2026-04-22, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Angelore
Jag har alltid velat odla rosor. Min morfar odlade rosor, och det var fantastiskt. Nu har jag eget hus och trädgård, och vill prova. Vad ska jag tänka på? Hur börjar jag? Några sorter som är mer förlåtande?

Tack på förhand.
Du kollar vilken zon du bor i så att rosen klarar klimatet där. Sen kollar du vilken jord du har (går annars att köpa jord för att passa rosor). Sen ska du bestämma dig för vilken typ av rosor du vill ha.... buskrosor eller klätterrosor. Ska du ha det senare ska du ha en klätterställning. En sak man också kan ta hänsyn till är att rosorna matchar fasaden på huset t. ex. är rödrosa rosor till gul fasad fint. Är du ute efter riktigt bra nypon så sägs vresrosor ha de bästa.

Tre rosor jag har är
Honungsrosor (klättrare).
Louise Bugnet (buske).
Westerland.
Citera
2026-04-23, 16:52
Medlem
Angelores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HORSVERIGE
Du kollar vilken zon du bor i så att rosen klarar klimatet där. Sen kollar du vilken jord du har (går annars att köpa jord för att passa rosor). Sen ska du bestämma dig för vilken typ av rosor du vill ha.... buskrosor eller klätterrosor. Ska du ha det senare ska du ha en klätterställning. En sak man också kan ta hänsyn till är att rosorna matchar fasaden på huset t. ex. är rödrosa rosor till gul fasad fint. Är du ute efter riktigt bra nypon så sägs vresrosor ha de bästa.

Tre rosor jag har är
Honungsrosor (klättrare).
Louise Bugnet (buske).
Westerland.

Fint! tack snälla. Jag tänkte börja med Flammentanz!
Citera
2026-04-24, 07:51
Medlem
Gingers avatar
Av erfarenhet så....

Rosor älskar MYCKET vatten. Undrar om det finns någon växt som gillar vatten lika mycket som rosor.

Gödsel är inte ett super måste men du får bättre resultat med kogödsel och eller hönsgödsel.

Nu kommer det till pisset..... många rosor är benägna till svamp och skadedjur vilket kräver besprutning. Äldre rosor (damascene) är väll generellt tåligare än modernare Austin men jag hade för säkerhets skull sprutat allt med vad för smörja jag hade kommit över.
Inte kul att se sin 300kr ros få bladmögel. Sällan jag gråter men just då känns livet tufft.
Citera
2026-04-24, 07:53
Medlem
Gingers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hidden-nick
Var ska du placera dom?
Stockrosor är trevliga!

är inga rosor ju. Maskrosor är inga rosor heller!
Men tack för skrattet!
Citera
2026-04-24, 16:32
Medlem
Citat:
Fint! tack snälla. Jag tänkte börja med Flammentanz!
Flammentanz är en klassisk klätterros. Min granne har den och det är så vackert att se dem stråla i rött över hela husväggen. Bra val. 👍
Citera
2026-04-29, 00:01
Medlem
Angelores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ginger
Av erfarenhet så....

Rosor älskar MYCKET vatten. Undrar om det finns någon växt som gillar vatten lika mycket som rosor.

Gödsel är inte ett super måste men du får bättre resultat med kogödsel och eller hönsgödsel.

Nu kommer det till pisset..... många rosor är benägna till svamp och skadedjur vilket kräver besprutning. Äldre rosor (damascene) är väll generellt tåligare än modernare Austin men jag hade för säkerhets skull sprutat allt med vad för smörja jag hade kommit över.
Inte kul att se sin 300kr ros få bladmögel. Sällan jag gråter men just då känns livet tufft.

Tack för råden! Jag har också hört att de är känsliga, och svåra.
Citera
2026-04-29, 11:39
Medlem
Gingers avatar
Citat:
Tack för råden! Jag har också hört att de är känsliga, och svåra.

Svåra? Nej, finns värre växter! Känsliga? Rätt tåliga sorter finns också! Bara att läsa på vilka sorter som är tåliga och uppfyller dina krav på färg, lukt, växtsätt och taggighet.

Bara att odla!
Citera
2026-06-09, 16:27
Medlem
Vad ska man göra med en häck hansarosor som börjar se otroligt dyster ut. Kan man klippa ner den mycket och är det värt det? Gödsel?
Citera
2026-06-09, 20:32
Medlem
Ulf-Knulldell-2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krippa7878
Vad ska man göra med en häck hansarosor som börjar se otroligt dyster ut. Kan man klippa ner den mycket och är det värt det? Gödsel?

Du kan göra en ganska radikal föryngringsbeskärning på Hansarosor, alltså klippa ner hela skiten till ca. 10-20 cm höjd. Men detta ska helst göras på våren så att busken har en chans att växa till sig innan vintern.
I samband med det så kan du gödsla på med nästan vilket trädgårdsgödsel som helst, minst kväve behövs ju iallafall..
Citera
2026-06-21, 18:46
Medlem
Citat:
Jag har alltid velat odla rosor. Min morfar odlade rosor, och det var fantastiskt. Nu har jag eget hus och trädgård, och vill prova. Vad ska jag tänka på? Hur börjar jag? Några sorter som är mer förlåtande?

Tack på förhand.

Du kan köra en blandning av engångsblommande rosor som t. ex "gallica-rosor" -- de är ofta gammaldags klassiker som blommar 4-5 veckor.
De brukar blomma mycket under den perioden och vara vintertåliga. Ofta härlig doft

Sedan har du "remonterande" rosor som blommar längre och i flera omgångar under säsongen såsom moderna engelska rosor.

Du har marktäckande, tehybrider (passar bäst i mer formella rabatter), buskrosor, klättrare/ramblers.

Finns massor att välja på.

Men först och främst måste du ta reda på vilken odlingszon du tillhör. Enormt viktigt för att rosorna ska trivas och överleva.

Robustarosor utvecklar sig till buskar och är tåliga
om man bor litet längre upp i landet, men trivs överallt. Inte så.mycken doft och passande på naturtomter men tåliga.

Jag kan föreslå några rosor om du vill, jag odlar själv en del.

Men kolla först upp.din växtzon.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in