2026-04-19, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anslut
Har ni tips på hur man slutar eller drar ner på alkoholen. Nån som slutat på egen hand?
Det som fungerade för mig var en kombination av:

1) Hjälpen jag fick på beroendemottagningen
2) Stödet från familjen
3) Meditation (mindfulness)
4) Medicinsk behandling av depression

Jag vet ju inte hur det är för dig, men själv drack jag ju av en anledning (att jag mådde dåligt inombords) och sedan fastnade jag i skiten. Att bara sluta dricka avhjälper ju i det fallet inte själva grundorsaken till att man drack till att börja med - den måste man också hitta och bearbeta.

Det går väl att sluta helt själv, men jag tror det är mycket svårt (eftersom själva problemet är att man måste återta kontroller inombords och bli sin egen inre tankepolis - och det är inte lätt!)
2026-04-19, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Sluta eller dra ner?
Först får du bestämma dig för vad du vill.
Ja ingen vill väl sluta helt kanske, men ibland vill man saker man inte klarar av.
och då kanske det är bäst att sluta helt
----------
Dra ner?
För en del räcker tipsen här eller i Expressens söndagsbilaga "så minskar du din alkoholkonsution efter semester!"
- bestäm dig för hur mycket du skall dricka varje vecka
- bestäm vilka dagar du skall dricka
- bestäm dig för hur mycket du skall dricka varje gång
- ha inte alkohol hemma
Har du prövat dessa tips? (jag gissar att svaret är ja?)
Sluta helt?
Om du inte tror på Gud och det har gått så långt att du är alkoholist rekommenderar jag att pröva AA.
100% fullt ut alltså med öppet sinnelag utan massa fördomar - inget fungerar ju om man gör det motvilligt

Detta är ett bra knep.

Ha inte stora mängder alkohol hemma - då blir det enkelt att dricka.

Köp istället hem så mycket du tänker dricka varje gång alt en helg - köp flaskor med vin istället för BIB osv.

Det där lilla extra steget som krävs för att man ska dricka (åka till systemet) räcker många gånger. Jag har själv många gånger kollat i kylen när man ska grilla och sett att det bara finns t ex 3 starköl eller en flaska vin - man tittar på klockan - systemet är stängt. Jaja - man får klara sig på det man har. Kvällen blir bra ändå - och dagen efter känns det också mycket bättre. Hade man haft en platta öl stående hemma så hade det säkert blivit mycket mer öl på kvällen.

Köp inte heller hem i förväg - ska du träffa bekanta/ut/grilla osv på Fredag kväll så köper du alkoholen på fredag eftermiddag - inte på Tisdagen när du ändå är i närheten av Systemet. Då har du öl hemma och det är lätt att dra några till kvällsmaten eller när man kollar på någon film/serie/spelar.

Om du ska träffa bekanta/ut/grilla osv både Lördag och Söndag så kan det vara bra att köpa det man planerar att dricka på Fredagen på Fredagen och sen åka till Systemet på Lördagen för att köpa det du ska ha på Lördagen.

1. Du dricker det du planerat att dricka på Fredagen - BRA

2. Du får dricka över - ännu bättre - då behöver du kanske inte ens behöver åka till systemet på lördagen.
2026-04-19, 11:54
Medlem
sommarlovs avatar
Jag var en vanlig svensson vad gäller alkohol för några år sedan.
Sedan insåg jag att det inte var något för mig och slutade bara.

Tro mig när jag säger att alkohol fullständigt fuckar upp hjärnan!
I flera år satt längtan kvar att berusa sig.
Då var jag bara en snubbe som drack ett par öl på helgen, ingen missbrukare.
När den perioden var över fattar jag inte att någon vill dricka skiten.
2026-04-19, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GalenIPersilja
Skaffa något intresse som tar mycket tid, då hinner du inte dricka.
Eller ett extrajobb, det tar att också tid i anspråk

Nice try! För den som dricker finns det alltid tid för alkohol.
2026-04-19, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NyaHenrikss
Nu skriver du inte vilken alkohol du ska försöka dra ner på men är det öl så rekommenderar jag att köpa hem en massa olika alkoholfria öl och ha i kylen. Vin finns också alkoholfritt.

Håller med.

Det finns några hyfsat goda öl att ha hemma.

Annars så finns det väl eg bara två sätt om man sitter i skiten med ett missbruk.

1- Häll ut allt alkoholhaltigt, sluta drick alkohol ö.h.t idag, nu på en gång. Ta aldrig mer en öl.

2-Fortsatt drick tills du når rock bottom, sen kan du sluta, men lite tur.
2026-04-19, 12:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Jag brukar tänka på hur dåligt alkohol är för exakt allt. Samtliga kroppens organ mår sämre av alkohol, inklusive hjärnan. Allt dåligt som hänt i mitt liv har alkohol varit inblandat. Sabbade relationer, borttappade eller förstörda saker osv. Lägg till allt man missat pga bakfylla och hur man mår då. Dessutom kostar det pengar.

Exakt så. Sen ska man komma ihåg att bara en enda fylla kan vara väldigt skadlig för både kropp och psyke, även om det känns skönt och avkopplande för stunden. Kroppen får arbeta stenhårt för att "komma igen" under ett dygn efteråt.
2026-04-19, 12:45
Medlem
Borasare1980s avatar
Nu har inte jag nånsin haft nåt problem med alkoholkonsumtion men för mig räcker det att känna doften för att direkt påminnas om konsekvensen att vara bakfull. Att må på topp i 20 minuter uppväger inte att ha migrän ha kass mage i 2 dygn. Så konsekvenstänk helt enkelt och undvika ha alkohol hemma överhuvudtaget.
2026-04-19, 13:42
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av anslut
Har ni tips på hur man slutar eller drar ner på alkoholen. Nån som slutat på egen hand?

Byt umgänge.. dricker du själv hemma sluta köp alkohol.
2026-04-19, 14:26
Medlem
Alkohol är så himla lätt att bara ta när man inte har något bättre för sig. Så gör saker som tar lite engagemang. Sitter man bara i mobilen, vid datorn eller tv:n är det lätt att man tar några öl och gör ingenting. Om du har något projekt eller gör träning till ett projekt får du något att göra. För min del slutade jag dricka nästan helt när jag fick barn. Det går ju inte att vara full med familjen, det vill jag inte heller då min son är mycket roligare än att supa mig till en idiot.
2026-04-19, 15:29
Medlem
Sluta är väl inte det svåra men sen att hålla i det kan vara en utmaning. Det viktiga är att skaffa sig nåt annat att göra. Mitt råd är att satsa på träning, anmäl dig till nåt lopp och sen sätter man igång och tränar mot det målet.
2026-04-19, 15:36
Moderator
Allaballawallas avatar
Ta det i (FB) Vi som tänker bli nyktra (alkohol)
Denna tråden låser jag.

Tråd låst!

/Mod
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här