2026-04-19, 07:14
Medlem
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/tva-pakorda-soder-om-linkoping-kvinna-avliden

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/tva-pakorda-kvinna-dod/

Citat:
En 60-årig kvinna omkom och en man i 90-årsåldern skadades när de blev påkörda i samband med en fest söder om Linköping.

En man i 80-årsåldern har gripits.

Den gripna mannen misstänks för grovt vållande till annans död, grov vårdslöshet i trafik, grovt rattfylleri och grovt vållande till kroppsskada. Bilen är tagen i beslag.

– Det finns inga omständigheter som tyder på att det varit meningen, men sådant kan ändras.

Hur gick det till när 80-åringen på fyllan råkade köra på två bekanter med dödligt utfall?
Vem är mannen? Var i Linköpings kommun hände det?
Citera
2026-04-19, 08:00
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
En kvinna avled på sjukhus under natten efter att ha blivit påkörd av en bil norr om Skeda Udde på lördagskvällen.

https://www.corren.se/nyheter/linkoping/artikel/person-pakord-norr-om-skeda-udde-i-linkoping/r51g4k1j
Citera
2026-04-19, 08:47
Medlem
JymdKjams avatar
Äldre människor i rejält fylleslag med döda och skadade? Jösses! Här kan man väl inte skylla på outvecklad frontallob i vart fall…

Kan man gissa på att den 80-åriga gubben hade dåligt ölsinne, började gorma och bråka, för att sedan sätta sig i bilen för att åka hem? Övriga i sällskapet försökte ta nycklarna när han satt i bilen och de påkörda under tumultet.
Citera
2026-04-19, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Äldre människor i rejält fylleslag med döda och skadade? Jösses! Här kan man väl inte skylla på outvecklad frontallob i vart fall…

Kanske avvecklad frontallob?

Som 70+ kan jag konstatera att jag inte tål lika mycket alkohol som för 50 år sen. Kan kanske bero på att jag dricker klart mindre nu för tiden, lördagsölen är oftast alkoholfri numera.
Citera
2026-04-19, 10:46
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swordtoploughshare
Kanske avvecklad frontallob?

Som 70+ kan jag konstatera att jag inte tål lika mycket alkohol som för 50 år sen. Kan kanske bero på att jag dricker klart mindre nu för tiden, lördagsölen är oftast alkoholfri numera.

Du är ett föredöme! Jag dricker också extremt sparsamt numera. Aldrig någonsin starksprit, inte ens en snaps på kräftskivan. Man mår så mycket bättre utan alkohol.

Men jag har förstått att äldre krökar på mer ofta nu än förr, särskilt kvinnor. Hemtjänsten får till exempel utbildning i hur de ska hantera berusande ”brukare”.

Det finns även forskning på att äldre personer (som tidigare varit beroende) inte känner samma sug efter alkohol som i yngre år. Hur det var med den saken på den här festen kan man väl bara spekulera kring. Men något gick uppenbarligen väldigt fel. 80-åringen lär väl få körkortet indraget oavsett hur brottsutredningen utvecklas.
Citera
2026-04-19, 11:45
Medlem
SmygerOmkrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam

Kan man gissa på att den 80-åriga gubben hade dåligt ölsinne, började gorma och bråka, för att sedan sätta sig i bilen för att åka hem? Övriga i sällskapet försökte ta nycklarna när han satt i bilen och de påkörda under tumultet.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/tva-pakorda-soder-om-linkoping-kvinna-avliden

"Olyckan inträffade i anslutning till ett hus söder om Linköping. Polisen uppger att någon form av privat tillställning pågick på platsen och att de inblandade verkar känna varandra."

Ett tänkbart scenario absolut.
Min tanke var att far och dotter var på väg hem gåendes och blev påkörda av annan besökare på väg hem med bil, varför andra deltagare inte stoppade mannen från att köra iväg kunde jag inte se någon förklaring till, din teori låter kanske mer rimlig.
Citera
2026-04-19, 12:12
Medlem
orco2s avatar
Hade vart lite kul o höra diskussionen som lär ha vart på plats, med tanke på denna underbara dialekt🥰
Citera
2026-04-19, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmygerOmkring
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/tva-pakorda-soder-om-linkoping-kvinna-avliden

"Olyckan inträffade i anslutning till ett hus söder om Linköping. Polisen uppger att någon form av privat tillställning pågick på platsen och att de inblandade verkar känna varandra."

Ett tänkbart scenario absolut.
Min tanke var att far och dotter var på väg hem gåendes och blev påkörda av annan besökare på väg hem med bil, varför andra deltagare inte stoppade mannen från att köra iväg kunde jag inte se någon förklaring till, din teori låter kanske mer rimlig.

Det var i trakten kring Skeda söder om Linköping. Så mycket landsbygd man kan tänka sig, riktig idyll. Och så gör en tokfan något sånt här...
Citera
2026-04-19, 16:21
Avstängd
Adress?
fängelse?

polis.se

23:23 Trafikolycka - Linköping

Larm inkommer om en allvarlig trafikolycka på en mindre väg norr om Skeda udde. Två personer har blivit påkörda av en personbil. De påkörda är en kvinna i 60-årsåldern och en man i 85-årsåldern. Kvinnan avlider av sina skador och anhöriga är underrättade. Mannen vårdas på sjukhus med allvarliga skador och var vaken och talbar. Föraren till personbilen, en man i 80-årsåldern, grips misstänkt för grovt vållande till annans död, grov vårdslöshet i trafik samt grovt rattfylleri.

Uppdaterad 09:17 Brottsrubriceringen grovt vållande till kroppsskada är tillagd. Förhör har inte hållits med den misstänkte. Ärendet är åklagarlett.
Senast redigerad av hitler-gg 2026-04-19 kl. 16:32.
Citera
2026-04-20, 06:31
Medlem
Finns inte mer information? Det är ett mycket allvarligt brott när man kört rattfull och dödat en person. Konstigt att det inte skrivs mer om detta. Skyddas mannen som körde eftersom han är gammal?
Citera
2026-04-20, 08:07
Medlem
Ingen som vet mer om denna händelse?
Citera
2026-04-20, 12:55
Medlem
Det är nästan komiskt, en 80-taggare (redan där är det varningsklockor) sätter sig drängfull och kör ihjäl 2 andra 90-taggare.

Det bara MÅSTE ju komma fram mer uppgifter om detta, vad är det jag läser? Vad hände där?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in