Citat:
Ursprungligen postat av
Riddarhuset
Sluta eller dra ner?
Först får du bestämma dig för vad du vill.
Ja ingen vill väl sluta helt kanske, men ibland vill man saker man inte klarar av.
och då kanske det är bäst att sluta helt
----------
Dra ner?
För en del räcker tipsen här eller i Expressens söndagsbilaga "så minskar du din alkoholkonsution efter semester!"
- bestäm dig för hur mycket du skall dricka varje vecka
- bestäm vilka dagar du skall dricka
- bestäm dig för hur mycket du skall dricka varje gång
- ha inte alkohol hemma
Har du prövat dessa tips? (jag gissar att svaret är ja?)
Sluta helt?
Om du inte tror på Gud och det har gått så långt att du är alkoholist rekommenderar jag att pröva AA.
100% fullt ut alltså med öppet sinnelag utan massa fördomar - inget fungerar ju om man gör det motvilligt
Detta är ett bra knep.
Ha inte stora mängder alkohol hemma - då blir det enkelt att dricka.
Köp istället hem så mycket du tänker dricka varje gång alt en helg - köp flaskor med vin istället för BIB osv.
Det där lilla extra steget som krävs för att man ska dricka (åka till systemet) räcker många gånger. Jag har själv många gånger kollat i kylen när man ska grilla och sett att det bara finns t ex 3 starköl eller en flaska vin - man tittar på klockan - systemet är stängt. Jaja - man får klara sig på det man har. Kvällen blir bra ändå - och dagen efter känns det också mycket bättre. Hade man haft en platta öl stående hemma så hade det säkert blivit mycket mer öl på kvällen.
Köp inte heller hem i förväg - ska du träffa bekanta/ut/grilla osv på Fredag kväll så köper du alkoholen på fredag eftermiddag - inte på Tisdagen när du ändå är i närheten av Systemet. Då har du öl hemma och det är lätt att dra några till kvällsmaten eller när man kollar på någon film/serie/spelar.
Om du ska träffa bekanta/ut/grilla osv både Lördag och Söndag så kan det vara bra att köpa det man planerar att dricka på Fredagen på Fredagen och sen åka till Systemet på Lördagen för att köpa det du ska ha på Lördagen.
1. Du dricker det du planerat att dricka på Fredagen - BRA
2. Du får dricka över - ännu bättre - då behöver du kanske inte ens behöver åka till systemet på lördagen.