2026-04-18, 18:40
Medlem
Efter drygt 30 år med oljepanna har vi bestämt oss för att byta till värmepump. Vi bor i Grekland så vi har delvis ett annat klimat men elda på vintern behövs både för värme och varmvatten. I Sverige hade vi elpanna på ca 12 kw om jag minns rätt och nu har vi blivit föreslagna 16 kw på värmepumpen av den som skall göra installationen. Vårt hus är i två våningar med 113 m2 på varje plan. Det är ungefär samma yta som vi hade i Sverige med elpanna.

Jag tycker att det låter mycket med 16 kw och vill på detta sätt få höra andras åsikter och erfarenheter. Vad jag kunnat förstå av broschyrer så är det högre ljudvolym på högre kw. Märket på pumpen som vi tittar på är Daikin som vi hört från flera håll skall vara bra. Vi tänkte ett tag ha två separata anläggningar för huset som innehåller två separata lägenheter, en nere och en uppe. Detta har vi gått ifrån eftersom det blir för mycket byråkrati för att få två elmätare. Jag ser fram emot ett höra både erfarenheter och åsikter.
Citera
2026-04-18, 18:45
Medlem
NyaHenriksss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av imar74
Efter drygt 30 år med oljepanna har vi bestämt oss för att byta till värmepump. Vi bor i Grekland så vi har delvis ett annat klimat men elda på vintern behövs både för värme och varmvatten. I Sverige hade vi elpanna på ca 12 kw om jag minns rätt och nu har vi blivit föreslagna 16 kw på värmepumpen av den som skall göra installationen. Vårt hus är i två våningar med 113 m2 på varje plan. Det är ungefär samma yta som vi hade i Sverige med elpanna.

Jag tycker att det låter mycket med 16 kw och vill på detta sätt få höra andras åsikter och erfarenheter. Vad jag kunnat förstå av broschyrer så är det högre ljudvolym på högre kw. Märket på pumpen som vi tittar på är Daikin som vi hört från flera håll skall vara bra. Vi tänkte ett tag ha två separata anläggningar för huset som innehåller två separata lägenheter, en nere och en uppe. Detta har vi gått ifrån eftersom det blir för mycket byråkrati för att få två elmätare. Jag ser fram emot ett höra både erfarenheter och åsikter.

För det första så är Daikin 🤌
När det gäller effekten är det nog smart att överdimensionera, då jobbar grejerna lugnt och fint.
Hur kallt får ni på vintern?
Misstänker att husen inte är lika isolerade som i Sverige?
En annan aspekt är att kunna kyla ner på sommaren och där är också bra att vara överdimensionerad.
Citera
2026-04-18, 19:18
Medlem
Som kallast blir nätterna ner till 4+. Det hade vi i vinter många gånger. Det är mycket vanligare med ca 7+. Vintern är regnperiod här och då behövs verkligen pannan. Annars är det ganska ovanligt att tempen på dagarna går under 10+ men 12-14 är ganska vanligt. Vi har även många dagar med 17 och det händer att vi har 20. Vårt hus är byggt av dubbelt tegel och det kan inte anses väl isoletat. Nu bygger man annorlunda med annat material och utanpå lägger man en 10 cm frigolit isolering.
Citera
2026-04-18, 19:29
Medlem
Jag har en 9kw luft/vatten lvp till ca 80kvm yta, ja, här i Sverige alltså.

När det är - 12 C räknar jag med att den bara orkar ge typ halva sin 9kw effekt.

Din ska du väl ha att kyla på sommaren med?

Brukar ju sägas att det drar mer el vid AC än värme, så då måste det alltså dra mer effekt att kyla än att värma.

Sedan brukar luftvärmepumpar bara säljas i fasta steg, typ 5kw, 9kw, 13kw, 25kw.

9kw kanske är på gränsen och då har han valt en 16kw till ditt hus.

Avgivna effekten mäts vid +7C på luftvärmepumpar.
Daikin är bra...
Senast redigerad av Cutthethroat 2026-04-18 kl. 19:31.
Citera
2026-04-18, 19:35
Medlem
I de broschyrer jag har (saknar ännu Daikin) så finns 16 kw som max. Så har jag även uppfattat Daikins svenska hemsida.
Citera
2026-04-19, 07:39
Medlem
Två olika system numera. Jag vet inte sedan när eller om det som heter monoblock har kommit senare än den som kallas split. Vad jag kan läsa ut av broscher så finns det som finns i innedelen i split i monoblocks utedel där fläkten sitter. Förutom tanken med varmvatten som servar element eller golvslingor och varmvattentanken för kranvatten och dusch. Dessa två behållare i blockmetoden blir installerade separat. Den behållaren som servar elementen med varmvatten placeras ute bredvid fläkten och kranvattnet och dusch troligen inne eller kanske kopplad till befintlig tank vid solfångare på taket. Att placera vattentankar ute är givetvis beroende på klimatet. Det går troligen mycket bättre här i södra Grekland än i Sverige.

