2026-04-20, 16:15
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
TS har redan dragit.

Jag avundas män som älskar att hantverka. Själv är jag intellektuell och hatar att göra praktiska saker i mitt hem. Jag behöver dem men det behöver inte mig. Jag är matematiker.
Citera
2026-04-20, 16:36
Medlem
BuckshotBills avatar
Byggande är ett socialt accepterat samtalsämne. Och de flesta är inte tränade i hur man lyhört får alla att känna sig delaktiga under storfest. När det är storfest och det sitter en öl i näven vill de flesta inte fundera på hur man bidrar till festen, de vill bara slappna av och då blir det såhär. Men jag håller med, vilka dårar som renoverar sina kök för 200 000+ när det var fullt fungerade innan. Hur mycket semester får man för det istället för köksluckor och lådor?
Citera
2026-04-20, 16:41
Medlem
Imnshos avatar
Jo, jag känner igen personligheten, men så vanlig är den inte. Tror det är mest för 50+. Yngre tar idag mer råd från nätet och Youtube, och fler har skrivbordsjobb numera.

Ser inget problem med det, dom här gubbarna är ganska trevliga, om än lite jobbiga.

Men det är lika drygt med IT-nissar och pimpinetta kärringar när dom öppnar kakhålet.
Citera
2026-04-20, 18:21
Medlem
Om man identifierar sig för mycket med sitt yrke eller ägande innebär det stora risker om man även misslyckas lite grann i detta!

Historien förtäljer horribla grejer alltifrån svår depression, självmord till massmord.
Män är överrepresenterade tyvärr!
Senast redigerad av rantaplan 2026-04-20 kl. 18:25.
Citera
2026-04-20, 18:35
Medlem
Men inget går upp mot en man som kan fixa allt i sitt hus 💋

Men det är en promille av nutida män som fixar det som min egen far gjorde.

Nutida män tycks bara förmå sig att glo in in dator ock kritisera andra, speciellt kvinnor😁
(har sett detta fenomen bara på flashback lyckligtvis)
Senast redigerad av rantaplan 2026-04-20 kl. 18:38.
Citera
2026-04-20, 20:55
Medlem
Kass1bandets avatar
Förstår vilken typ du menar.

Ibland känner man att man själv "dras med" och känner sig nästan som en sådan. Speciellt i den typen av umgänge (ofta arbetsrelaterat). Vad annars skall man prata om med sådana folk? Livets mening? Psykologi? Religion?

Har själv både praktiskt yrke och eget hus, och finns ingenting annat som jag hatar så mycket som att jobba och snickra!
Men det är skönt att ha en stabil inkomst, och det är trevligt att inte bo i ett ruckel.

Hade jag själv fått välja, hade jag spenderat varje dag med ett instrument i handen och god dryck i glaset, men man kan inte alltid få som man vill.
Citera
2026-04-20, 22:26
Medlem
Själv har jag äntligen fått en kolonilott efter 15 års väntan!
Citera
Igår, 00:08
Medlem
Core.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rantaplan
Om man identifierar sig för mycket med sitt yrke eller ägande innebär det stora risker om man även misslyckas lite grann i detta!

Historien förtäljer horribla grejer alltifrån svår depression, självmord till massmord.
Män är överrepresenterade tyvärr!

Ja det handlar om identifikation. Var knegare i tio år , sen tog jag högskoleutbildning. Samma sak överallt, på bygget var det hög identifikation med vad man hade byggt hemma, hur stora fälgar man hade på bilen, mer materiella värden helt enkelt. På arbetsplatser med mer högutbildade identifierar man sig generellt mer med just sin utbildning, sin studietid eller sitt aktiesparande. Lika själadödande oavsett.
Citera
Igår, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Core.
Ja det handlar om identifikation. Var knegare i tio år , sen tog jag högskoleutbildning. Samma sak överallt, på bygget var det hög identifikation med vad man hade byggt hemma, hur stora fälgar man hade på bilen, mer materiella värden helt enkelt. På arbetsplatser med mer högutbildade identifierar man sig generellt mer med just sin utbildning, sin studietid eller sitt aktiesparande. Lika själadödande oavsett.

Men du höll distansen@
Citera
Igår, 17:47
Medlem
Core.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rantaplan
Men du höll distansen@

Nej det skulle jag tyvärr inte säga att jag gjorde. Jag trasslar in mig i identifikation jag också, men nyckeln är väl att inventera sig själv emellanåt för att få lite distans och perspektiv
Citera
Idag, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Panties83
Lite osäker på hurvida denna har hamnat rätt, isåfall får mod gärna flytta den.

Jag har länge gått och grunnat på ett fenomen som jag tycker är märkligt nog för att förtjäna en egen tråd: den svenska medelåldersmannens närmast religiösa relation till sitt jobb och sitt hus.

Ni vet exakt vilken typ jag menar. Ofta hantverkare, lastbilschaufför eller någon annan praktisk yrkesroll. Mannen som lyser upp mer av en ny kapsåg än av tanken på semester. Mannen som inte riktigt presenterar sig som person, utan som funktion: “Jag kör lastbil” eller “Jag är snickare”, som om det vore hela hans existens sammanfattad i en mening.

