2026-04-19, 18:55
Medlem
JoeDoughs avatar
Enligt rubrik.

Hur tycker ni att det har gått så här långt, har priset på hämtmat sjunkit med 6 procent?
Köpte igår en pizza som nu kostar exakt lika mycket som den gjorde innan momssänkningen den 1 april.

Priset för en pizza som förut kostade 150:- borde med momssänkning kosta 141:- nu.

Är det som vanligt svartskallar som passar på att fylla sina fickor på värdfolkets bekostnad?
Citera
2026-04-19, 19:01
Medlem
Connykrims avatar
Ifrågasätt fiffleriet eller är du för feg för det?
Citera
2026-04-19, 19:06
Medlem
JoeDoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Connykrim
Ifrågasätt fiffleriet eller är du för feg för det?
Vad tror du? Jag fick ett dåligt svar som jag kan berätta mer om när jag fått klart för mig hur utbrett fiffleriet är.
Citera
2026-04-19, 19:08
Medlem
beställde en hamburgare häromdagen som kosta precis lika mycket som den brukade förr
Citera
2026-04-19, 19:12
Medlem
Banankexchoklads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeDough
Enligt rubrik.

Hur tycker ni att det har gått så här långt, har priset på hämtmat sjunkit med 6 procent?
Köpte igår en pizza som nu kostar exakt lika mycket som den gjorde innan momssänkningen den 1 april.

Priset för en pizza som förut kostade 150:- borde med momssänkning kosta 141:- nu.

Är det som vanligt svartskallar som passar på att fylla sina fickor på värdfolkets bekostnad?

Du menar att det största problemet är att invandrare med småföretag ”fifflar,” inte exempelvis axfood koncernen?
Citera
2026-04-19, 19:18
Medlem
JoeDoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banankexchoklad
Du menar att det största problemet är att invandrare med småföretag ”fifflar,” inte exempelvis axfood koncernen?
Spaningen är att svartskallar skiter momssänkningen och skor sig själva istället.

Frågan är om du märkt av någon prissänkning på hämtmaten?

Axfood står väl för fan inte och knådar pizzadeg.
Citera
2026-04-19, 19:18
Medlem
Citat:
Vad tror du? Jag fick ett dåligt svar som jag kan berätta mer om när jag fått klart för mig hur utbrett fiffleriet är.

Varför måste du ha klart för dig hur brett utbrett "fiffleriet" är innan du berättar?

Det är ju så att vad priset på en pizza skall vara är en fråga mellan pizzerian och den som köper pizzan, det finns inget som gör pizzerian skyldig att sänka priset bara för att momsen sänks.

Sen krävs ju att de har system för att kunna hålla ordning i bokföringen på vilken momssats som skall tillämpas för att de skall med rätta kunna hävda att de är berättigade till den lägre momssatsen - har de inte det så torde det ju vara så att de får ta och tillämpa den högre momssatsen.

Fiffel skulle det ju vara om de tillämpade lägre momssats än vad som lagen medger, dvs bara betala in 6% moms trots att gästerna äter på plats. Eller rent av inte betala in moms alls för varenda pizza.
Citera
2026-04-19, 19:40
Medlem
HatarNarrativets avatar
Är det inte bara jämföra de moms registrerade kvittona?
Online beställning så har man väl kvittot i appen.
Ringde själv beställde två pizzor i dag på lokala pizzerian, åkte hämta.
Kosta 150kr som vanligt, och fick inget kvitto och begärde inget då jag inte bryr mig.
Citera
2026-04-19, 20:01
Medlem
Arneweisskorrvs avatar
Citat:
Enligt rubrik.

Hände precis samma sak för ett antal år sedan när de sänkte momsen för att främja restaurangbranchen,
Abdullah skrattade bara och fyllde fickan.
Citera
2026-04-19, 20:23
Medlem
Citat:
Enligt rubrik.

Priset för hämtmat har sjunkit 6%, samtidigt som priset på matvarorna har sjunkit med 6%, så priset på pizzan borde alltså ha sjunkit med 12%.
Citera
2026-04-19, 20:31
Medlem
Tranquility Bass avatar
Det går inte att välja vilken momssats man ska utan om det 6 procent moms så är det. Förstår dock att vissa väljer att inte sänka priset då restaurang inte precis är en högmarginalbransch. Är väl bara finansministern och lättlurade väljare som tror att momssänkningen kommer ge någon större effekt. Men vem vet med några extra kronor på fickan kanske ICA kan stå för fikabrödet vid nästa fikastund med finansministern?
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Varför måste du ha klart för dig hur brett utbrett "fiffleriet" är innan du berättar?

Det är ju så att vad priset på en pizza skall vara är en fråga mellan pizzerian och den som köper pizzan, det finns inget som gör pizzerian skyldig att sänka priset bara för att momsen sänks.

Sen krävs ju att de har system för att kunna hålla ordning i bokföringen på vilken momssats som skall tillämpas för att de skall med rätta kunna hävda att de är berättigade till den lägre momssatsen - har de inte det så torde det ju vara så att de får ta och tillämpa den högre momssatsen.

Fiffel skulle det ju vara om de tillämpade lägre momssats än vad som lagen medger, dvs bara betala in 6% moms trots att gästerna äter på plats. Eller rent av inte betala in moms alls för varenda pizza.
Citera
2026-04-19, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Priset för hämtmat har sjunkit 6%, samtidigt som priset på matvarorna har sjunkit med 6%, så priset på pizzan borde alltså ha sjunkit med 12%.

Du visar på att du inte verkar veta hur det här med moms fungerar. Sjunkande matpriser tillskrivs ju momssänkningen, men samtidigt är det bara i sista ledet som momsen har effekt på priset.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in