Citat:
Ursprungligen postat av
imar74
Två olika system numera. Jag vet inte sedan när eller om det som heter monoblock har kommit senare än den som kallas split. Vad jag kan läsa ut av broscher så finns det som finns i innedelen i split i monoblocks utedel där fläkten sitter. Förutom tanken med varmvatten som servar element eller golvslingor och varmvattentanken för kranvatten och dusch. Dessa två behållare i blockmetoden blir installerade separat. Den behållaren som servar elementen med varmvatten placeras ute bredvid fläkten och kranvattnet och dusch troligen inne eller kanske kopplad till befintlig tank vid solfångare på taket. Att placera vattentankar ute är givetvis beroende på klimatet. Det går troligen mycket bättre här i södra Grekland än i Sverige.
Jag skulle gärna vilja att någon kommenterade hur jag uppfattat situationen.
Monoblock enheten står utomhus, varmvattenberedaren står inomhus.
Monoblock är av typen luft/vattenvärmepump.
Om monoblock även kan användas att kyla med, som AC vet jag ej.
Du pumpar ut kallare vatten till monoblockpumpen genom två rör genom väggen.
Vattnet värms upp ute i värmepumpen och återvänder till varmvattenberedaren och element.
Eller så har du en "tekniktank" inomhus som monoblockpumpen värmer.
Från tekniktanken som blir som ett
" batteri" med varmvatten tar du varmt vatten för element och dusch osv.
Fördelen med monoblock är snabbare installation.
I Sverige måste en certifierad kyltekniker installera splitpumpar då du måste ladda gasen, i monoblock kommer den färdigladdad med gas, en vanlig rörmokare får då installera monoblockpumpen.
Basicmodeller av monoblock, typ 9kw kostar ca 80-90k sek inkl installation här i Svedala.
Kolla tex ES sortiment på moderna basicpumpar, de har även monoblock,.
Jag har själv en ES monoblock som funkat bra.
ES ingengörer sitter i Alingsås, med tillverkning i Asien, delarna kommer från Globala tillverkare.
LÄNK: ES värmepumpar.
https://energysave.se/homeowner/