2026-04-19, 09:51
Medlem
Har ni tips på hur man slutar eller drar ner på alkoholen. Nån som slutat på egen hand?
2026-04-19, 09:53
Medlem
NyaHenriksss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anslut
Har ni tips på hur man slutar eller drar ner på alkoholen. Nån som slutat på egen hand?

Nu skriver du inte vilken alkohol du ska försöka dra ner på men är det öl så rekommenderar jag att köpa hem en massa olika alkoholfria öl och ha i kylen. Vin finns också alkoholfritt.
2026-04-19, 09:55
Medlem
Skaffa något intresse som tar mycket tid, då hinner du inte dricka.
Eller ett extrajobb, det tar att också tid i anspråk
2026-04-19, 10:05
Medlem
Vitiss avatar
Citat:

Jag har periodvis druckit för mycket.
Inte så att jag varit ett heltidsfyllo, men 3 - 4 flaskor vin alt 14 - 17 starköl / vecka.
För mig har alkoholen ibland fungerat som sällskap.
När jag tröttnat på segheten och självföraktet har jag ersatt alkoholen med julmust eller Schweppes.
Funkar nästan bra, och vinsten är stor.
Klarare i huvudet och bättre självförtroende.
2026-04-19, 10:08
Medlem
bema56s avatar
Själv bara slutade jag för 3 månader sen då jag väntar på en knäoperation. Inte svårt alls om man har lite karraktär. Tänker börja igen efter sommaren....
2026-04-19, 10:12
Medlem
Citat:
Älskar att dricka men personligen har jag kanske haft tur för inga problem att ta en vit månad eller två, med det sagt är det kanske enklaste att börja med att bestämma sig för en dag i veckan så får du helt enkelt härda ut i 6 dagar, sedan när det funkar så kan du förlänga till en gång i månaden osv
2026-04-19, 10:13
Medlem
Lifestealers avatar
det är kört mannen skål
2026-04-19, 10:15
Medlem
Jag skulle säga att du måste hitta ditt varför, utan detta blir de svårt att motstå under festligheter.
2026-04-19, 10:21
Medlem
pn222jws avatar
Alkohol är mest en fysisk drog - inte en utpräglat psykoaktiv (som LSD eller hasch). Därför kan det fungera (lindra) att stärka upp sig fysiskt.
2026-04-19, 10:23
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Sluta eller dra ner?
Först får du bestämma dig för vad du vill.
Ja ingen vill väl sluta helt kanske, men ibland vill man saker man inte klarar av.
och då kanske det är bäst att sluta helt
----------
Dra ner?
För en del räcker tipsen här eller i Expressens söndagsbilaga "så minskar du din alkoholkonsution efter semester!"
- bestäm dig för hur mycket du skall dricka varje vecka
- bestäm vilka dagar du skall dricka
- bestäm dig för hur mycket du skall dricka varje gång
- ha inte alkohol hemma
Har du prövat dessa tips? (jag gissar att svaret är ja?)
Sluta helt?
Om du inte tror på Gud och det har gått så långt att du är alkoholist rekommenderar jag att pröva AA.
100% fullt ut alltså med öppet sinnelag utan massa fördomar - inget fungerar ju om man gör det motvilligt
2026-04-19, 10:33
Medlem
S.O.Stolps avatar
Jag brukar tänka på hur dåligt alkohol är för exakt allt. Samtliga kroppens organ mår sämre av alkohol, inklusive hjärnan. Allt dåligt som hänt i mitt liv har alkohol varit inblandat. Sabbade relationer, borttappade eller förstörda saker osv. Lägg till allt man missat pga bakfylla och hur man mår då. Dessutom kostar det pengar.
2026-04-19, 10:35
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
jag har slutat helt och tog hjälp.
Nu är klockan 10:29 och du skriver detta inlägg ca 10:00 en söndag.
Då vill alla som drack mycket under lördagen sluta.
- jag skall faan aldrig dricka mer buhu...
Frågan är hur stark motivationen är kl 18:00 eller imorgon.
- ah, va fan några bers skadar väl aldrig
Alla vill ju lyckas utan ansträngning så frågan är ju vad du är beredd att satsa för att lyckas.
Där ligger svaret.
Börja med att fundera på det.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in