2026-04-19, 17:59
Medlem
litenbokstavs avatar
hej, var osäker vart jag skulle lägga tråden men det gäller väl hälsa?

det är så att jag ska resa utomlands om två veckor och har köpt en speciell vitamin-ask där man kan lägga vitaminer eller mediciner i tablettform. problemet är att jag misstänker att de kommer stoppa mig på flygplatsen och kika i denna asken

det är inget olagligt i den, det är dock blandade tabletter jag lagt löst i denna boxen som har sina fickor

b- vitamin, c- vitamin, zink, selen och omega-3 kapslar, detta är allt

kommer jag bli stoppad? påminner att dessa inte är i originalförpackning utan i en ask
Citera
2026-04-19, 18:01
Medlem
Banankexchoklads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litenbokstav

det är så att jag ska resa utomlands om två veckor och har köpt en speciell vitamin-ask där man kan lägga vitaminer eller mediciner i tablettform. problemet är att jag misstänker att de kommer stoppa mig på flygplatsen och kika i denna asken

det är inget olagligt i den, det är dock blandade tabletter jag lagt löst i denna boxen som har sina fickor

kommer jag bli stoppad? påminner att dessa inte är i originalförpackning utan i en ask

Nej troligen inte.
Men vad är problemet om du blir stoppad och de kikar?
Citera
2026-04-19, 18:08
Medlem
litenbokstavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banankexchoklad
Nej troligen inte.
Men vad är problemet om du blir stoppad och de kikar?

jag e rädd att dom kommer vilja ta med asken in nånstans för testing vilket kommer leda till att jag missar mitt flyg..
Citera
2026-04-19, 18:13
Medlem
Banankexchoklads avatar
Citat:
jag e rädd att dom kommer vilja ta med asken in nånstans för testing vilket kommer leda till att jag missar mitt flyg..

Är du genuint orolig för det kan du testa att vara där 15 min tidigare än du tänkt. Tror inte risken är så stor att det blir en check som tar längre tid än så! Veckopendlade själv inrikes med flyg med medicin och annat i väskan i ca 2 år och blev aldrig kollad.

Uppdatera gärna hur det gått!
Citera
2026-04-19, 18:14
Medlem
Citat:

För det första: är det inte när man skall passera tullfiltret som de brukar kontrollera att man inte har narkotika med sig? Dvs efter man har flygit.

För det andra kör de ju först med snabbtest och det går som det låter tämligen snabbt. Du förväntas ju vara på flygplatsen i god tid och därmed skall inte något sådant vara det som gör att du missar ditt flyg.
Citera
2026-04-19, 18:31
Medlem
Du kanske reder dig utan hälsokost beroende på hur länge du är bortrest?
Citera
2026-04-20, 02:00
Medlem
Voloteas avatar
Dom kan alltid ta en tablett och testa den, inga problem.
Citera
2026-04-20, 02:28
Medlem
Mods får radera mitt inlägg här om det har felaktigheter i sig, eller
är inaktuellt:

Citat:

Säkrast är att du har med dig oöppnade originalförpackningar för varje tablettsort. Helst ska det stå ditt namn på burkarna. Har du med dig mera än vad som kan anses vara mera än tre månaders normal förbrukning så kan de ta allt i beslag för att de då misstänker att det är något helt annat i burkarna.

Det kan ta ett par veckor innan de analyserat allt.
Snabbtesterna är inget att lita på.
Din vitamin-ask kan du visst ha med dig men i så fall helst tom.

PÅ originalaskarna så står det licenskoder på de flesta sådana vitaminer och kosttillskott. Dessa koder är visst likadana i hela EU och de kan lätt kolla dessa.

Om du köper dina tabletter/kosttillskott på Apoteket så kan du nog få med dig utskrifter på för varje burk.
Vet dock inte om de kan skapa sådana listor på många olika språk.
Dessa preparat är annars i regel mycket billigare utomlands, tex i Spanien.

Comprimidos är tex det spanska ordet för "pressade tabletter".

Har själv rest med mediciner men då haft med mig utskrifter från Vårdcentralen och Apoteket
på engelska vilket verkar accepteras överallt.

De flesta länder har webbsidor med sina egna tullbestämmelser, sök så här
" < land > airport customs medicines for private use"

Customs står alltså för tullen.

Kinkiga länder är tex alla arabländer , Malaysia och Singapore.
Vet dock ej vilka < skit- > länder man ska lägga till där ?
För arabländerna så gäller det många vanliga värktabletter, särskilt tex Tramadol.

Medans tex Valium var helt accepterat i rätt många länder förut, vet dock ej dagsaktuella
bestämmelser.
Senast redigerad av MuhammedsArsle 2026-04-20 kl. 02:47.
Citera
2026-04-20, 04:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Banankexchoklad
Är du genuint orolig för det kan du testa att vara där 15 min tidigare än du tänkt. Tror inte risken är så stor att det blir en check som tar längre tid än så! Veckopendlade själv inrikes med flyg med medicin och annat i väskan i ca 2 år och blev aldrig kollad.

Uppdatera gärna hur det gått!
Inrikes är väl mycket slappare än utrikes.

Jag menar om någon vill smuggla 4 tabletter knark från Stockholm till Göteborg så är det ju bara att ta tåget eller bilen. Så inrikesflyget behöver ju inte den sortens kontroll. Man passerar ju inte ens en tullgräns.

Det var ett tag sedan nu men när jag flög Bromma-Lund kollade de inte ens ID, det var som att hoppa på en buss. Jag bara sa vad jag hette vid incheckningen så blev jag avprickad på listan och knallade ut till planet.
Citera
2026-04-20, 04:39
Medlem
Jag har aldrig blivit stoppad på invägen pga mina tabletter och jag har en näve tillskott och några narkotikaklassade mediciner.

Tillskotten kör jag inte i dosett, utan i zip lock.

Däremot är ditt destinationsland mer intressant. Ska du till till Malaysia, Singapore eller något annat land med riktigt hårda narkotikalagar kan du nog få sitta en stund, även om jag själv aldrig varit med om det.

Åker du inom Schengen och inte klär dig som en idiot så behöver du absolut inte oroa dig.

Jag flyger årligen inrikes cirka 20 ggr och utomlands två-tre ggr. När jag åker till hårda länder överväger jag om det är värt besväret att börja resan med en dust gällande ZMA eller så.
Senast redigerad av Badkarsunspect 2026-04-20 kl. 04:43.
Citera
2026-04-20, 10:51
Medlem
Flyger hela tiden med mycket mediciner, piller och har aldrig blivit stoppad. Typ var tionde resande har 3-4 mediciner+ kosttillskott.
Så jag tycker att du ska ta det lugnt och inte oroa dig så mycket, speciellt när du inte har något narkotikaklassat.
Citera
2026-04-20, 10:56
Medlem
Tullen kollar ju med en typ av swabs som de stryker lite på t ex necessär och går jättefort. Har blivit kollad massor av gånger i framförallt London och tar ju ingen tid alls.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in