Jag skulle gärna vilja att någon kommenterade hur jag uppfattat situationen.
Citera
2026-04-19, 11:31
Medlem
Kennethkvartings avatar
Har du luftkonditionering?

Jag jobbar med kyla och värmepumpar i Sverige.

Om det nu aldrig blir minusgrader borde det räcka med en luftvärmepump på varje våning och sedan byta oljepannan mot en elpanna med varmvattenberedare.

Då har du billig och effektiv uppvärmning som räcker året runt, men elpannan kan värma upp om du har något litet rum som blir lite kallt, dessutom har du kyla på sommaren.
Citera
2026-04-19, 13:06
Medlem
Tack för det-
Citera
2026-04-19, 14:43
Moderator
Tystnads avatar
Citat:

Hade hand om driften av ett par fastigheter för flerfamiljer för ca 10 år sedan som konverterades från olja till VP luft-Vatten, dvs det var vattenburna element.

Problemet som uppstod efter dom driftats var att vissa rum blev för kalla , ursprungligen När området byggdes installerades ett traditionellt vattenburet 80/60-system (framledning 80 °C, retur 60 °C vid LUT ), vilket var standard för byggnader från den tiden.

LUT = Lägsta utetemperaturen en vinterdag.

Med VP blev temperaturen betydligt lägre utgående temperatur , minns nu ej exakt men tror VP gav som högst 50 gr C om ens detta.

Detta innebar att Fastighetsägaren i efterhand fick installer flera extra element i varje lägenhet (vattenburna), man fick också installera el-kasset som spetsvärme källa för riktigt kalla vinterdagar. Spetsvärmen ökade alltså utgående temperatur när VP ej klarade dom riktigt kalla nätterna-dagarna då både värme behovet var som störst,
Husen var dåligt isolerade byggda på 1940 talet men givetvis renoverade 80 talet, men går aldrig få så gamla hus bra isolerade

Nu var detta länge sedan så det hänt mycket på VP fronten m och troligen har moderna VP tagits fram som ger betydligt varmare vatten ut för 80/60 system,
Citera
2026-04-19, 14:49
Medlem
Kennethkvartings avatar
Hur du bör göra beror helt på vilket skick ditt befintliga värmesystem är i.

Fråga: Fungerar oljepannan fortfarande eller är den trasig?

Sitter det någon elpatron i oljepannan? Eller måste du elda olja för att få varmvatten? Kan du möjligtvis låta montera in en elpatron för varmvatten och lite värme till golvvärmen för att slippa elda olja?

Jag vet ju naturligtvis inte priser och så vidare i Grekland, utan kan bara utgå från priser i Sverige.

En luftvärmepump med installation kostar ca 25000-30000 kr i Sverige. En luftvattenvärmepump av split-typ kostar ca 130-150000. Monoblock vet jag inte riktigt, men något billigare än Split.

Om oljepannan är funktionsduglig är det svårt att motivera att byta ut den mot en luftvattenvärmepump.

Då skulle du som jag skrev tidigare lätt klara uppvärmningen, men framför allt kylningen, genom att bara installera en luftvärmepump på varje våning. Eftersom du bor i Grekland kan du köpa mycket billigare värmepumpar än vad vi behöver i Sverige, vi behöver pumpar som klarar -35°C, du kan köpa sådana som klarar -15°C, kallare än så blir det väl knappast någonsin. Om du köper två billiga med en värmeeffekt på 5-6 kW styck borde du ha dem monterade och klara för maximalt £ 5000.

