått, men när hon är smart så ökar också sannolikhet att hon gått en utbildning, osv.

Citat:
medan jag tror att få män skulle tro att kvinnor skulle att finna dem mer attraktiva om de visade upp mer feminina attribut.

Nja, faktum är ju att propagandan under lång tid varit just så: män bör anta kvinnliga attribut som att ta mindre plats, vara inkännande, vara mer lyssnande, ha mer kontakt med sina känslor, vara snälla och fogliga. Då kommer relationerna med kvinnor bli så mycket bättre. Jag trodde själv på detta tidigare i livet! Helt oväntat nog ledde det till mycket sämre attraktion från kvinnor ...
Citera
  • 9
  • 10

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in