2026-04-19, 19:37
Medlem
Jag har funderat på en sak och är lite nyfiken på hur män tänker.

Hur ser ni egentligen på kvinnor som är högutbildade och har karriär? Är det något som spelar roll i början när man lär känna varandra, eller tänker man inte så mycket på det?

Finns det män som känner sig obekväma eller till och med avskräckta av högutbildade kvinnor? Handlar det om osäkerhet, värderingar, eller något helt annat?

Så jag undrar bara lite allmänt hur ni ser på det. Vad känns attraktivt för er, och finns det något i det här som kan göra att man drar sig undan?

Jag har också läst på en del amerikanska sidor att många män där säger att det egentligen inte spelar så stor roll vad en kvinna jobbar med så länge man är attraherad. Tror ni att det är likadant här i Sverige, eller finns det en skillnad i hur man ser på det?

Och säger det något om hur “traditionell” man är? Tänker vissa att en kvinna som satsar mycket på utbildning och karriär kanske inte värdesätter familjeliv lika högt, eller inte ens vill ha barn?

Och med högutbildad menar jag till exempel någon som har universitets- eller högskoleexamen, kanske ingenjör, läkare, jurist, eller forskarutbildad.

Nyfiken på era tankar.
Citera
2026-04-19, 19:41
Medlem
Lifestealers avatar
ja ser dom som ett hot
Citera
2026-04-19, 20:10
Medlem
din.mats.i.skolans avatar
Det är enbart positivt med högutbildade kvinnor om man vill ha en partner i livet att dela upplevelser med, att diskutera med och där ni kan stötta och ge råd till varandra.

Letar du bara efter någon att köra kuken i så är inte en högutbildad kvinna valet för dig.
Citera
2026-04-19, 20:12
Medlem
Zaedrewss avatar
Tänker det är nice. Vara tillsammans med tex en läkare. Att hon kan vet mer än vad jag kan. Det kommer ju liksom vara litet av en befrielse. Om skit skulle hända. Slappna av bara. Hon har det!
Citera
2026-04-19, 20:25
Medlem
Guldner.Spessarts avatar
Min tjej är ingenjör. Vi har fantastisk sex. Och hon hjälper mig med huvudräkning.
Citera
2026-04-19, 20:32
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Hur ser ni egentligen på kvinnor som är högutbildade och har karriär? Är det något som spelar roll i början när man lär känna varandra, eller tänker man inte så mycket på det?

Som arbetarkille så visste jag nånstans att det alltid var en återvändsgränd. Vi var liksom bara inte ämnade för varandra, även om jag dejtat några med lite högre utbildning.

Men jag såg det väl lite som att jag kanske var hennes siste karl, innan det blev och skaffa familj och radhus i Nacka med någon kutryggig, halvimpotent akademiker.
Citera
2026-04-19, 21:38
Medlem
Tror de flesta män inte bryr sig så mycket om kvinnan är högutbildad eller inte. Kanske något viktigare för den som själv har utbildning att kunna konversera på en viss nivå om olika ämnen och att man kanske berikar varandra intellektuellt.

Men tror varken det behöver vara ett stort plus eller minus. Handlar mer om attraktion i sig.

Jag personligen skulle kunna vara tillsammans med alla sorter om man connectar bra i övrigt.

Tror kvinnor mer har dessa typer av krav på män än vad män har på kvinnor.
Citera
2026-04-19, 22:11
Medlem
Chics avatar
Mitt intryck är att män i regel inte bryr sig. Och gör de det så är dessa väl ändå inget att ha? Om en man inte klarar av att man själv tjänar lika mycket som han (eller t.o.m. mer) och känner sig mindre manlig av det, så är det ju en rätt så skum grej.
Män kan vara manliga på många andra sätt, än bara genom att vara huvudförsörjaren.
Citera
2026-04-19, 22:24
Medlem
Ingen bryr sig. Jag tar en snygg kassörska på ICA över en jobbig karrirärkvinna alla dagar i veckan.
Citera
2026-04-19, 22:47
Medlem
CC75s avatar
Få män bryr sig. Dessa påståenden kommer i huvudsak från kvinnor som inte lyckas attrahera de män som de anser sig berättigade till. Då hittar de på saker som gör att de mår bättre. De vägrar inse att de besitter egenskaper och attribut som många män inte finner attraktiva, särskilt inte män som har valmöjligheter. För dessa kvinnor är det mycket svårt att förstå att HVM-män inte vill ha dem när de själva ser sig som 10+.

// CC
Citera
2026-04-19, 23:11
Medlem
lakritcs avatar
Ser det som positivt då jag själv är högutbildad. Skulle nog inte stå ut med någon lågutbildad i längden och sedan har man troligtvis väsentlig skilda värderingar.
Citera
2026-04-19, 23:52
Medlem
Det är ju rätt stor skillnad på någon med flumexamen som bara blivit hjärntvättad, vänsterbliven och skuldsatt och en SSK eller ingenjör.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in