2026-04-19, 00:15
Medlem
rtyuios avatar
Hej.

Är genuint nyfiken hur "vanligt" folk har råd att dricka ute nuförtiden ?

Inte ute speciellt ofta, men tog mig ut ikväll där ölen var 120 kr styck och visst har det alltid varit dyrt att dricka ute i Sverige, men det slog mig ikväll att herregud det här börjar bli dyrt det här. Visst har jag blivit äldre och inflationen har satt sina spår, men kände inte likadant när jag var yngre och betydligt fattigare och ölen ute kostade inte lika mycket.

Enligt ChatGpt tillhör jag nu topp 5-10% av Svenskarna med en nettolön på c:a 50.000 netto ut i månaden. Ändå känner jag att detta blev en dyr historia för en utekväll. Ingen idé att fråga vad jag sysslar med för det tänker jag inte avslöja. Håll er till frågeställningen. Genuint nyfiken om ni med betydligt lägre lön känner er ruinerade efter en utekväll där det blev några öl?
Citera
2026-04-19, 00:20
Medlem
AnonymHingsts avatar
120 spänn är ändå ganska billigt.
Citera
2026-04-19, 00:21
Medlem
Zaedrewss avatar
Men hur många öl tar du? 120 spänn. Japp svindyrt. Men om 1 eller 2 och du tjänar 50K så kommer det ju inte vara en betydande kostnad? Bara panten på en ölflaska är numera 2 kr. Så det är ju minus direkt om du inte behåller och pantar flaskan själv.
Citera
2026-04-19, 00:25
Medlem
Crabbofixs avatar
Man får hänga på syltorna som serverar storstark under happy hour!
Citera
2026-04-19, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rtyuio
Hej.

Är genuint nyfiken hur "vanligt" folk har råd att dricka ute nuförtiden ?

Inte ute speciellt ofta, men tog mig ut ikväll där ölen var 120 kr styck och visst har det alltid varit dyrt att dricka ute i Sverige, men det slog mig ikväll att herregud det här börjar bli dyrt det här. Visst har jag blivit äldre och inflationen har satt sina spår, men kände inte likadant när jag var yngre och betydligt fattigare och ölen ute kostade inte lika mycket.

Enligt ChatGpt tillhör jag nu topp 5-10% av Svenskarna med en nettolön på c:a 50.000 netto ut i månaden. Ändå känner jag att detta blev en dyr historia för en utekväll. Ingen idé att fråga vad jag sysslar med för det tänker jag inte avslöja. Håll er till frågeställningen. Genuint nyfiken om ni med betydligt lägre lön känner er ruinerade efter en utekväll där det blev några öl?
Det är en hel sektor som skal leva av vårt festande. Jag är inte fattig, men prioriterar socialt umgänge både ute och hos vänner, det kostar en del. Men livet är inte mycket värt för mig om man bara skal spara och alltid ha mer nästa år än sist år.

När man räknar lite på det, så spelar det inte så stor roll om ölen kostar 89kr eller 140kr, jag dricker sällan så många per gång och skulle jag inte tyckt det var värt pengarna så skulle jag inte gjort det.

Var på pub i dag och spelade spel och skal på pub i morgon minst 1 timme innan matchen vi ska se.
Citera
2026-04-19, 00:46
Medlem
Voloteas avatar
Vägrar köpa öl för över 60kr. Det är ett rån, och pubarna kan fortsätta håva in pengar så länge folk betalar det.
Citera
2026-04-19, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnonymHingst
120 spänn är ändå ganska billigt.
Billig, då kan man fråga sig var du brukar dricka öl? Jag kollade i Stockholm och hittade några ställen som var i närheten av denna siffra.

https://xn--billigl-f1a.se/
Billig öl i Sverige – Ölkartan
Citera
2026-04-19, 00:51
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Lol. Påhittad höglöneslav som gnäller för 120 kr. Hitta på något bättre.

Jag kunde lägga 1000kr+ på en vanlig kväll runt 2003. Och då hade vi lägre löner.
Citera
2026-04-19, 01:07
Medlem
På mitt lokala fulhak Hirschenkeller kostar månadens 🍺 42kr.

När jag började gå ut på 80-talet kostade en stor stark 52kr.

Det har blivit vääldigt mycket billigare med en bärs.
Citera
2026-04-19, 01:25
Medlem
Man dricker inte inte på lokal idag. Inte ens om man har råd med de absurda priserna. Någon gräns får det vara.

Man odlar gräs hemma och puffar på det i stället för att bränna pengar på statligt godkänt överprisat gift.

Dessutom är nästan varenda uteställe fullt av självupptagna idioter nuförtiden.
Senast redigerad av Chillgren 2026-04-19 kl. 01:33.
Citera
2026-04-19, 01:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chillgren
Man dricker inte inte på lokal idag. Inte ens om man har råd med de absurda priserna. Någon gräns får det vara.

Man odlar gräs hemma och puffar på det i stället för att bränna pengar på statligt godkänt överprisat gift.

Dessutom är nästan varenda uteställe fullt av självupptagna idioter nuförtiden.
Fuck gräs. Fy helvete vad drägligt det har blivit att dricka. Hela gen z dissar det och alla andra också.
Det finns gott om jävla äckel människor på gräs. Ta ert jävla droger helt enkelt svin.
Citera
2026-04-19, 02:09
Medlem
De köper ett långrör som de smuttar på hela kvällen. Sedan dricker de halva och gnäller på bartendern att den är ljummen och får en ny. Dricker kanske 5 gånger om året ute har helt enkelt inte tid och annat som behöver prioriteras.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in