Och det mest fascinerande är inte att de jobbar hårt – det är att de aldrig slutar prata om det. Oavsett sammanhang. Middagar, kalas, midsommar, kräftskivor – allt reduceras förr eller senare till detaljerade redogörelser om hur de “drog om lite rör i badrummet”, “byggde om altanen” eller “satte upp nya reglar i garaget”. Som om alla runt bordet sitter där med gåshud och väntar på nästa spännande uppdatering om deras isolering.

Och när de blir bortbjudna på fest händer något nästan komiskt förutsägbart. Männen samlas i ett hörn – oftast vid grillen – där alkoholen flödar, flintasteken åker på gallret och självförtroendet växer i takt med promillen. Med ena handen på grilltången och den andra runt en öl börjar det som närmast kan beskrivas som en social ritual. En efter en ska redovisa sina senaste bravader: vilket jobb man gjort, vilket extraknäck man dragit in lite extra på – och inte sällan, lite halvt stolt, vilket svartjobb man hunnit klämma in “vid sidan av”.

Det utvecklas snabbt till något som mest liknar en kukmätartävling i arbetstimmar och projekt. Vem har slitit mest? Vem har gjort störst jobb? Vem har hunnit klämma in mest på kvällar och helger? Samtidigt vänds flintasteken med stor koncentration, som om även grillningen vore ännu ett bevis på praktisk duglighet. Som om livet i slutändan vore ett Excelark över gjutna plintar, monterade kök och perfekt grillade köttbitar.

Men det slutar inte där. För dessa män har dessutom en närmast övernaturlig förmåga att vilja komma med tips – oavsett om någon har bett om det eller inte. Nämn i förbifarten att du funderar på att byta en blandare eller kanske måla om ett rum, och inom tre sekunder står någon där och föreläser om exakt hur det ska göras. Vilken skruv du ska använda. Vilken färg du absolut inte ska välja. Vilket fabrikat som är “det enda riktiga”.

Det är lite som när man får barn och plötsligt får oombedda råd från precis alla – fast här gäller det kakel, gipsskivor och tryckimpregnerat virke istället.

Och klädseln… ja, den är ett kapitel för sig. Varselbyxor på ICA. Arbetsjacka på restaurang. Smutsiga skyddsskor på barnens skolavslutningar och uppträdande. Det är som om tanken på att ta på sig vanliga kläder upplevs som ett svek mot yrkesidentiteten. Som om man riskerar att förlora sin plats i stammen om man råkar dyka upp i ett par rena jeans och en skjorta.

Det som gör detta ännu mer intressant är kontrasten jag själv upplever när jag jämför med många utländska män jag träffat genom åren – särskilt män från Balkan, Sydamerika, Afrika och Mellanöstern. Där verkar livet i större utsträckning kretsa kring familjen, relationerna och det sociala livet snarare än nästa byggprojekt. När de träffas pratar de ofta om livet, barnen, framtiden och större frågor – inte bara om vilket rör som drogs om i helgen eller hur många timmar man lyckats klämma in på ett extraknäck.

Och kanske ännu mer slående: de klär sig när de går ut. Inte som till bröllop varje gång, men tillräckligt för att visa att man lämnat arbetsdagen bakom sig. Arbetskläder används för arbete – inte som någon form av permanent uniform som signalerar identitet dygnet runt.

Missförstå mig rätt: arbete är viktigt. Hantverk är viktigt. Att kunna fixa saker själv är i grunden imponerande. Men när hela personligheten kokas ner till jobb, renoveringar och nästa projekt – när livet reduceras till en oändlig lista av saker som ska byggas, målas och dras om – då börjar man undra om något gått snett längs vägen.

Har vi i Sverige gjort jobbet och huset till vår nya religion? Har byggvaruhuset blivit vårt tempel och altanen vårt altare?

Och den kanske mest obekväma frågan av alla:
Är det verkligen ett rikt liv att ha fler verktyg än samtalsämnen?

Jag inser att detta kommer provocera vissa – kanske särskilt de som känner igen sig lite för väl. Men det kanske också är nyttigt att ibland ställa sig frågan om man lever ett liv… eller bara underhåller en fastighet och en yrkesroll.

De allra flesta människor har ett behov av att visa status i olika sammanhang. Det där med jobb, fix, hantverkskunskap och hur mycket man slitit är gångbart kapital i sammanhang där sådant värderas högt. Dvs i knegargäng. Samma kapital har ett mycket lägre värde vid en middag med i huvudsak kulturfolk och humanister. Och motsatt såklart, en doktor i litteraturvetenskap har inte mycket att hämta vid grillen ute på den nya trallen. Kort sagt, den där typen av kukmätartävling förekommer överallt men tar olika former. Att du upplever hantverkstugget som typiskt svenskt har nog mer att göra med vilka sociala sammanhang du befinner dig i än att det skulle vara en generellt svensk företeelse.
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in