Är oljepannan trasig blir det en helt annan kalkyl, anledningen till att jag i mitt första inlägg nämnde en ny elpanna är att en luftvattenvärmepump inte kan erbjuda kyla på sommaren. Inte så vitt jag vet inte alla fall.
Senast redigerad av Kennethkvarting 2026-04-19 kl. 15:05. Anledning: Felstavning.
Citera
2026-04-19, 21:47
Medlem
Citat:
Två olika system numera. Jag vet inte sedan när eller om det som heter monoblock har kommit senare än den som kallas split. Vad jag kan läsa ut av broscher så finns det som finns i innedelen i split i monoblocks utedel där fläkten sitter. Förutom tanken med varmvatten som servar element eller golvslingor och varmvattentanken för kranvatten och dusch. Dessa två behållare i blockmetoden blir installerade separat. Den behållaren som servar elementen med varmvatten placeras ute bredvid fläkten och kranvattnet och dusch troligen inne eller kanske kopplad till befintlig tank vid solfångare på taket. Att placera vattentankar ute är givetvis beroende på klimatet. Det går troligen mycket bättre här i södra Grekland än i Sverige.

Jag skulle gärna vilja att någon kommenterade hur jag uppfattat situationen.
Monoblock enheten står utomhus, varmvattenberedaren står inomhus.
Monoblock är av typen luft/vattenvärmepump.

Om monoblock även kan användas att kyla med, som AC vet jag ej.

Du pumpar ut kallare vatten till monoblockpumpen genom två rör genom väggen.

Vattnet värms upp ute i värmepumpen och återvänder till varmvattenberedaren och element.

Eller så har du en "tekniktank" inomhus som monoblockpumpen värmer.

Från tekniktanken som blir som ett
" batteri" med varmvatten tar du varmt vatten för element och dusch osv.

Fördelen med monoblock är snabbare installation.

I Sverige måste en certifierad kyltekniker installera splitpumpar då du måste ladda gasen, i monoblock kommer den färdigladdad med gas, en vanlig rörmokare får då installera monoblockpumpen.

Basicmodeller av monoblock, typ 9kw kostar ca 80-90k sek inkl installation här i Svedala.

Kolla tex ES sortiment på moderna basicpumpar, de har även monoblock,.
Jag har själv en ES monoblock som funkat bra.
ES ingengörer sitter i Alingsås, med tillverkning i Asien, delarna kommer från Globala tillverkare.

LÄNK: ES värmepumpar.
https://energysave.se/homeowner/
Senast redigerad av Cutthethroat 2026-04-19 kl. 22:16.
Citera
2026-04-20, 23:13
Medlem
Det har kommit flera inlägg sedan jag var inne i förgår och det tackar jag för. Läget här just nu är att en installatör skall räkna på en installation av en Daikin monoblock på 16 kw. Den skall då stå utanför det gamla pannrummet med en tank bredvid som skall betjäna elementen i de två våningarna med varmvatten. För varmt kranvatten i våning ett skall vi använda en varmvattenberedare (boiler) i pannrummet som skall få sin energi från den nya Daikin. Motsvarande varmvatten på andra våningen skall levereras till solfångartanken på taket via de rör som fanns för samma ändamål från oljepannan till solfångartanken. Det fungerade så tidigare att den ledningen verkade på samma sätt som ledningarna till elementen. När pannan gick så leddes varmvatten upp till solfångartanken på taket. Det var ett slutet system som låg inne i själva tappvattnet i den tanken. Även solpanelernas vatten cirkulerade i detta system men utanpå tappvattnet. Nu har det sagts att vi skall byta spiralen som går in i tanken från Daikin mot en större och vi skall även rengöra samtliga slingor i båda våningarna som går till elementen. Det blir intressant att se alla detaljerna på ett papper och få höra priset. Pannan har fungerat även denna eldningssäsong efter lite justeringar på brännaren (Bertone) i början av säsongen. På senare år har det känts lite nervöst och vi har i år även fått en läcka i gängskarvar efter pumnpen på huvudledningen. Det läcker inte när pannan är varm men när den är kall.

Ett alternativ jag tänkte på var att reparera detta och byta pumpen och aggregatet och ha kvar oljan men då står vi där med ett gammalt system som skall fasas ut om några år (sägs det) och som dessutom sotar en del. Bertone har varit mycket bra i över 20 år. Innan dess så var det en östtysk brännare monterad på pannan när vi byggde huset. Den fungerade aldrig riktigt bra och byttes därför ut. När det gäller installation av luft luft så har jag sett sådana i Sverige och de behöver ha extra element på vintern för att få varmt. En sådan installation centralt monterad kommer inte att värma sovrummen på ett bra sätt (tycker jag).

Solfångarsystemet på taket fungerar så fort det är sol eller nästan sol. Vi har dessutom haft cerpentinen från oljepannan som hjälpt till och som ett tredje alternativ även eluppvärmning som vi kan slå på vid behov. De behoven finns när vi slutat elda och det är mulet.

Vi har även tittat på gaseldning utan att fastna för det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in