Mods får radera mitt inlägg här om det har felaktigheter i sig, eller
är inaktuellt:
Citat:
Ursprungligen postat av
litenbokstav
hej, var osäker vart jag skulle lägga tråden men det gäller väl hälsa?
det är så att jag ska resa utomlands om två veckor och har köpt en speciell vitamin-ask där man kan lägga vitaminer eller mediciner i tablettform. problemet är att jag misstänker att de kommer stoppa mig på flygplatsen och kika i denna asken
det är inget olagligt i den, det är dock blandade tabletter jag lagt löst i denna boxen som har sina fickor
b- vitamin, c- vitamin, zink, selen och omega-3 kapslar, detta är allt
kommer jag bli stoppad? påminner att dessa inte är i originalförpackning utan i en ask
Säkrast är att du har med dig oöppnade originalförpackningar för varje tablettsort. Helst ska det stå ditt namn på burkarna. Har du med dig mera än vad som kan anses vara mera än tre månaders normal förbrukning så kan de ta allt i beslag för att de då misstänker att det är något helt annat i burkarna.
Det kan ta ett par veckor innan de analyserat allt.
Snabbtesterna är inget att lita på.
Din vitamin-ask kan du visst ha med dig men i så fall helst tom.
PÅ originalaskarna så står det licenskoder på de flesta sådana vitaminer och kosttillskott. Dessa koder är visst likadana i hela EU och de kan lätt kolla dessa.
Om du köper dina tabletter/kosttillskott på Apoteket så kan du nog få med dig utskrifter på för varje burk.
Vet dock inte om de kan skapa sådana listor på många olika språk.
Dessa preparat är annars i regel mycket billigare utomlands, tex i Spanien.
Comprimidos är tex det spanska ordet för
"pressade tabletter".
Har själv rest med mediciner men då haft med mig utskrifter från Vårdcentralen och Apoteket
på engelska vilket verkar accepteras överallt.
De flesta länder har webbsidor med sina egna tullbestämmelser, sök så här
" < land > airport customs medicines for private use"
Customs står alltså för tullen.
Kinkiga länder är tex alla arabländer , Malaysia och Singapore.
Vet dock ej vilka < skit- > länder man ska lägga till där ?
För arabländerna så gäller det många vanliga värktabletter, särskilt tex Tramadol.
Medans tex Valium var helt accepterat i rätt många länder förut, vet dock ej dagsaktuella
bestämmelser.