2026-04-19, 10:01
Medlem
Sladdarens avatar
Tänkte göra en kombo av svensk versions pajdesign med äggstanning ost i och eller på etc men ta delar av amerikansk köttpajs kultur genom att göra ett pajlock som jag gräddar separat, och som man i sin tur lägger helt enkelt på den svenska pajens äggstanning yta när både locket och pajen är klar

Har ni några extra bra tips på hur man kan baka en separat platt skiva av pajskal så att den efterliknar smak och konsistens och färg / bryning likt det infällda pajskalets karaktär ?

Skulle man grädda ett snittat heltäckande pajdegs-lock direkt på en svensk paj med äggstanning ifrån grunden så blir tyvärr resultatet betydligt sämre än separat har jag hört iaf, men tar gärna emot tips som kan dementera det ?
Citera
2026-04-19, 10:04
Medlem
Kundalinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Tänkte göra en kombo av svensk versions pajdesign med äggstanning ost i och eller på etc men ta delar av amerikansk köttpajs kultur genom att göra ett pajlock som jag gräddar separat, och som man i sin tur lägger helt enkelt på den svenska pajens äggstanning yta när både locket och pajen är klar

Har ni några extra bra tips på hur man kan baka en separat platt skiva av pajskal så att den efterliknar smak och konsistens och färg / bryning likt det infällda pajskalets karaktär ?

Skulle man grädda ett snittat heltäckande pajdegs-lock direkt på en svensk paj med äggstanning ifrån grunden så blir tyvärr resultatet betydligt sämre än separat har jag hört iaf, men tar gärna emot tips som kan dementera det ?

Inte min grej, men att allmänt tips när det kommer till bakning / matlagning är att använda AI, tex ChatGPT. Med konkreta frågeställningar blir svaren bra.
Citera
2026-04-19, 10:06
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kundalini
Inte min grej, men att allmänt tips när det kommer till bakning / matlagning är att använda AI, tex ChatGPT. Med konkreta frågeställningar blir svaren bra.

Jo det används ofta i alla möjliga frågor - vilket i praktiken stämmer väldigt bra med verkligheten har jag märkt i många lösningar, men nu frågar jag er. Vi skulle väl aldrig behöva ställa frågor är din poäng då eller ?
Senast redigerad av Sladdaren 2026-04-19 kl. 10:08.
Citera
2026-04-19, 10:08
Medlem
Kundalinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Jo det används ofta i alla möjliga frågor - vilket i praktiken stämmer väldigt bra med verkligheten har jag märkt i många lösningar, men nu frågar jag er

Poängen var att ChatGPT är bra när det kommer till matlagning, i motsats till många andra frågor, men gör som du vill.
Citera
2026-04-19, 10:09
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Poängen var att ChatGPT är bra när det kommer till matlagning, i motsats till många andra frågor, men gör som du vill.

Ja jag vet det, då kan vi lägga ner forumet menar du med matlagning och metoder ? Handlar också om att nån har gjort det av kött och blod
Citera
2026-04-19, 10:53
Medlem
pn222jws avatar
Äggvitapensling lär vara viktig på pajlocket - så att det blir glänsande.
Citera
2026-04-19, 10:59
Medlem
SoulOfSophias avatar
Vad är det för typ av paj du tänkt göra?

På vilket sätt blir det dåligt att grädda pajlocket direkt ovanpå om man har äggstanning i pajen?

Pajskalet (botten) blir bra av att förgrädda en stund.
Citera
2026-04-25, 16:48
Medlem
klybans avatar
Citat:
Detta är ett diskussionsforum.
Sen är jag den som ställer mer obskyra frågor om mat, som få vet om ens existerar.
idag kanske dom frågorna kan ha besvarats mycket bättre på en IA än här.
Dock vill jag har personlig erfarenhet och eventuella problem de träffat på, och där är AI inte speciellt bra på.

Två, förstår inte riktigt hur detta är något ens att fundera om, kör en av två klassiker, lager av smör eller fruset smör och minimal knådning.

Kavla ut om det är en deg, och lager så är ju det redan klart men kanske lite mer kavling för få rätt tjocklek, och sen en rund pepparkaksform modell större, eller skär med frihand runt eller fyrkantigt och vad nu det är för form man vill ha.
Eller tallrik eller skål som man sen använder för rätten.
Citera
2026-04-25, 16:50
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Vad är det för typ av paj du tänkt göra?

På vilket sätt blir det dåligt att grädda pajlocket direkt ovanpå om man har äggstanning i pajen?

Pajskalet (botten) blir bra av att förgrädda en stund.
Intressant fråga, eget bakat lock är ju hel torrt, med pajen så är det mer bakat än torrt.
Vad är det bästa, vet inte, jag aldrig testat egen bakat lock.
Men väl lock på pajen och aldrig blivit besviken, men en tunnare sak så blir det lite som "crackers" och det låter gott helt klart.
Citera
2026-04-25, 16:56
Medlem
Kundalinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Detta är ett diskussionsforum.
Sen är jag den som ställer mer obskyra frågor om mat, som få vet om ens existerar.
idag kanske dom frågorna kan ha besvarats mycket bättre på en IA än här.
Dock vill jag har personlig erfarenhet och eventuella problem de träffat på, och där är AI inte speciellt bra på.

Två, förstår inte riktigt hur detta är något ens att fundera om, kör en av två klassiker, lager av smör eller fruset smör och minimal knådning.

Kavla ut om det är en deg, och lager så är ju det redan klart men kanske lite mer kavling för få rätt tjocklek, och sen en rund pepparkaksform modell större, eller skär med frihand runt eller fyrkantigt och vad nu det är för form man vill ha.
Eller tallrik eller skål som man sen använder för rätten.

Det var bara ett tips eftersom jag själv tycker det har funkat bra. Just eventuella problem har ChatGPT visat sig mycket bra på. Bakning och matlagning är ju inte rocket science, och språkmodellerna som de olika Aina använder sig av kräver inte överdrivet mycket kritisk analys.

Men det var bara ett tips till TS.
Citera
2026-04-25, 17:22
Medlem
klybans avatar
Citat:
Det var bara ett tips eftersom jag själv tycker det har funkat bra. Just eventuella problem har ChatGPT visat sig mycket bra på. Bakning och matlagning är ju inte rocket science, och språkmodellerna som de olika Aina använder sig av kräver inte överdrivet mycket kritisk analys.

Men det var bara ett tips till TS.
Visst ger AI bra tips, men jag ser forumet istället som att ge personlig erfarenheter och andra tankar som inte AI ger.
Och det är just därför vi ställer frågor här, sen sure så är en del frågor tragiskt simpla.
Men man får spela med lite då.

Men håller med, denna fråga är enkel, och handlar mest om vilken teknik man vill köra.
Finns kanske mer än mina två, men de är klassiker.

Och just detta med enskilt lock bakat på en plåt istället för med pajen.
Det har jag sett på triple D 1-2 ggr innan, och var uppskattat av Guy.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in